4257
Sök

cupé/ac fläkt funkar inte....

22 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
Jag har en volvo 740 gl -90 med ac där fläkten har slutat fungera men termostaten och de andra reglagen fungerar.

Har kollat säkringen och prövat med lite lätt våld.
Det finns en knapp som likanar en snö flinga som börjat blinka och de gjorde den inte innan.
Lite panik för de börjar bli kallt på kväll/morgon nu.
är de någon som vet vad det kan va för fel? vore jätte tacksam

Mekaniker
212 Inlägg
15 oktober 2007
Skruva lös flöktmotorn och prova mata den med 12v och kolla om den fungerar först och kolla om du har ström fram till kontakten. Den sitter åt höger in under handsfacket. Inte så mycket jobb att ta lös den.

leo_m83
15 oktober 2007
kolla också om din fläkt motstånd är hel....

22 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
pontan36 skrev:
Skruva lös flöktmotorn och prova mata den med 12v och kolla om den fungerar först och kolla om du har ström fram till kontakten. Den sitter åt höger in under handsfacket. Inte så mycket jobb att ta lös den.

Tackar för svaret ska kolla det snarast. De konstiga är att först fungera bara fläckte på fullt ös, full kyla och full värme. De andra hastigheterna funka inte.

Kan sånt bara hända med en gång? Körde till jobbet så funka den, sen när jag skulle hem på eftermiddagen så funka den bara som jag beskrev precis ovan. 10min senare så la den bara av och den blå lampan börja blinka.

22 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
leo_m83 skrev:
kolla också om din fläkt motstånd är hel....

Var hittar man det, i närheten av fläkten?

Mekaniker
212 Inlägg
15 oktober 2007
Låter som termosäkringen i fläktmotståndet har gått sönder vilket den gör om fläktmotorn går tungt. Ta lös motorn och smörj lagren och om du är lite händig med lödkolven kan du byta termosäkringen i fläktmotståndet själv. Tror den finns på tex. elfa för några tjugor. Fläktmotståndet sitter under/bakom handsfacket brevid fläktmotorn. En liten box typ.

22 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
pontan36 skrev:
Låter som termosäkringen i fläktmotståndet har gått sönder vilket den gör om fläktmotorn går tungt. Ta lös motorn och smörj lagren och om du är lite händig med lödkolven kan du byta termosäkringen i fläktmotståndet själv. Tror den finns på tex. elfa för några tjugor. Fläktmotståndet sitter under/bakom handsfacket brevid fläktmotorn. En liten box typ.

Tack så jätte mycket..... är elektriker så de går säkert att fixa;)

Sök