3424
Sök

om man inte har be kort?

alias_kladde
19 oktober 2007
Trådstartare
Vad kan hända om man har en för tung bil på kärra dvs överlass som skulle kräva be kort? är det kortet som ryker eller är det bara böter eller behöver man bara lasta av och hoppas på det bästa?

375 Inlägg
19 oktober 2007
har för mig att kortet kan ryka om man har otur (olåvlig körning). är inte 100 säker men tror det. sen finns det väl olika petiga poliser, har hört dom som klarat sig med en varning.

Badass
89 Inlägg
19 oktober 2007
Har kärran för hög totalvikt i pappret så ryker kortet om du blir stannad... Sen gillar dom inte överlasset heller

Signaturtext..

helt galen
388 Inlägg
19 oktober 2007
Stämmer det inte på pappret så är det olovlig körning och kortet ryker förmodligen... (dvs bilen får dra t ex 1.450 kg på b-kort och kärrans totalvikt 1.500 kg... oavsett om den är tom eller lastad...)
Har man däremot bara överlast är det böter, om man inte har lastat åt helsicke tokigt, då kan det bli vårdslöshet i trafik...

Varför åka fort när man kan åka brett?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
20 oktober 2007
jag har en stort BMW, totalvikt 2500kg, max drag med B, 1000kg. min husvagn, totalvikt 1350kg. var tvingen att ta BE och lyckades det hella på 2 månader.
gör som jag, du slipper att tänka på såna problemer.
allting som du drar med högre totalvikt än vad du får drar med bilen är automatisk olövlig körning med konsekvens därefter.
om du har mer last än vad det stor på släppen (maxlast) får du böter plus att polisen kan tvinga dig att ringa någon för hämta det som överstiger den maxlast.
om släppet har i totalvik mer en vad du får dra med bilen, du får inte köra den, även om den är tom (olövlig körning). du får ringa någon som har mindre bil och kan köra släppet eller någon som har BE.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök