3578
Sök

Ojämn tomgång =/ När bilen är varm...

helt galen
388 Inlägg
17 december 2007
#21
Min 740 gick ruggigt ojämnt, hackade och dog om man trampade gasen fullt eller kopplade när styrenheten var kass. Bytte styrenhet (styrbox) och bilen gick klockrent... Den startade alltid på första försöket oavsett hur många ggr den dog och jag startade om den...

Varför åka fort när man kan åka brett?

9 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
#22
Okey sad Min går hackit samma när jag släpper gasen då gasar den iväg ett par meter innan den saktar ner?

1 Inlägg
10 februari 2008
#23
har samma jävla problem med min golf 3 gti, fick du någon ordning på det?

3 235 Inlägg
10 februari 2008
#24
Nu lånar jag tråden lite...:

Hade ojämn tomgång när motorn var varm, samtidigt hördes det som om avgasröret var löst under bilen.

Avgasröret satt fast, men katalysatorn var kass. Jag hissade upp bilen och slog på katen, och då märkte jag med en gång att kärnan i den var lös.
Jag köpte en universal kat på biltema och monterade den. Oljudet från avgassystemet försvann, men tomgången blev inte bättre.
Jag rengjorde gasspjället, och då blev tomgången lite bättre, men inte helt Oko.

Samtidigt ville jag etanolkonvertera bilen, men först skulle testa hur mycket etanol den klarade av utan konvertering. Tankade ca 50/50, och oops, tomgången blev stabil och låg på nästan 900 vpm (och inte 800 som den gjorde tidigare). Nu misstänker jag att bilen var etanolkonverterad när jag köpte den, och när man tankar den med bensin utan att återställa bränsletrycket får den för mycket bränsle och går ojämnt när den blir varm. (Detta har jag dock inte fått bekräftat).

Sen märkte jag att växellådsfästet var ganska dåligt (själva gummit), eftersom jag kunden gunga lådan med bara ett finger. Det har jag bytt, och nu är tomgången stabil, inget oljud från avgasröret, och vibrationerna är borta.

Jag hoppas det är till någon hjälp där ute.



Sök