3115
Sök

Bilstein eller Koni?

91 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#1
Som överskriften. Vad föredrar ni? Jag ska ha det på min saab 9-3se. Konis dämpare kan man ställa, men det kan man inte göra med bilstein. Jag ringde till speedparts och hörde, han sa ``varför ska man ställa dom igenteligen?, när det finns klara dämpare som bilstein som redan är ''klara''.
Nu vill jag ju ut och köra lite på bana också, så jag vet inte vilka jag ska välja.!
Finns kanske några där ute som har erfarenhet av dessa dämpare, som kan säga lite positivt eller negativt om dom.
Tacksam för svar.
Mvh Alex.

BMW-328I
22 oktober 2007
#2
Min kusin kör med koni på sin 9-5a ska tydligen vara helt ok. bilstein har jag inte hört nåt om förutom att dom e jävligt kända

101 Inlägg
22 oktober 2007
#3
jag valde koni till min 9-3, har även haft såna på en annan bil och själv tycker jag det är bra att kunna justera lite (speciellt om man kör bana)

www.car-engineering.se tar ca 5k för koni till 9-3

Mvh Nisse

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
22 oktober 2007
#4
Jag kör på Gula Koni justerbara..
är helnöjd med dem.. det som är bra med dem är att man just kan ställa in dem.. när man är ute och kör landsväg och motorväg så har man dem nedställda en aning för att få lite komfort.. och när man kör konbana eller dyligt så ställer man upp dem till max:P då är dem hårda:D

Team Insane Racing

36 Inlägg
22 oktober 2007
#5
S_A_A_B skrev:
Jag ringde till speedparts och hörde, han sa ``varför ska man ställa dom igenteligen?, när det finns klara dämpare som bilstein som redan är ''klara''. 
Mvh Alex.

Hur kan en saljare ge ett sa dumt svar?    Som att fraga "varfor ska du ha en justerbar forarstol? Dom ar ju redan klara fran fabrik"


91 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#6
S10 skrev:
S_A_A_B skrev:
Jag ringde till speedparts och hörde, han sa ``varför ska man ställa dom igenteligen?, när det finns klara dämpare som bilstein som redan är ''klara''. 
Mvh Alex.

Hur kan en saljare ge ett sa dumt svar?    Som att fraga "varfor ska du ha en justerbar forarstol? Dom ar ju redan klara fran fabrik"

Precis. Jag tyckte det lät lite dumt också! men men.

91 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#7
Ja det var det jag tänkte också! Kan vara skönt att kunna justera dom för olicka ändamål.
Tacksam för alla svar=)
Senast redigerat av S_A_A_B (22 oktober 2007)

1 072 Inlägg
22 oktober 2007
#8
Min åsikt är mer att lägga pengarna på riktiga coilovers. Jag har fjäderben fram och bak vilken innebär modifiering runt om. Bara arbetet känns sådär när mitt kalas slutade på en bit över 10k för dämpare som inte passa bolt on. D2 lär ha din modell i sitt utbud.


1 827 Inlägg
22 oktober 2007
#9
Jag kan ju inte riktigt tycka att D2 är "riktiga" coilovers.

Det bästa du kan göra är att kolla på kompletta fjäderben från antingen Bilstein eller Koni, dvs Coilovers.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

550 Inlägg
22 oktober 2007
#10
Där sitter coilover orginal


91 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#11
A jag har ju hört det där om Coilovers också. Har dock inte förstått vad det är riktigt hundra. Har heller inte hittat nått ställe där dom säljs, till min bil. (kanske inte letet ordentligt).

36 Inlägg
25 oktober 2007
#12
The_Dude skrev:
Där sitter coilover orginal

Nja.. sitter inga coilovers orginal på 9-3 därimot fjäderklädda stötdämpare, blandas ofta ihop då fjädern sitter utanpå. På eng. coil over shock-fjöder över stötdämpare, ja.. ni fattar smile

Ska man va riktigt 100 korrekt så är inte gängade fjäderben heller coilovers men det är ett så innarbetat begrepp nu så vi går inte in på det.

Stötdämparverkstan har "coilover" kit till 9-3
08-6434848


9 Inlägg
26 oktober 2007
#13
S10 skrev:
The_Dude skrev:
Där sitter coilover orginal

Nja.. sitter inga coilovers orginal på 9-3 därimot fjäderklädda stötdämpare, blandas ofta ihop då fjädern sitter utanpå. På eng. coil over shock-fjöder över stötdämpare, ja.. ni fattar smile

Vad är en coilover om det inte är en fjäder runt en dämpare?


2 164 Inlägg
26 oktober 2007
#14
Coilovers är fjäder beklädda dämpare med mycket mer inställning än vanliga stötdämpare och fjädrar.
Men på en vanlig bil ser jag inte någon använing för de.
Ta koni och H/R sänkning till bilen.

MVH

F


5 710 Inlägg
26 oktober 2007
#15
Malm3n skrev:
och när man kör konbana eller dyligt så ställer man upp dem till max:P då är dem hårda:D

Nä de är inte hårda......men de är hårdare wink

MVH Jonas
..............

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
26 oktober 2007
#16
bin bil är jäkligt hård i dämpningen tycker jag iaf tongue fast min bil väger ju bara 1300 kg tongue

Team Insane Racing

486 Inlägg
26 oktober 2007
#17
Tja

Jag har koni på min bil och dom e jävligt hårda i max-läget. Använder man bilen som bruksbil också, så e det bra att kunna ställa ner dom till mjukare. Speciellt på vintern.
Min kompis har bilstein på sin 740 och dom e svin hårda också. Skulle vilja påstå att Bilstein dämparna är lite mera racing och lite mindre bruksbil. Men båda är bra alternativ.

Coilovers är hela fjäderben med justrbar höjd och hårdhet.
Länk: http://www.kwsuspensions.de/uk/30_Produ … /index.php

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

36 Inlägg
26 oktober 2007
#18
fedtbil skrev:
S10 skrev:
The_Dude skrev:
Där sitter coilover orginal

Nja.. sitter inga coilovers orginal på 9-3 därimot fjäderklädda stötdämpare, blandas ofta ihop då fjädern sitter utanpå. På eng. coil over shock-fjöder över stötdämpare, ja.. ni fattar smile

Vad är en coilover om det inte är en fjäder runt en dämpare?

En coilover är en fjädreklädd stötdämpare, ja. Men en fjädreklädd dämpare är inte automatiskt en coilover. I sådanna fall så skulle även MchPherson-ben vara coilovers vilket dom inte är...
Vad dom olika konstruktionerna heter har blandats ihop helt & hållet därför har "gängade fjäderben" (sådanna som det gavs exempel på i KW länken) lite "felaktigt" fått namnet coilovers.

Den typen av dämpare som från början fick namnet coilover är en sådan dämpare http://www.stotdamparverkstan.se/images/coil%20over.jpg

Men nu har vi lämnat grunden i denna tråd allderes för mkt...

S_A_A_B --- vill du kunna justera höjden på bilen då behöver du gängadefjäderben/coilovers. Är du nöjd med en fast höjd så sattsa på sänkfjädrar & Koni dämp för där kan du justera dämpeffekten så den passar dig, allt. så provar du konis nya FSD dämp. Maptune hade sådanna på saaben dom körde superstage med i nått nummer av bilsport för några veckor sedan


36 Inlägg
91 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
#20
OK. Jag tackar så hjärtligt för alla svaren. Har en mycket klarare bild franför mig nu!smile
Mvh Alex.smile


Sök