Rushman skrev:
laika skrev:
Rushman skrev:
som jag tidigare sa så har jag inte läst bibeln särskilt noga nej. Och jag visste inte att dom längre bak i bibeln har förklarat detta angående adam, jag behärskar inte hebreiska nej, vad det nu har med saken att göra...
Och jag vet att bibeln är skriven för längesen, och jag påpekade just att kristna inte ändrar sig. Dom skulle aldrig ge med sig oavsett vilka bevis som står emot dom.
Och troende tillför forskning mycket lite, varken idag eller för 500 år sedan. För dom behöver inte forska. Det finns ju redan svar på "allt"
Har du några svar angående otrogna kvinnor och dinosauriernas tid oxå?
Jag är här för att lära, och ifrågasätta, även om man oftast blir dödad i andra länder för detta när det gäller religion... ^^
Näh du drog ju till så hårt i slutet på om att alla kristna har levt i totalt ovetande om religionen dom tror på så jag antog att du var ett proffs på nått sätt med tanke på att du tyckte det skulle vara pinsamt för kristna att inte veta vad adam betyder.
Men varför ska man ändra sig? blir inte det mer motsägelsefullt om religion ändrar sig för minsta lilla? För övrigt så har du fortfarande inte fattat vad jag menade i mina tidigare inlägg där jag skrev att VETENSKAP OCH RELIGION ÄR TVÅ SKILDA SAKER! Religion är inte ute efter att tillföra vetenskapen nått precis som vetenskapen inte är ute efter att tillföra religionen något. Och religionen forskar inte människor gör det. Men bara för att det finns religion innebär inte det att människor slutar undra om hur världen fungerar. om vi ser det ur ett teologiskt perspektiv, så skapade gud världen och allt i den varför inte utforska och lära sig så mycket man kan om guds skapelse? Det rent ut förspråkas i bibeln. Då det klart och tydligt står att människan skapades för att styra över och ta hand om jorden. Alltså är det vår plikt enligt bibeln att lära oss så mycket vi kan om världen runt oss för att kunna sköta om den så bra det går.
Kolla bara hur det går när vi inte vet vad vi sysslar med. Hade vi vetat under industraliseringen att förbränning av olja skapar så många problem så det faktistk gör så hade vi inte byggt uppe hela vårt samhälle runt oljan och fossila bränslen. I vilka länder blir man dödad för att man ifrågasätter religionen? det är isånafall extremist stater som de flesta religiösa tar avstånd ifrån.
vad är det du undrar om otrogna kvinnor? Är väl ingen skillnad på dom och otrogna män. Dom bedrar sina respektive livskamrater vad är det som är så svårt greppa med det? Och dinosaurierna tror man levde på jorden för flera miljoner år sedan. fast det får man väl lära sig i grundskolan? fick jag göra iallafall
Okej, vill du börja snacka dinosaurier och vetenskap så kan vi gärna göra det. Dessa ämnen är jag däremot delvis ganska insatt i. Som jag frågade tidigare så undrar jag hur man kan ha missat de 200 miljoner år dinosaurier härskade vår jord, och hur Gud tänkte när han för 65 miljoner år sedan raderade ut 96% av allt liv på våran jord. För oavett anledning, komet, vulkanutbrott som man än inte är säker på så låg ju allas våran mäktiga Gud bakom detta eller hur? Å det verkar lite elakt.. Men jag är säker på att det finns något "högre syfte" med detta oxå eller hur?
FAKTA: Hade Kyrkan fått bestämma så hade jorden varit i centrum, och allt annat kretsat kring jorden, och när astromomerna motbevisa kyrkans TRO för det är allt erat tjafs är, så ville dom döda dessa. Låter väl inte särsklit bibliskt eller?
Jag skiter i religion i vanliga fall. Jag ser er enbart som mindre vetande ärligt talat. Kanske låter trångsynt och cyniskt men så är min syn. Men inte fan är det forskare som går runt å knackar dörr och prackar på oss livets ord, jehovas vittne å sånt?
Inte är det vetenskapsmän som via sin tro dödar miljontals människor? Och står för större delen av allt krig som finns här på våran jord. Och detta är just för att när de olika religionerna motsätter sig varandra finns ingen lösning, eftersom det inte finns något konkret någonstans, det är tjafs mot tjafs, och våld är enda lösningen.
Det är när troende (i detta fallet inte kristna) kapar flygplan och kör in i byggnader som jag börjar störa mig litegrann, och i nyfikenhet ifrågasätta. Både Allah och Gud. Att skapa världskaos och sätta skräck i människor kan ju inte vara någon religions syfte eller hur?