3266
Sök

Någon som är kristen?

Master
179 Inlägg
24 december 2007
laika skrev:
VETENSKAP OCH RELIGION ÄR TVÅ SKILDA SAKER!

För att ta reda på våran historia krävs vetenskap, "berätta generation till generation"-grejen existerar inte längre. Och eftersom alla religioner grundar sig långt bak i tiden, d.v.s historia så krävs vetenskap.

För att knäcka religion däremot krävs arkeologi.. Finns inget i bibeln som talar om dinosaurier. Men med hjälp av vetenskap vet vi dess historia.

Jag har inte hört Blackens version på vad han tror dinosaurierna kom ifrån. Skulle vara kul att höra. Likaså teorin om Noaks Ark. Den tycker jag är ganska kul att knäcka med.

Master
179 Inlägg
24 december 2007
laika skrev:
Vem är hjärntvättad egentligen? Det är väl ändå så att du som är uppväxt i ett ickekristet hem och vart uppväxt med enbart vetenskapen att tro på i allt är lika hjärntvättad som en som har blivit uppväxt med religionen. Du är lika hjärntvättad till att inte tro som den som har det från barnsben. Min poäng är att sluta tjafsa om hjärntvätt och inse att det inte är en fråga om hjärntvätt eller inte. Allt i livet handlar om val, vi föds (de flesta av oss iallafall) som fria människor och tvingas göra val i våra liv fria val du har gjort dina precis som alla andra som är troende.

Definitivt inte eftersom ingen har tvingat mig eller inspirerat mig att tro det jag gör.

Dom flesta som antingen föds till att bli en troende kristen till en vuxen (vars liv förändras) som blir troende har definitivt blivit hårt inspirerad av allt det goda religionen har att bjuda på, och alla löften dom ger en. Shit, det är ju inte bara T.EX. ett liv i lycka, det är evigt liv också! Sånt är BULLSHIT, folk tänker JAAAA, vem vill inte leva lyckligt och för evigt.
Thats brainwashing. Och det är OFTAST just löftena som är tilltalande för folk som väljer religion. Det är inte söndagarna i kyrkan direkt.

410 Inlägg
24 december 2007
Rushman skrev:
Okej, vill du börja snacka dinosaurier och vetenskap så kan vi gärna göra det. Dessa ämnen är jag däremot delvis ganska insatt i. Som jag frågade tidigare så undrar jag hur man kan ha missat de 200 miljoner år dinosaurier härskade vår jord, och hur Gud tänkte när han för 65 miljoner år sedan raderade ut 96% av allt liv på våran jord. För oavett anledning, komet, vulkanutbrott som man än inte är säker på så låg ju allas våran mäktiga Gud bakom detta eller hur? Å det verkar lite elakt.. Men jag är säker på att det finns något "högre syfte" med detta oxå eller hur?

FAKTA: Hade Kyrkan fått bestämma så hade jorden varit i centrum, och allt annat kretsat kring jorden, och när astromomerna motbevisa kyrkans TRO för det är allt erat tjafs är, så ville dom döda dessa. Låter väl inte särsklit bibliskt eller?

Jag skiter i religion i vanliga fall. Jag ser er enbart som mindre vetande ärligt talat. Kanske låter trångsynt och cyniskt men så är min syn. Men inte fan är det forskare som går runt å knackar dörr och prackar på oss livets ord, jehovas vittne å sånt?
Inte är det vetenskapsmän som via sin tro dödar miljontals människor? Och står för större delen av allt krig som finns här på våran jord. Och detta är just för att när de olika religionerna motsätter sig varandra finns ingen lösning, eftersom det inte finns något konkret någonstans, det är tjafs mot tjafs, och våld är enda lösningen.

Det är när troende (i detta fallet inte kristna) kapar flygplan och kör in i byggnader som jag börjar störa mig litegrann, och i nyfikenhet ifrågasätta. Både Allah och Gud. Att skapa världskaos och sätta skräck i människor kan ju inte vara någon religions syfte eller hur?

Då tar vi det från början då. För det första så är inte det med dinosaurier 100% tillförlitligt finns inga stenhårda bevis för att dom har existerat bara teorier. MEN vi skiter i det för att disskusion inte ska bli för platt och för att du inte ska kunna ha en anledning att påstå att religionen kommer med undanflykter. Nu tar vi det teologiska i bibeln och torans skapelse berättelse skapade gud världen. Med först havlevande varelser sedan landgående och därefter flygande varelser. OBSERVERA att det inte står bestämt att bara skapade allt en gång och det står inte specifikt vilka arter han skapade. Sedan var det 7 dagar som inte nödvändigtvis innebär 7 dagar i vår tidsräkning. Tänk dig att gud skapade världen och solen. Vår tidsräkning baserar sig på solen och jordens rotation. Om nu gud skapade världen och solen varför skulle han låta solen styra sin tids uppfattning?

Vidare så är det inte relevant för oss människor att få reda på alla arter som han skapade innan oss. Vi har gjort ett ganska bra jobb själv med att kartlägga vad som har skett före vår tid. Det är helt ointressant ur ett religiöst perspektiv att exakt få reda på allt som har hänt före vår tid och vad som kommer ske i framtiden. Tänk dig vidare att gud levde i harmoni med människan innan syndafallet så efter syndafallet så är det mycket möjligt att vi förlorat det perfekta bandet med gud. Därav så lever vi vårt liv på jorden för att få som belöningen bandet med gud.

Vidare går det bara att spekulera på varför han förintade dinosaurierna men det är mycket möjligt att gud förintade dom för att lämna plats för oss människor som är skapade till guds avbild. Det går inte att veta exakt och det är inte heller något som vi måste veta för att klara vår överlevnad.

Återigen så drar du upp medeltidens kyrka i disskusionen. Jag har redan sagt vad jag tycker om samhället i stort runt den tiden. Det handla inte om religion utan om ett röttet samhälle. så sluta tjafsa om att det är religionens fel det var fel på hela samhället under den tiden. Det är ungefär lika vettigt som att anklaga alla muslimer för att det finns extremister som spränger sig i luften.

"Jag skiter i religion i vanliga fall. Jag ser er enbart som mindre vetande ärligt talat. Kanske låter trångsynt och cyniskt men så är min syn. "
ER ursäkta mig men när har jag specifikt tagit ställning till att vara troende? är inte det lite dumt du har ingen aning om jag är troende eller inte. för övrigt är det bevis på mindre vetande att ge sig in i en disskusion utan att vara insatt inom ämnet som du tidigare har sagt i tråden så har du inte läst bibeln eller någon annan religiös skrift. Då är det svårt att diskutera frågan och komma med vettiga argument. Det är mindre vetande, saknaden av kunskap oavsett om det handlar om historia samhäll eller religion så går det inte att diskutera något man inte är insatt i.

vidare för du ett roligt argument där du påstår att religion mördar och startar krig. Krigen startas av politiker inte av religioner. Och så vitt jag vet så är det tack vare vetenskapen som vi har atombomben, tanksen, massförstörelsevapen, kemiska vapen, tanks, maskingevär m.m. du fattar nog vad jag menar. Det var inte kyrkan som uppfann atombomben eller tanksen. Det var inte vatikanen som beodrade USA att invadera Irak och det var inte heller imamerna från mecka som gav sin vägsignelse till sudans regering att begå folkmord i darfur. Inte heller var det något religiöst samfund som stod bakom hitler under andra världskriget.

att det finns extremister som kapar plan är inte religionens fel. Det är medias fel att du tror det däremot. Dom gör allt för att sälja även sätter skräck i folket hjärta. Sen vill även regeringen att vi ska frukta folk med annan kultur än vår så att det blir lättare att skydda sina egna intressen i mellanöstern. Det är en försvinnande liten mängd av den muslimska världen och den kristna som är extremmillitanta. Men det skiter väl du i du har ju hittat din syndabock i religionen.

och som slut svar på din sista fråga så återkommer jag återigen till att du inte är tillräckligt på läst på religionen. Gud skapade människan med den FRIA VILJAN detta är otroligt viktigt att inse att vi har en fri vilja som gud inte styr över. Det är den fria viljan som ger oss möjligheten att döda varandra starta krig m.m. Varför skapade han oss med den fria viljan? jo för att vi är guds avbild, och för att vi ska självmant välja att följa guds väg han ska inte tvinga oss att söka honom vi ska självmant komma till Gud.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
24 december 2007
laika skrev:
Deathcore skrev:
blacken skrev:

Chansa på att Adam och Eva kanske pökade en dotter eller två, vem vet?

Men det vet vi ju inte. Så bibeln brister. Där har du ett exempel.

Om dom nu gjorde det, varför står det inte i bibeln? Var det så svårt att få med en så VIKTIG detalj? Du vill väl veta vad du är grundad ifrån, inte sant? Hur kan man öht missa det..

i bibeln står det att gud skapade människan adam och eva om du så vill det står inte ORDAGRANT gud skapade ENBART adam och eva. Det är rätt så fantasktiskt att när bibeln och kristna diskuteras så klankar man ner på alla bokstavtroende men inser inte att man själv är den största bokstavtroende person i diskussionen. För övrigt är det inte itressant för religion om hur många människor gud skapade och varför utan att han gjorde det och att han gav dom den fria viljan. Sen om han skapade enbart adam och eva eller ytterligare 10 miljoner är helt ointressant.

Den framgår väl ganska tydligt att Adam och Eva är ganska ensamma i Lustgården?
Även om det kanske inte står att dom var ensamma, så låter det som en ganska krystad förklaring...

Hittade Illustrerad Vetenskap nyss, där det faktiskt står en artikel om just Tro VS Vetenskap (vilken slump) Där dom tar det perfekta exemplet på varför jag anser troende som "inte speciellt vidsynta" för att vara ödmjuk...

År 150 skrev Ptolemaios "Geographia" där han med med kunskap och beräkningar förmodade att det fanns ytterligare en kontinent än de 3 som då var kända (Europa Asien och Afrika) som han kallade "Terra incognita"
Detta förnekade den kristna kyrkan som då präglade det europeiska tänkandet. Och fader Augustinius avvisade teorins bevis med "de heliga skrifterna" som enda belägg.
Noaks 3 söner slog sig ned på ovanstående 3 kontinenter, därför kunde det omöjligt finnas fler!

Varför lära sig nåt när all "fakta" redan finns i dammiga gamla böcker?

Sky´s the limit...

410 Inlägg
24 december 2007
Deathcore skrev:
laika skrev:

För att ta reda på våran historia krävs vetenskap, "berätta generation till generation"-grejen existerar inte längre. Och eftersom alla religioner grundar sig långt bak i tiden, d.v.s historia så krävs vetenskap.

För att knäcka religion däremot krävs arkeologi.. Finns inget i bibeln som talar om dinosaurier. Men med hjälp av vetenskap vet vi dess historia.

Jag har inte hört Blackens version på vad han tror dinosaurierna kom ifrån. Skulle vara kul att höra. Likaså teorin om Noaks Ark. Den tycker jag är ganska kul att knäcka med.

läs mitt inlägg längre ner där jag försöker ge min syn på dinosaurier mm. Men för fan du har ju inte heller fattat vad jag menar. DET FINNS INTE EN VETENSKAPLIG GREN SOM HETER KNÄCKARELIGIONOGI. Med hjälp av vetenskap kan vi göra kvalificerade gissningar på vad som sker och har skett i vår värld OBS KVALIFICERADE GISSNINGAR. men varför ge sig in i disskusion för att knäcka den andra part det brukar inte gå så bra med den disskusionen. men om du nu är så inställd på det så kom med nått konkret som motsäger bibeln eller toran.

Master
179 Inlägg
24 december 2007
laika skrev:
Deathcore skrev:
blacken skrev:

Chansa på att Adam och Eva kanske pökade en dotter eller två, vem vet?

Om dom nu gjorde det, varför står det inte i bibeln? Var det så svårt att få med en så VIKTIG detalj? Du vill väl veta vad du är grundad ifrån, inte sant? Hur kan man öht missa det..

i bibeln står det att gud skapade människan adam och eva om du så vill det står inte ORDAGRANT gud skapade ENBART adam och eva. Det är rätt så fantasktiskt att när bibeln och kristna diskuteras så klankar man ner på alla bokstavtroende men inser inte att man själv är den största bokstavtroende person i diskussionen. För övrigt är det inte itressant för religion om hur många människor gud skapade och varför utan att han gjorde det och att han gav dom den fria viljan. Sen om han skapade enbart adam och eva eller ytterligare 10 miljoner är helt ointressant.

Om bibeln är en droppe vatten, så är tolkningarna ett hav. Det finns verkligen ingen riktig tolkning av bibeln. Och det kan faktiskt tillhöra gruppen "Bibelns Brister" tycker jag.
Kristendomen kan ju inte va relativ, allt tjaffs om egna uppfattningar är bara dåliga lösningar på alla brister som finns. Vet man inte hur Kain fick barn, skaffa en uppfattning! Det är så det ska funka tycker alla som lär ut religionen vidare. DET, är absurt.

410 Inlägg
24 december 2007
Rushman skrev:
laika skrev:
Deathcore skrev:

Även om det kanske inte står att dom var ensamma, så låter det som en ganska krystad förklaring...

Hittade Illustrerad Vetenskap nyss, där det faktiskt står en artikel om just Tro VS Vetenskap (vilken slump) Där dom tar det perfekta exemplet på varför jag anser troende som "inte speciellt vidsynta" för att vara ödmjuk...

År 150 skrev Ptolemaios "Geographia" där han med med kunskap och beräkningar förmodade att det fanns ytterligare en kontinent än de 3 som då var kända (Europa Asien och Afrika) som han kallade "Terra incognita"
Detta förnekade den kristna kyrkan som då präglade det europeiska tänkandet. Och fader Augustinius avvisade teorins bevis med "de heliga skrifterna" som enda belägg.
Noaks 3 söner slog sig ned på ovanstående 3 kontinenter, därför kunde det omöjligt finnas fler!

Men var det inte du som nyss påstod att Adam var ordet för människa? var det möjligtvis singular på adam? Fortfarande så står det inte ordagrant enbart en av varje.

Kul att du tar upp illustrerade vetenskap med tanke på att den är välkänd populärvetenskaplig tidsskrift. Det finns inte en enda akademiker i Sverige som tar det som står i illustrerade vetenskap på allvar. Den är ungefär lika bra som en bilderbok för dagisbarn. i brist på tid att rota fram ett ordentligt uppslagsverk så hänvisar jag dig helt enkelt till wikipedia där du kan läsa mer om din älskade illustred vetenskap: http://sv.wikipedia.org/wiki/Illustrerad_Vetenskap

410 Inlägg
24 december 2007
Deathcore skrev:
laika skrev:
Vem är hjärntvättad egentligen? Det är väl ändå så att du som är uppväxt i ett ickekristet hem och vart uppväxt med enbart vetenskapen att tro på i allt är lika hjärntvättad som en som har blivit uppväxt med religionen. Du är lika hjärntvättad till att inte tro som den som har det från barnsben. Min poäng är att sluta tjafsa om hjärntvätt och inse att det inte är en fråga om hjärntvätt eller inte. Allt i livet handlar om val, vi föds (de flesta av oss iallafall) som fria människor och tvingas göra val i våra liv fria val du har gjort dina precis som alla andra som är troende.

Definitivt inte eftersom ingen har tvingat mig eller inspirerat mig att tro det jag gör.

Dom flesta som antingen föds till att bli en troende kristen till en vuxen (vars liv förändras) som blir troende har definitivt blivit hårt inspirerad av allt det goda religionen har att bjuda på, och alla löften dom ger en. Shit, det är ju inte bara T.EX. ett liv i lycka, det är evigt liv också! Sånt är BULLSHIT, folk tänker JAAAA, vem vill inte leva lyckligt och för evigt.
Thats brainwashing. Och det är OFTAST just löftena som är tilltalande för folk som väljer religion. Det är inte söndagarna i kyrkan direkt.

men du har väl inte insikt i varför man är troende. Det kan du inte ha då du inte är det själv. Dessutom är du färgad av alla intryck som du tar in så jo du är inskolad i att tro på ett visst sätt. Därav det vakra ordet kultur.

90 Inlägg
24 december 2007
Man kan dra paralleler med bibeln och Alfons Åberg.. Båda innehåller ju faktist LÅTSASKOMPISAR.. Man hör ju hur dumt de är....

De som är mest störande tycker ja är att "Dom/Ni Troende" tycker att ni är sååå mycke bättre människor än oss vanliga dödliga... Dom/Ni syndar lika mycke som vilken annan människa som hellst, fast skillnaden är ju att ni bara kan gå till kyrkan på söndag o ursäkta er för era synder o sen är allt bra...

De köper inte jag!!!!

410 Inlägg
24 december 2007
Deathcore skrev:
laika skrev:
Deathcore skrev:

Om bibeln är en droppe vatten, så är tolkningarna ett hav. Det finns verkligen ingen riktig tolkning av bibeln. Och det kan faktiskt tillhöra gruppen "Bibelns Brister" tycker jag.
Kristendomen kan ju inte va relativ, allt tjaffs om egna uppfattningar är bara dåliga lösningar på alla brister som finns. Vet man inte hur Kain fick barn, skaffa en uppfattning! Det är så det ska funka tycker alla som lär ut religionen vidare. DET, är absurt.

Men återigen så är inte religion vetenskap det går inte att tolka allt empiriskt det är därför det kallas tro och religion. Det är som att gå på tomgång i den här tråden upprepar sig konstant utan komma nånvart.

blacken
24 december 2007
Deathcore skrev:
laika skrev:

Det finns omnämt på två ställen i Gamla testamentet som tyder på att det har funnits dinosaurier eller en sorts större varelser. För övrigt så ska du sluta yttra dig om människors mentala kapacitet/tillstånd när du inte ens har träffat eller känner dom.

410 Inlägg
24 december 2007
TurboAnders skrev:
Man kan dra paralleler med bibeln och Alfons Åberg.. Båda innehåller ju faktist LÅTSASKOMPISAR.. Man hör ju hur dumt de är....

De som är mest störande tycker ja är att "Dom/Ni Troende" tycker att ni är sååå mycke bättre människor än oss vanliga dödliga... Dom/Ni syndar lika mycke som vilken annan människa som hellst, fast skillnaden är ju att ni bara kan gå till kyrkan på söndag o ursäkta er för era synder o sen är allt bra...

De köper inte jag!!!!

Varför så mycket fördomar det är otroligt att du lyckas klämma in så mycket fördomar. Religiösa tror inte på något sätt att dom är mer värde än ickereligiösa. Sen finns det nog ytterst få troende som påstår sig vara utan synd oavsett religion. Det är verkligen inte så att troende tror sig bättre på nått sätt. Det är nog mer bilden som icketroende har av religiösa för att dom själva saknar tro i sitt liv och därför ser ner på dom som är troende. Det är konstant återkommande i hela tråden. Och helt ärligt så förstår jag inte varför man ska se ner på någon som är troende oavsett tro. Som att se ner på någon bara för att dom inte tycker om samma bilmärke som man själv gillar. Så onödigt människor som tillhör en religion är precis likadana som ateister.

90 Inlägg
24 december 2007
laika skrev:
TurboAnders skrev:

De köper inte jag!!!!

Varför så mycket fördomar det är otroligt att du lyckas klämma in så mycket fördomar. Religiösa tror inte på något sätt att dom är mer värde än ickereligiösa. Sen finns det nog ytterst få troende som påstår sig vara utan synd oavsett religion. Det är verkligen inte så att troende tror sig bättre på nått sätt. Det är nog mer bilden som icketroende har av religiösa för att dom själva saknar tro i sitt liv och därför ser ner på dom som är troende. Det är konstant återkommande i hela tråden. Och helt ärligt så förstår jag inte varför man ska se ner på någon som är troende oavsett tro. Som att se ner på någon bara för att dom inte tycker om samma bilmärke som man själv gillar. Så onödigt människor som tillhör en religion är precis likadana som ateister.

Vaddå saknar tro... Min LÅTSASKOMPIS heter Molgan.... cool

Master
179 Inlägg
24 december 2007
laika skrev:
Deathcore skrev:
laika skrev:

men du har väl inte insikt i varför man är troende. Det kan du inte ha då du inte är det själv. Dessutom är du färgad av alla intryck som du tar in så jo du är inskolad i att tro på ett visst sätt. Därav det vakra ordet kultur.

Precis, man är ju utanför bubblan så det går att se på dessa miserabla människors liv. Hursomhelst så finns det ju logik i det hela, det vet ju vi icketroende, det vet inte dom troende. Annars hade dom ju inte hållt på med det.
Oooohkey, vart får man då intrycket att hata en religion tror du? Jag skulle säga främst genom egna uppfattningar, vad man upplevt och framför allt logiken. Men dessa intryck kommer ju inte från folk som precis som jag är anti-religionister utan istället rena motsatsen. Så jag har jävligt svårt att tro att jag blir inskolad genom dom, det vore ganska sjukt.

blacken
24 december 2007
TurboAnders skrev:

De köper inte jag!!!!

Det där har du fått lite om bakfoten vi tycker inte att vi är mer än andra. Vi "syndar" också men det är av nåd vi är frälsta och ingenting annat. Ingen människa är syndfri eller kan slå sig för bröstet och säga fasen vad jag är bra och du är en dålig syndare.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
24 december 2007
"Då tar vi det från början då. För det första så är inte det med dinosaurier 100% tillförlitligt finns inga stenhårda bevis för att dom har existerat bara teorier."

Jo det finns klara bevis på att stora djur levde för många miljoner år sedan. Kol 14 datering du vet..

"Sedan var det 7 dagar som inte nödvändigtvis innebär 7 dagar i vår tidsräkning. Tänk dig att gud skapade världen och solen. Vår tidsräkning baserar sig på solen och jordens rotation. Om nu gud skapade världen och solen varför skulle han låta solen styra sin tids uppfattning?"

För det första är enheten "dag" jordens rotation kring sin egen axel, solen har inget med det att göra. Och enheten "dag" är en viss tidsperiod eller det finns kanske "Guds specialdagar" som enhet oxå? Låter lite krystat...

"Vidare så är det inte relevant för oss människor att få reda på alla arter som han skapade innan oss. Vi har gjort ett ganska bra jobb själv med att kartlägga vad som har skett före vår tid."

Du och jag diskuterade just i "adam-konversationen" att det klart och tydligt ursprungligen står "den första varelsen gud skapade var adam" alltså människa... Så det fanns inte dinosaurier innan heller... eller hur var det nu?

"Vidare går det bara att spekulera på varför han förintade dinosaurierna men det är mycket möjligt att gud förintade dom för att lämna plats för oss människor som är skapade till guds avbild."

Låter som en fin omtänksam kille, verkligen en man vill ägna sitt liv åt att dyrka...

"Återigen så drar du upp medeltidens kyrka i disskusionen. Jag har redan sagt vad jag tycker om samhället i stort runt den tiden."

Läs mitt tidigare inlägg om Illustrerad Vetenskaps exempel.

"ER ursäkta mig men när har jag specifikt tagit ställning till att vara troende?"

När har jag någonsin påstått att du skulle vara troende?

"du tidigare har sagt i tråden så har du inte läst bibeln"

Det har jag aldrig sagt, däremot har jag sagt att jag inte läst den speciellt noga, och inte forskat mycket kring den, däremot är jag vetenskapligt intresserad, och därför debatterar jag.

"Att det finns extremister som kapar plan är inte religionens fel. Det är medias fel att du tror det däremot."

Snälla se dig omkring... religion är grunden och har alltid varit till en stor del (inte allt) av de krig som pågår, inte minst i mellanöstern. Och den "fria viljan" är ännu ett godtyckligt begrepp för att ge troende lite andrum i kampen om alla ursäkter som behöver för att försvara sin tro mot konkreta bevis som kommer allt fler.

Du gillar uppenbarligen att påpeka min "okunskap" inom bibeln, och det är sant att jag inte är insatt i bibeln för jag har väldigt svårt att ta till mig det jag anser vara dravel.
Men det jag lägger fram är till största delen frågor, och jag tycker att det är intressant att se vad troende har för svar till den vetenskapliga fakta jag läser.
Jag förstår att du är mycket bildad, och våran debatt är inte Dig mot Mig det är tro mot vetenskap, säg vad du vill om vetenskap men lägg ner pajkastningen, det blir bara löjligt.

Sky´s the limit...

Evolution Garage
1 299 Inlägg
24 december 2007
laika skrev:
Rushman skrev:
laika skrev:

Men var det inte du som nyss påstod att Adam var ordet för människa? var det möjligtvis singular på adam? Fortfarande så står det inte ordagrant enbart en av varje.

Kul att du tar upp illustrerade vetenskap med tanke på att den är välkänd populärvetenskaplig tidsskrift. Det finns inte en enda akademiker i Sverige som tar det som står i illustrerade vetenskap på allvar. Den är ungefär lika bra som en bilderbok för dagisbarn. i brist på tid att rota fram ett ordentligt uppslagsverk så hänvisar jag dig helt enkelt till wikipedia där du kan läsa mer om din älskade illustred vetenskap: http://sv.wikipedia.org/wiki/Illustrerad_Vetenskap

Har inte gjort annat än hänvisat i detta inlägget, men jag vet att Galilei hade ungefär samma problem, dock med något våldsammare motsättningar från kyrkan. Med det svar du gav så antar jag att du vet att detta inte stämmer? För jag råkar nämligen ha läst detta även på annat håll.

Sky´s the limit...

Master
179 Inlägg
24 december 2007
Rushman skrev:
"Vidare går det bara att spekulera på varför han förintade dinosaurierna men det är mycket möjligt att gud förintade dom för att lämna plats för oss människor som är skapade till guds avbild."

Låter som en fin omtänksam kille, verkligen en man vill ägna sitt liv åt att dyrka...

HAHAHAHA xD

Master
179 Inlägg
24 december 2007
Kul att det är Julafton nu. Jag är nog en av få i Sverige som bojkottar "firandet" i ren protest mot kristendomen. 95% av alla som "firar" jul gör det ju inte för Jesus skull direkt..

blacken
24 december 2007
Man kan nog ha invändningar emot det kristna tron och tycka si och så om den samt urskiljningstlöst döma "ut" den. Men faktum kvarstår den är fruktansvärt "livskraftig".  Många har försökt att utplåna den, men ingen har lyckats och ingen kommer att lyckas med det heller. För den är en levande religion, den kan vidröra vid människors innersta, den kan förändra människors liv och livsvillkor samt vardag.

Med ovanstående ord i minnet så ska man komma ihåg att det faktum att Jesus var en man som levde och verkade i det mest absoluta Långtbortistan som världen på den tiden kände till. Han levde och predikade i tre år i periferin av samhället. Idag så lever hans ord ännu, lika starkt som då, om inte ännu starkare nu. Hans lära har överlevt allt ifrån Hitler, stalin, det kommunistiska Kina. Hur kan det vara möjligt ifall det inte fanns en någonting bakom det som är väldigt starkt. Och så stark är inte någon människa av kvinna född.

Sök