Rushman skrev:
Okej, vill du börja snacka dinosaurier och vetenskap så kan vi gärna göra det. Dessa ämnen är jag däremot delvis ganska insatt i. Som jag frågade tidigare så undrar jag hur man kan ha missat de 200 miljoner år dinosaurier härskade vår jord, och hur Gud tänkte när han för 65 miljoner år sedan raderade ut 96% av allt liv på våran jord. För oavett anledning, komet, vulkanutbrott som man än inte är säker på så låg ju allas våran mäktiga Gud bakom detta eller hur? Å det verkar lite elakt.. Men jag är säker på att det finns något "högre syfte" med detta oxå eller hur?
FAKTA: Hade Kyrkan fått bestämma så hade jorden varit i centrum, och allt annat kretsat kring jorden, och när astromomerna motbevisa kyrkans TRO för det är allt erat tjafs är, så ville dom döda dessa. Låter väl inte särsklit bibliskt eller?
Jag skiter i religion i vanliga fall. Jag ser er enbart som mindre vetande ärligt talat. Kanske låter trångsynt och cyniskt men så är min syn. Men inte fan är det forskare som går runt å knackar dörr och prackar på oss livets ord, jehovas vittne å sånt?
Inte är det vetenskapsmän som via sin tro dödar miljontals människor? Och står för större delen av allt krig som finns här på våran jord. Och detta är just för att när de olika religionerna motsätter sig varandra finns ingen lösning, eftersom det inte finns något konkret någonstans, det är tjafs mot tjafs, och våld är enda lösningen.
Det är när troende (i detta fallet inte kristna) kapar flygplan och kör in i byggnader som jag börjar störa mig litegrann, och i nyfikenhet ifrågasätta. Både Allah och Gud. Att skapa världskaos och sätta skräck i människor kan ju inte vara någon religions syfte eller hur?
Då tar vi det från början då. För det första så är inte det med dinosaurier 100% tillförlitligt finns inga stenhårda bevis för att dom har existerat bara teorier. MEN vi skiter i det för att disskusion inte ska bli för platt och för att du inte ska kunna ha en anledning att påstå att religionen kommer med undanflykter. Nu tar vi det teologiska i bibeln och torans skapelse berättelse skapade gud världen. Med först havlevande varelser sedan landgående och därefter flygande varelser. OBSERVERA att det inte står bestämt att bara skapade allt en gång och det står inte specifikt vilka arter han skapade. Sedan var det 7 dagar som inte nödvändigtvis innebär 7 dagar i vår tidsräkning. Tänk dig att gud skapade världen och solen. Vår tidsräkning baserar sig på solen och jordens rotation. Om nu gud skapade världen och solen varför skulle han låta solen styra sin tids uppfattning?
Vidare så är det inte relevant för oss människor att få reda på alla arter som han skapade innan oss. Vi har gjort ett ganska bra jobb själv med att kartlägga vad som har skett före vår tid. Det är helt ointressant ur ett religiöst perspektiv att exakt få reda på allt som har hänt före vår tid och vad som kommer ske i framtiden. Tänk dig vidare att gud levde i harmoni med människan innan syndafallet så efter syndafallet så är det mycket möjligt att vi förlorat det perfekta bandet med gud. Därav så lever vi vårt liv på jorden för att få som belöningen bandet med gud.
Vidare går det bara att spekulera på varför han förintade dinosaurierna men det är mycket möjligt att gud förintade dom för att lämna plats för oss människor som är skapade till guds avbild. Det går inte att veta exakt och det är inte heller något som vi måste veta för att klara vår överlevnad.
Återigen så drar du upp medeltidens kyrka i disskusionen. Jag har redan sagt vad jag tycker om samhället i stort runt den tiden. Det handla inte om religion utan om ett röttet samhälle. så sluta tjafsa om att det är religionens fel det var fel på hela samhället under den tiden. Det är ungefär lika vettigt som att anklaga alla muslimer för att det finns extremister som spränger sig i luften.
"Jag skiter i religion i vanliga fall. Jag ser er enbart som mindre vetande ärligt talat. Kanske låter trångsynt och cyniskt men så är min syn. "
ER ursäkta mig men när har jag specifikt tagit ställning till att vara troende? är inte det lite dumt du har ingen aning om jag är troende eller inte. för övrigt är det bevis på mindre vetande att ge sig in i en disskusion utan att vara insatt inom ämnet som du tidigare har sagt i tråden så har du inte läst bibeln eller någon annan religiös skrift. Då är det svårt att diskutera frågan och komma med vettiga argument. Det är mindre vetande, saknaden av kunskap oavsett om det handlar om historia samhäll eller religion så går det inte att diskutera något man inte är insatt i.
vidare för du ett roligt argument där du påstår att religion mördar och startar krig. Krigen startas av politiker inte av religioner. Och så vitt jag vet så är det tack vare vetenskapen som vi har atombomben, tanksen, massförstörelsevapen, kemiska vapen, tanks, maskingevär m.m. du fattar nog vad jag menar. Det var inte kyrkan som uppfann atombomben eller tanksen. Det var inte vatikanen som beodrade USA att invadera Irak och det var inte heller imamerna från mecka som gav sin vägsignelse till sudans regering att begå folkmord i darfur. Inte heller var det något religiöst samfund som stod bakom hitler under andra världskriget.
att det finns extremister som kapar plan är inte religionens fel. Det är medias fel att du tror det däremot. Dom gör allt för att sälja även sätter skräck i folket hjärta. Sen vill även regeringen att vi ska frukta folk med annan kultur än vår så att det blir lättare att skydda sina egna intressen i mellanöstern. Det är en försvinnande liten mängd av den muslimska världen och den kristna som är extremmillitanta. Men det skiter väl du i du har ju hittat din syndabock i religionen.
och som slut svar på din sista fråga så återkommer jag återigen till att du inte är tillräckligt på läst på religionen. Gud skapade människan med den FRIA VILJAN detta är otroligt viktigt att inse att vi har en fri vilja som gud inte styr över. Det är den fria viljan som ger oss möjligheten att döda varandra starta krig m.m. Varför skapade han oss med den fria viljan? jo för att vi är guds avbild, och för att vi ska självmant välja att följa guds väg han ska inte tvinga oss att söka honom vi ska självmant komma till Gud.