3484
Sök

Dataproblem, datan tvärstannar!

119 Hk/Liter
246 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Min data kan tvärstanna lite när som helst när den är på.
Ibland tar det 3 min och ibland så kan den gå en dag innan den stannar. Startar man om den så startar den upp som vanligt igen.

OM man däremot drar strömmen så får man sitta och trycka av/på av/på i typ en kvart för att den skall starta upp. Den startar lite längre för varje gäng man startar om...

Någon som har något tipps på vad det kan vara?

RAM minne eller hårddisk har jag lite aningar om att det kan vara...

Move your mind

Sleeper
3 084 Inlägg
30 oktober 2007
formatera.. så går det bort nästan stensäker på wink

haft samma problem men det gick bort. Tror jag formaterade eller uppdaterade bios.
Senast redigerat av Sushikocken (30 oktober 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Forummoderator
26 351 Inlägg
30 oktober 2007
Beror på hur du menar med att den stannar?
Menar du att den laggar, dvs stannar upp så allt fryser eller bara dör den
och startar om av sig själv?

Hade nåt liknande med min dator men jag formaterade. Enklast egentligen.
Men det kan hjälpa om du kör tex ad-aware eller spybot för att söka efter
lite dåliga filer.
Värt att prova i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

119 Hk/Liter
246 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
AirOne skrev:

lite dåliga filer.

Den fryser. bild, usb mm, tvärstopp...
Upptäckte idag att cd läsaren går att köra in och ut, och då reagerar datan på det och öppnar upp autostart för filerna osv.  Men man kan fortfarande inte göra något annat..

Move your mind

514 Inlägg
30 oktober 2007
Själv tycker jag att det låter som att nätagget håller på att sjunga på sista versen.. Men man vet ju aldrig med datorer smile

Edit: Mja är nog en omformatering som gäller..  Du får testa med det och blir det inte bättre så får du försöka utesluta vad annars det kan vara cool
Senast redigerat av Ormfn (30 oktober 2007)

old volkswagens never die they just get lower

510 Inlägg
30 oktober 2007
AirOne skrev:

lite dåliga filer.

Kör för fan inte med sånna spybot och andra program som ska räkna hur många fel du har yikes Om du har typ 2 fel från början så har du 1000 st efter att programmet är klart .. sen strax efter det börjar alla jävla pop-upps komma, en efter en ^^ Bara en sak du kanske ska fundera över smile Mvh Johan

119 Hk/Liter
246 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Okej, tack för alla tips, ska testa era förslag.
Får jag den inte att fungera så skiter jag i den... Satsar på en ny isf smile

Move your mind

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
30 oktober 2007
har samma problem .. formatering hjälper inte... tror de e nätaggen.. ska byta de o se.. funkar inte de slänger ja datan i havet... seriöst!

375 Inlägg
31 oktober 2007
Om nätagget börjar dö så brukar det bli att datorn startar om sig eller stänger av sig.
Inte att den fryser.
Iaf väldigt sällan.

Om man kan utesluta mjukvaru fel, ex adware,virus, inställningar osv och man går på hårdvara så är det ofta hårddisken som strular.
När den börjar kollapsa så fryser sig datorn.
Om man har e hårddisk man inte är rädd om så kan man ta ut antingen ström eller data kablen så kommer Windows garanterat att frysa sig.

En hårddisk idag håller i ca 3-5 års tid ( 50.000 arbetstimmar).
Självklart finns det äldre som är inne på sitt 10e år och mer.
Svaret är enkelt, dem äldre utvecklar inte samma värme, har inte samma prestanda och inte samma varvtal. Och datatätheten är långt ifrån dagens. Sedan så kördes dem inte på lika avancerade system som dagens och massa nerladdningar ( torrents, dc osv)
Torrent är en riktig hårddisk dödare.

Sleeper
3 084 Inlägg
31 oktober 2007
http://www.almico.com/sfdownload.php pröva släng in speedfan och se hur hel dina hdd:ar är

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Smålänning
7 883 Inlägg
31 oktober 2007
Andreas_ace skrev:
Svaret är enkelt, dem äldre utvecklar inte samma värme, har inte samma prestanda och inte samma varvtal. Och datatätheten är långt ifrån dagens. Sedan så kördes dem inte på lika avancerade system som dagens och massa nerladdningar ( torrents, dc osv)

Tackar! Har funderat på livslängd faktiskt.
Så torrent är en hårddiskdödare.

Stämmer nog dedär med äldre system. Vet att min 6 eller 7 år gamla värstinghårddisk på 60 GB (monster lol ) blir inte i närheten av så varm som farsans 160 GB... och det är ändå inte stort.

Sen att min snart 10 år gamla dator inte blir hälften så varm innuti heller tyder på samma sak.

Har nästan samma problem ibland, det är som att datorn glömmer starta det lilla sista, eller väntar för länge. Försöker man göra nånting innan allt startat så hakar sig allting.
Antar att en PII inte är gjord för XP...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
322 Inlägg
31 oktober 2007
det är bara att formatera om datorn så ska det funka bra sen!
du kan ha för mkt trojaner och virus i datan! det är inget i burken som gör det!

195 Inlägg
31 oktober 2007
låter precis som min dator gjorde, fixa ny hårddisk och voila nu funkar den fint igen

2 118 Inlägg
31 oktober 2007
twin_cam skrev:
Andreas_ace skrev:

Stämmer nog dedär med äldre system. Vet att min 6 eller 7 år gamla värstinghårddisk på 60 GB (monster lol ) blir inte i närheten av så varm som farsans 160 GB... och det är ändå inte stort.

Sen att min snart 10 år gamla dator inte blir hälften så varm innuti heller tyder på samma sak.

Har nästan samma problem ibland, det är som att datorn glömmer starta det lilla sista, eller väntar för länge. Försöker man göra nånting innan allt startat så hakar sig allting.

jag har en P2a med å den funkar fin fint me xp på smile
dock så används den mest som surfdator åt polarna, så den används ju inte dagligen...

D.i.l.l.i.g.a.f

Smålänning
7 883 Inlägg
31 oktober 2007
NJ_ skrev:
twin_cam skrev:
Andreas_ace skrev:

jag har en P2a med å den funkar fin fint me xp på smile
dock så används den mest som surfdator åt polarna, så den används ju inte dagligen...

Då va vi två smile
Min funkar med ypperligt 99,9% av tiden smile
Dock används min till surf, film, mindre spel, Photoshop (CS2), ordbehandlig, musik... typ allt... Tyvärr så går det inte installera GTA vice city sad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

56 Inlägg
31 oktober 2007
Två enkla saker att testa, ladda ned och kör Ad-Aware Free från http://www.lavasoft.com/. Bästa rensverktyget där är. Efter "rensningen", kör en diskdefragmentering för att "städa upp" på disken.
Lycka till:D

Eat the yellow snow - It could be beer

375 Inlägg
31 oktober 2007
twin_cam skrev:

Fick en krash för ngr dagar sedan. Och jag har haft många krasher med denna bruk.
Och det är som att Windows glömmer ladda det sista. I mitt fall så var det hårddisk problem, en sektor som blivit trasig.

Ang torretns e hårddiskdödare är för att torrents laddar och delar ut små delar hela tiden.
Den laddar ex inte hem 1-100, utan allting i olika segemnt, typ, 1,10,27,6,3,99,100,88 osv.

Och sedan blir det en komplett fil.
Allting delas ut på samma sätt, mycket arbete för hårddisken och det är små segment också så själva läsarmarna jobbar febrilt under tiden.
Som bonus så laddar man från flera människor samtidigt, så är det 100 pers som man laddar från och till så är det bara tänka på vad den behöver arbeta.
Speciellt när det är en DVD film på 4,7GB.

Smålänning
7 883 Inlägg
31 oktober 2007
Andreas_ace skrev:
twin_cam skrev:

Fick en krash för ngr dagar sedan. Och jag har haft många krasher med denna bruk.
Och det är som att Windows glömmer ladda det sista. I mitt fall så var det hårddisk problem, en sektor som blivit trasig.

I mitt fall brukar det hjälpa med att radeta temporära filer och tidigare besökta webbplatser inne i documents and settings.

111 Inlägg
31 oktober 2007
Lånar tråden lite.

Ominstallerade min dator för några veckor sedan men nu börjar den göra som några föregående talare. Den restartar sig själv. Är det något virus lr är det Nätagget som sjunger på sista versen?

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."

375 Inlägg
31 oktober 2007
Carlsberg skrev:
Lånar tråden lite.

Ominstallerade min dator för några veckor sedan men nu börjar den göra som några föregående talare. Den restartar sig själv. Är det något virus lr är det Nätagget som sjunger på sista versen?

Om du har ett antivirus program och den inte hittar ngt så kan du utesluta virus.
Att virus startar om en dator är ovanligt.

Visst kan det vara nätagget som strular, men att bara byta nätagg hur som helst behöver inte hjälpa.

Finns en del test program man kan prova.
Ex ultimatebootcd.
en bootbar skiva som kan gör en del tester, ex memtest. Det testar att minnet fungerar som det ska.
Sedan finns det diverse CPU tester och hårddisk tester.

Om en dator klarar av dessa tester så är det relativt säkert att antingen nätagg eller mjukvaru fel. Men en test bör vara igång ngr timmar.
Ex 3 timmar minne, 3 timmar cpu osv. Då dessa komponenter ska klara dessa tider med maximal belastning med 0 fel

Vilket man väljet att byta först bestämemr man själv.
Lättast är att installera om operativsystemet.

Sök