3489
Sök

745a som vägrar starta B230F -87a

105 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#1
Har en 745a som inte vill starta tänder inte har bytt tändspole, tändmodul, hallgivare kollatt b-pumpen men vill inte tända ändå. Nån som har några idéer på vad jag kan kollla ???

Ska ha den som vinterbil så det är ganska brottom

// Danne

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

Mr White
1 072 Inlägg
3 november 2007
#2
Kolla säkringen till huvudpumpen.Brukar kunna ärja där vanlit fel..Vet inte vart den sitter på 740...Lika så brukar soppapumprelä trassla på LH oxå.
Senast redigerat av Robban 245 (3 november 2007)


Racer
8 Inlägg
3 november 2007
#3
Låter som det kan vara ett kabelbrott ifrån tändmodulen eller tändspolen. kollat dom?
/Simon

Racer!

62 Inlägg
3 november 2007
#4
Kolla Svänghjulsgivaren , på den modellen så sitter den i fördelaren/under. den är troliga felet. vanligt. mvh johan


Mr White
1 072 Inlägg
3 november 2007
#5
Johan_leet skrev:
Kolla Svänghjulsgivaren , på den modellen så sitter den i fördelaren/under. den är troliga felet. vanligt. mvh johan

Står ju att han bytt den :)Hallgivare å svänghjyksgivare är samma.
Senast redigerat av Robban 245 (3 november 2007)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 november 2007
#6
sitter ju lamba på testa byt den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Egenföretagare
40 Inlägg
3 november 2007
#7
lambda har inget med det att göra.. den går utan lambda,, men so ett lass skit, kolla om du har gnista till och börja med, har du gnista så är det ju bensinfel, och om du är säker på att pumparna går, (även den i tanken) så kan du mäta i en kontakt till en spridare och se om spridarna får signal, om inte, då är det troligen ECU reläet som sitter på expansions kärlet. men som sagt kolla om du har gnista först, så kan jag fundera vidare utifrån det.

MVH//Marcus


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 november 2007
#8
har du kollat så du verkligen inte har gnista på stiften du kan ju ha det men en har surat ner sig  testa å dra i gång bilen å se om den startar  kolla luft filtret så det inte är igen satt åsså  hade en polare som inte bytt den på ett tag å kör mycket grus vägar å fick inte igång bilen
vi leta å leta men tillslut efter 2 dar så tag vi bort filtret å då starta bilen på en gång:) byte filter å den har gått som en klocka sen dess smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

3 650 Inlägg
3 november 2007
#9
nya stift och starta upp den med startkablar så skaru se att den brummar igång


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
3 november 2007
#10
Har du gnista?? kolla detta först

Om de inte finns gnista kolla upp diverse grejor som har med tändningen att göra, stift kablar fördelare övrigt kablage m.m. m.m. en del annat har du ju redan kollat

Är det gnista på´n så kollar du om du får bränsle genom spridarna..demontera insugsrör eller enbart fuelrail och veva runt motorn nått varv för att se

Får du soppa genom spridarna så har du ju både tändning o bränsle och då kan de va kamremmen som rappat eller nåt annat fel som jag inte kan nämna på rak arm..
komptest kan ev. ge en hint..

Får du INTE soppa ur spridarna.. kontrollera först om bränslepump(-arna) snurrar.. Om dom inte snurrar kolla strömförsörjningen; säkringar relä.. pumparna kan även ha kärvat, då brukar säkringen gå..i bästa fall hjälper det att knacka på den (pumpen alltså). Prova även att tvångsköra me direktström..

Går pumparna så bör du ju ha soppa fram till spridarna, men spridarna öppnar ej..testa att ge en spridare direktström, om den öppnar då så ligger felet nånstans i styrningen utav spridarna.. och då kan jag inte svara exakt på vart felet ligger...

mvh// tompa
Senast redigerat av turbotompa (3 november 2007)


105 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#11
Tack för alla inlägg !!!!!!!!!

Har ingen gnista har provat o köra direkt ström på både pumpen o tändspolen utan resultat

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 november 2007
#12
kontakten till  tändmodulen har inte ärjat?, rotorn har inte lagt av? Ohm mät den o se vad du får...inget kabel brott på vägen?, du har inte fått styrdons problem då?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

20 Inlägg
3 november 2007
#13
Robban 245 skrev:
Johan_leet skrev:
Kolla Svänghjulsgivaren , på den modellen så sitter den i fördelaren/under. den är troliga felet. vanligt. mvh johan

Står ju att han bytt den :)Hallgivare å svänghjyksgivare är samma.

Hallgivarn sitter i fördelarn.. och det som ni kallar svänghjulsgivare heter egentligen tändlägesgivare, och den sitter nere vid blocket bakom toppen och mäter svänghjulet.. eller har jag helt fel.. de kan väl inte vara samma sak då???? två olika grejer... hmmm..


lycka till iaf wink

It´s my way or the high way

Mr White
1 072 Inlägg
3 november 2007
#14
850_bruden skrev:
Robban 245 skrev:
Johan_leet skrev:
Kolla Svänghjulsgivaren , på den modellen så sitter den i fördelaren/under. den är troliga felet. vanligt. mvh johan

Står ju att han bytt den :)Hallgivare å svänghjyksgivare är samma.

Hallgivarn sitter i fördelarn.. och det som ni kallar svänghjulsgivare heter egentligen tändlägesgivare, och den sitter nere vid blocket bakom toppen och mäter svänghjulet.. eller har jag helt fel.. de kan väl inte vara samma sak då???? två olika grejer... hmmm..


lycka till iaf wink

Den kallas även hallgivare..Den mäter de lika i fördelaren som på svänghjulet*inpulser* wink
Senast redigerat av Robban 245 (3 november 2007)


62 Inlägg
4 november 2007
#15
Uteslut inte att nya saker är hela.


51 Inlägg
4 november 2007
#16
hmm finns de gnista?. isf å om pumparna går,,, kolla själva tankarmaturen i tanken,, dom rostar hål sen så drar den i sej luft i systemet,

jag Gasar tills det rasar

1 688 Inlägg
4 november 2007
#17
Lossa kopplingen längst bak på fuelrailen å kolla om de kommer bra soppaflöde där.
Kolla sedan gnistan, försök knuffa igång den som sista utväg big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

105 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#18
Har provat lite men utan resultat .....sad

Får ingen ström till spridarna men får fram soppa till dem

hur mång volt ska det vara till tändspolen fick bara fram typ 4-5 volt  men det kan väll inte stämma tycker jag 
blir fan tokig på bilen skrotar den snart...........

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

105 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#19
Faan får väll åka framhjulsdrift i vinte fan vad tråkigt.......

inen som har nån ide på vad det kan vara för fel på skiten..................

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2007
#20
hur kom felet till då har du kört bilen förut eller har den stått länge?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök