3048
Sök

Använder ni godkända vinterdäck?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 november 2007
tkd_rille skrev:
liquisole skrev:
kör själv med slita friktionsdäck tongue

och de gör ju ingen större nytta om de är slitna?

sommardäck var de någon som sade. alltså de är i princip vinterväglag just nu. får man fråga er som kör med slitna alternativt sommardäck på vinterväglag tänker ifall ni tappar greppet och skadar någon annan person?
personligen är man icke så dum.!

i princip vinter väglag? här är det vinterväglag och jag har slitan sommardäck som jag skrev på sidan ett... men när jag skrev där så skrev jag inte hela sanningen, för jag kör inte med bilen för den är obes nu och därför har jag inte brytt mig att skaffa vinterdäck, eller jag har brytt mig om det men det känns inte så brottom smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Thorssa
15 november 2007
_Spawned_ skrev:
Självfallet kör man med vinter däck.. sen borde man förbjuda dubbfria alternativ där det är snö/is väg under vintern.. kan förstå dom i skåne t.ex som kör dubbfritt.. det har inget syfte. men här uppe då det är snö halva året typ.. så borde man tänka mer smile

Du har inte provat ett par bra friktionsdäck hör jag. På is är det absolut sämre än dubbdäck men kör man med insidan av huvudet så funkar det hur bra som helst. På snö är dagens dubbfria däck jävligt bra! Själv kör jag med Michelin X-ice dubbfira, nya för säsongen.

24 Inlägg
15 november 2007
Naturligtvis har man godkända vinterdäck på kärran, sprillans nya dubbdäck! Något annat vore dumdristigt när man har långt till jobbet och snö på vägarna.

http://www.dess.nu För allt inom bilstyling!
http://www.hackz.nu

2 924 Inlägg
15 november 2007
MrTobias skrev:
6.1mm fram å 3.1mm bak dubbfritt

Du har satt dem fel, de bästa ska vara bak wink

~ Life is short, have FUN! ~

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 november 2007
Jag kör med knappt sletna sommarsulor fortfarande eftersom jag blev blåst på vintersulorna till bilen och har inte pengar till nya däck förrän löningen (den 25:e mao) så jag kör på sommardäcken och hoppas att det inte blir snö innan jag hunnit köpa nya däck, har dessutom inte råd att köpa fälgar + vinterskor till bilen så det blir till att kränga av sommarsulorna och på med vinterdäcken på sommarfälgarna sen :S.

Har ju inte direkt varit vinterväglag här iaf men jag vet inte, det skiljer kanske mer mellan hässleholm och kristianstad än man kan tro big_smile

Kör dessutom bara 6km till jobbet och sen hem igen så det är ju inte jättelångt jag kör och jag tar det dessutom förbannat försiktigt just eftersom det har varit lite minusgrader dom senaste dagarna.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

129 Inlägg
15 november 2007
hehe helt platta sommardäck + 10 cm snö = (Y) ;P

Karossarn

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 november 2007
shacrutigwunderbaum skrev:
hehe helt platta sommardäck + 10 cm snö = (Y) ;P

Låter väl lite väl spännande kanske tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Bärs!
3 456 Inlägg
15 november 2007
Sommardäck runtom, nästan slicks bak.

EDIT: Blir man lynchad nu? roll
Senast redigerat av Aga_Diff (15 november 2007)

Garaget.org peakade 2008.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
15 november 2007
TBOC_Razor skrev:
Jag kör med knappt sletna sommarsulor fortfarande eftersom jag blev blåst på vintersulorna till bilen och har inte pengar till nya däck förrän löningen (den 25:e mao) så jag kör på sommardäcken och hoppas att det inte blir snö innan jag hunnit köpa nya däck, har dessutom inte råd att köpa fälgar + vinterskor till bilen så det blir till att kränga av sommarsulorna och på med vinterdäcken på sommarfälgarna sen :S.

Har ju inte direkt varit vinterväglag här iaf men jag vet inte, det skiljer kanske mer mellan hässleholm och kristianstad än man kan tro big_smile

Kör dessutom bara 6km till jobbet och sen hem igen så det är ju inte jättelångt jag kör och jag tar det dessutom förbannat försiktigt just eftersom det har varit lite minusgrader dom senaste dagarna.

vad har du för bil? om du inte kränger av dem själv utan lämnar in det så kan det ju inte vara nån stor skillnad på att köpa en uppsätning begagnade plåtisar mot att montera lösa däck?

2 164 Inlägg
15 november 2007
Splitter nya däck runt om.
Men jag sätter alltid sämsta däcken bak men de är för dom som inte kan hantera bilen så bra i en kris situation som bästa däcken ska sitta bak.

MVH

F

6 170 Inlägg
15 november 2007
R_fused skrev:
vad har du för bil? om du inte kränger av dem själv utan lämnar in det så kan det ju inte vara nån stor skillnad på att köpa en uppsätning begagnade plåtisar mot att montera lösa däck?

Saab 9-5 Aero -01 har jag, förra ägaren vill inte ge mig vintersulorna så jag måste köpa nytt, grejen e bara den att jag köpte bilen för en månad sen bara och har inte hunnit samla ihop en ny buffert för sånt här utan jag kommer inte ha råd förräns tidigast vid löningen eller tom vid nästa löning (isf får bilen stå sålänge hmm)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

1 297 Inlägg
15 november 2007
Fredrik-79 skrev:
Men jag sätter alltid sämsta däcken bak men de är för dom som inte kan hantera bilen så bra i en kris situation som bästa däcken ska sitta bak.

MVH

F

haha jag har också bättre däcken fram, bara för att man ska ta sig iväg nångång när det är halt. Samt få stopp på bilen. Sen att bakändan slänger lite är bara bonus smile

539 Inlägg
15 november 2007
ja, här snålar vi inte vad det gäller vinterdäck... däremot det är inte ovanlig att ha olagliga sommardäck tongue

Muttley
15 november 2007
TBOC_Razor skrev:

inatt var de faktiskt rätt halt nere vid k-stad, även i tisdes kväll närmare 12 slaget. har jobbat i åhus 2 dagar, så du borde nog ändå byta wink  här i tyringe har vi ändå lite snö som ligger på sina ställen! nej de är sant du har inte så långt faktiskt smile
själv fick jag rätt långt nu, 8 mil ungefär enkel resa :S

Soubee
15 november 2007
Jag hoppas att de är godkända med tanke på att jag köpte nya för knappt 2 veckor sedan tongue

6 170 Inlägg
15 november 2007
tkd_rille skrev:
inatt var de faktiskt rätt halt nere vid k-stad, även i tisdes kväll närmare 12 slaget. har jobbat i åhus 2 dagar, så du borde nog ändå byta wink  här i tyringe har vi ändå lite snö som ligger på sina ställen! nej de är sant du har inte så långt faktiskt smile
själv fick jag rätt långt nu, 8 mil ungefär enkel resa :S

Kör som sagt bara 6km från glimåkra till sibbhult runt 6:40 på möra och sen 6km tillbaka igen när jag slutar runt 16:00 så jag kör ju iaf inte mitt i kallaste natten tongue

Ska det köras någon annanstans snor jag morsans bil som iaf har m+s-däck.

1 827 Inlägg
15 november 2007
Fredrik-79 skrev:

MVH

F

Hehe, ta inte illa upp nu, tyckte bara det var skoj med detta uttalandet i kombination med din signatur. smile

On topic: Självklart har man ordentliga vinterdäck. Finns inget mer irriterande än när man fastnar i snön eller sitter på nålar när man kör på motorvägen i ren fasa över att åka av vägen. Nej, ordentliga fräscha vinterdäck varje vinter.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

SKÅNING
1 215 Inlägg
15 november 2007
i en riktig kris situation kvittar det om man kan hantera bilen eller inte börjar det snurra så gör det det man kan minimera effekten eller få stop på det men det krävs mycke träning för det. så kvittar det var de bästa däcken sitter eller om man har RWD/FWD tappar man greppet så tappar man det och det kan man även med helt nya däck runtom

själv har jag alltid bra och fräsha däck både sommar och vinter det sista man ska snåla med är säkerheten, brukar även börja vintern med att "när snön kommit" att köra ut på en tom parkering och "känna" lite på bilen så man kommer in i det man är ju lite ring rostig sen förra vinter, det är ju bättre än att göra det i trafiken iallafall
Senast redigerat av volvo_raggaren (15 november 2007)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

neckwomen_88
16 november 2007
Nya hakkapelitta (stavning?) mud & snow ligger i garaget, håller på och lackar om fälgarna (tsw), ägaren innan har stött dom nå vannsinnigt..

så, atm sommarsulor på vinterväglag hmm       ...kör dock därefter...!

Sök