2974
Sök

volvo 740 tic får ingen gnistra HJÄLP

39 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
köpte en volvo 740tic mä b230et dom hade byt motor iden men dom fick inte gång den.. så mecka jag lite idag o kolla om den fanns gnistra men det fans det inte plus att inte soppa pumpen går ej..vad kan det va för fel??

alias_kladde
15 november 2007
kolla hallgivaren? kan vara den som spökar annars kan elsystemet vara fel. Jag har liknande problem med en b230e.. satt det inte den motorn i tidigare?

39 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
aa tänkte på dä mä för den har haft den som tävligs bil så pajja motorn så dom byte till orginal..men dom sa att dom hade fått igång den och den varva bara 3000 sen dog den??

alias_kladde
15 november 2007
går motorn runt då?

alias_kladde
15 november 2007
Borde vara hallgivaren, för den styr nämnligen så att soppa pumpen går igång också. Det är det som är det konstiga..
Men den sitter i eller? Kolla alla minuspolerna på motorn så att de leder ordentligt, annars vet jag faktiskt inte mer. rengör polerna med. Tändspolen ger inte heller någon gnista då?

39 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
men om dom har bytt motor så kan dom ha satt svänghjule fel lr?? kan det ha mä dä o göra??

265 Inlägg
15 november 2007
kolla så moton är jordad i karossen samt att batteriet är jodat kolla kamaxel givare med

nu med 470 hk

39 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
har jorda motorn den satt inte i men det funka en då inte..men ska kolla dom andra sakerna

39 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
ne Tändspolen ger ingen gnistra :S

alias_kladde
15 november 2007
dags att kolla grundläggande nämnligen säkringar och relän, vet ej vilka det är. är det inget fel där, då är det dags att kolla så att alla kablar är okej, annars det smidigaste, låna en tändspole och se om det är din som inte funkar. annars har du troligtvis ett elfel nånstans skulle jag tro.

220 Inlägg
15 november 2007
kolla först tändspolen, rotor, fördelare, kablar,
annars kolla tändlägesgivaren på svänghjulet. svänghjulet kan sitta fel oxå
Senast redigerat av 760turbo (15 november 2007)

39 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
har inte kolla rotor, fördelaren,men jag har kolla tändlägesgivare och dom va hela,men jag har hört att den ska sitta ett relä bakom handsfacket som har mä tändnig o allt sånt o göra stämmer dä?

39 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
vet inte om det sitter rätt kabel härva i min bil sitter en systemrelä och det sitter de inte i min gammla et :S

602 Inlägg
16 november 2007
under hands facket nere vid fötterna typ sitter en styrbox, tror att det är de som är felet på min.
Sen så har du ett bränslepumps räle under stereon, bakom säkringarna. det fyrkantiga vita rälet i mitten längst till vänster är bränslepumps rälet, ta loss det sen ska man kortsluta två av "hålen" med varandra, då ska bränslepumparna starta. lite svårt att förklara, men har du ingen handbok om volvo 740? där står det hur man gör.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

39 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
jag byte syrbox funka inte bytte relä till soppa pumpen funka inte..såg jag ett relä bakom hadsfacket tog jag ur dä pilla lite på dä så hoppa den igång..sen tanka jag 5liter och skulle starta igen och så nu är den helt död igen :S och på min krockade sitter det inte någe styrtelä bakom handsfacket och båda är b230et :S

137 Inlägg
16 november 2007
Jag hade en 740 förr med samma problem,dock ej turbo.Det var kabelskorna till bränslepumps reläet (som nämnts innan här) som var glappa.
Jag tror att det var så här att blir det fel på något inom det elektriska i bränsle systemet, så "stänger" systemet av gnistan, för brandrisk.

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

39 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
ok tack för tipsen så kolla dä big_smile

169 Inlägg
17 november 2007
Kolla 1ans säkring det var lika dant på min ET då gick säkringen å den styr typ tändning och soppan...

Full Gas Spar Tid:P

39 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
den är hel

39 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
hitta fele det va tändlås gav ingen startspänning till relät tongue

Sök