zemet skrev:
Growe skrev:
sollu skrev:
Gammal tråd, grannen kör utan körkort och bli stoppad av polisen. Fick böter 1500kr. Efter 9 månader lyckas skaffa sig körkort. Efter några dagar besikta sin Volvo v60 och bli underkänd pgv dåliga däck men han bara kör i mars bli stoppad och fick böter 1500 samma månad slog han sin särbo och fick fängelse 4 månader och 30t ersättning till särbon. Fredags bli han stoppad av polisen när han kör 85 gränsen var 50. Bli av körkortet. Hade flera varningar men han lyssnar inte. Dem borde ta körkortet till livstids men dem gjorde inte.
på vilket sätt tror du att körkortsindraningen gör någon som helst skillnad? han har ju redan skitit i om han har körkort eller ej.
så om man tar ett körkort av en sån person gör ingen som helst skillnad. kommer fortsätta köra oavsätt . full som nyckter drogpåverkar osv.
det gör varken till eller från. folk har sån övertro till ett körkort. det avgör inte hurvida en person kör eller ej. många gånger kan faktist körkortsindragningen vara början till något farligt oxå. kör olovligt skiter i om hen är nykter eller full och när polisen försöker stoppa personen så har det endå gått så långt att dom inte kommer stanna.
så att tro att det kommer göra någon som helst skillnad för att din granne inte har ett körkort kan du ju glömma..
du kommer snart märke vad jag menar nu har han inget körkort och nu har han NOLL och inget att förlora på att försöka köra ifrån polisen nästa gång dom stoppar hen.
100% sant.
Den som inget körkort har har inget att förlora i princip på att köra utan körkort.
Om man dessutom har skulder hos kronofogden finns inget alls att förlora.
Det är därför det är så sjukt orättvist med böterstraff.
Böter drabbar bara den som sköter sig i övrigt och har en inkomst utan att sitta hos kronofogden.
Din granne sparar pengar jämfört med dig.
Han har inget körkort, då kan han lika gärna skita i skatt och försäkring samt besiktning också, iaf om han redan sitter hos kronofogden.
mest förvånad att många inte förstår att bli av med körkortet inte hindrar någon från att köra bil.
har man väl hamnat på kåken har skulder osv så är det ju inte så jävla avskräckande att riskea 1månads fängelse för 10 grova olovliga körningar.
men många sätter en sån övertro i saker i detta landet. av någon märklig anledning. chansen att ens se en polis är väldigt liten.
så risken för dom att köra utan körkort är ju så otroligt låg. jag kanske ser 1polisbil i veckan och jag är yrkeschafför.
sist jag prata med en polis när jag satt i ett fordon var 3år sen.
så då förstår man ju att folk inte riskerar mycket om man redan är skuldsatt och körkortslös. bara leta på den biligaste skrothögen till bil man kan hitta och köra. bromsar behöver man inte ha vinterdäck kan man skita i. osv osv.
krockar man bilen kliver man ur och går därifrån bara.. det är någon annans problem.
det spelar helt enkelt ingen roll när man är körkortslös och skuldsatt. det värsta som kan hända är att man hamnar i fängelse någon månad.
när det gått åt helvete så är det skit samma. derför dom har sånna problem med folk utan körkort. straffet blir att man får svårare att ta körkort det borde bli att man måste skaffa sig körkort istället