3284
Sök

Slutsteg eller inte?

24 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#1
Har funderingar på att låta steron (4x50W) driva framsystemet (diskanter i instrumentbrädan + mellanregister i dörrarna), men jag undrar om det är en väsentlig skillnad att låta ett slutsteg driva dem istället?

Hur blir ljudbilden rent generellt? Eller spelar det ingen roll? Är inte oerhört kräsen men vill att det ska låta bra även på någorlunda hög volym.

Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus en krukväxt!

40 Inlägg
19 november 2007
#2
Ett slutsteg ger en enorm skillnad när man spelar högt, du får ett mycket renare ljud med bättre tryck än om du kör utan...
Vad är det för nå grejer du ska driva??  smile

Mvh

2 123 Inlägg
19 november 2007
#3
T_Gugge skrev:
Ett slutsteg ger en enorm skillnad när man spelar högt, du får ett mycket renare ljud med bättre tryck än om du kör utan...
Vad är det för nå grejer du ska driva??  smile

Mvh
Renare behöver ljudet inte bli, vågar påstå att en ordentlig huvudenhet spelar bättre än ett skitsteg från clasohlson eller liknande.
Inte högre kanske men betydligt bättre.
Undrar också vad du ska driva och vad du är villig att ge för ett 4ch slutsteg ?
MVH Fredrik

230 Inlägg
19 november 2007
#4
Annars borde ett billigt 2ch-steg klara detsamma eftersom du fortfarande kan driva diskanterna från huvudenheten utan att tappa något. Så satsa på ett billigt men dock bra 2ch-steg till mellanregistren.

Second place is the first loser

24 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#5
Jag har inte köpt in diskanter och mellanregister än, någon som har några bra förslag?
Får kosta ungefär 2-2500:-för båda systemen.

Har tänkt att sätta in baslåda också, ska jag driva både baslådan och mellanregistret på samma slutsteg? Tappar man inte mkt i kraft till basen då? Tänkte brygga ett 2-kanals annars till att driva basen. Någon som kan rekommendera någon bra bas+låda för omkring 1500-2000:-?

Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus en krukväxt!

2 123 Inlägg
19 november 2007
#6
Knazper skrev:
Jag har inte köpt in diskanter och mellanregister än, någon som har några bra förslag?
Får kosta ungefär 2-2500:-för båda systemen.

Har tänkt att sätta in baslåda också, ska jag driva både baslådan och mellanregistret på samma slutsteg? Tappar man inte mkt i kraft till basen då? Tänkte brygga ett 2-kanals annars till att driva basen. Någon som kan rekommendera någon bra bas+låda för omkring 1500-2000:-?
Om jag vore du skulle jag satsa på ett 4ch steg, ett framsystem i rätt storlek och en enkel bas.
Vad har du för absoluta max budget ?
Vad ska det sitta i för bil ?
Vill du ha Finljud eller en party anläggning ?
MVH Fredrik

Stövarn
225 Inlägg
19 november 2007
#7
kör på en bas låda på ca 200 watt + 2x 5,25 ca 150-200 w st + 2 st diskanter på ca 100 w styck på en 4x45 watts stereo och det funkar utmärkt så är du inte kräsen så vafan ös på:D

skysst förslag på diskat + 5,25 http://mds.se/?artnr=dc525rs  har det i en volvo 740 just nu och det skuter på ricktigt bra i diskanterna och 5,25 har inte gett upp en även fast dem har gått hårt åt:cool:
Senast redigerat av Ekbl0m (19 november 2007)

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

2 123 Inlägg
19 november 2007
#8
Ekbl0m skrev:
kör på en bas låda på ca 200 watt + 2x 5,25 ca 150-200 w st + 2 st diskanter på ca 100 w styck på en 4x45 watts stereo och det funkar utmärkt så är du inte kräsen så vafan ös på:D

skysst förslag på diskat + 5,25 http://mds.se/?artnr=dc525rs  har det i en volvo 740 just nu och det skuter på ricktigt bra i diskanterna och 5,25 har inte gett upp en även fast dem har gått hårt åt:cool:
För dom pengarna får man betydligt vassare kitsystem.
DLS R5A Reference Pris: 1440:-
DLS MS5 Magnesium Pris: 1760:-
Focal Access 130 A1 1495:-
JBL GTO 507c Pris: 1295:-
Kicker KS 5.25' kit 1495:-
Där har vi några som alla spelar ifrån dynamic serien.
MVH Fredrik

24 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#9
Gustafsson! Finns dem kiten också på mds?

Allt ljud ska in i min relativt lilla Hyundai Coupé. Svårt så här när man inte är så hemma på det här inom ljud. Har en polare som är duktig och som ska hjälpa montera skiten sen.

Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus en krukväxt!

2 123 Inlägg
19 november 2007
#10
Knazper skrev:
Gustafsson! Finns dem kiten också på mds?

Allt ljud ska in i min relativt lilla Hyundai Coupé. Svårt så här när man inte är så hemma på det här inom ljud. Har en polare som är duktig och som ska hjälpa montera skiten sen.
Nej dom finns på www.brl.se, www.nardik.se eller på www.dbakuten.se
Svara på dom andra frågorna så kan jag nog hjälpa dig lite mer wink

24 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#11
Vill ha bästa möjliga framsystem + mellanregister för max 2500:-.
Vill nog ha mer partyljud än finljud smile

Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus en krukväxt!

8 156 Inlägg
20 november 2007
#12
Knazper skrev:
Vill ha bästa möjliga framsystem + mellanregister för max 2500:-.
Vill nog ha mer partyljud än finljud smile
Jag skulle satsat på DLS R5A Reference plus ett steg.
Där får du ju 5.25 mellanbas (som kan ta hand om mellanregistret)  + diskant.
Men du kanske vill köra trevägs? Men då är vi uppe i 2500:- utan slutsteg.
Skulle rekommendera Trius som mellanregister. 500:- per styck på www.n-core.se

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 123 Inlägg
20 november 2007
#13
Phaetoon skrev:
Knazper skrev:
Vill ha bästa möjliga framsystem + mellanregister för max 2500:-.
Vill nog ha mer partyljud än finljud smile
Jag skulle satsat på DLS R5A Reference plus ett steg.
Där får du ju 5.25 mellanbas (som kan ta hand om mellanregistret)  + diskant.
Men du kanske vill köra trevägs? Men då är vi uppe i 2500:- utan slutsteg.
Skulle rekommendera Trius som mellanregister. 500:- per styck på www.n-core.se
Du som gillar Dls, varför rekomenderar du inte DLS C36 Classis, kostar 2250:- på Nardik.
Har själv aldrig lyssnat på den men grejer ur Classic serien håller hög kvalité.
Skulle jag få för mig att köpa ett komplett 3vägs system skulle det utan tvekan bli från Focal, men smakar det så kostar det.
Vill du ha party skulle jag satsa på en 12:a från JBL, ett JBL GTO 75.4 steg och ett JBL GTO 507c framsystem. Varför ?
Jo för att framsystemet är drivet i 2ohm och steget lämnar då hela 124wrms i effekt, basen hade jag köpt för att dom är väldigt prisvärda, åtminstone GTO Serien. Powerserien har jag inte provat själv men jag har lyssnat på dom och det är helt okej basar för pengarna.
MVH Fredrik

T5 beroende
345 Inlägg
20 november 2007
#14
Finns det möjlighet att klämma in ett 6,5" kit i dina dörrar om du gör en baffel utan storre modifikationer? Isåfall tycker jag att du skall göra det då steget mellan 5,25" och 6,5" rent ljudmässigt är rätt stor skillnad.


24 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#15
Har inte kollat så noga, men det går säkert att modifiera dörren lite om man nu ska ha ett 6,5 kit. Är det väldig stor skillnad på 5.25 och 6,5?

Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus en krukväxt!

24 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#16
Har kollat lite och jag tror att jag ska ha antingen: R5A 5,25 Kitet från Nardik (http://www.nardik.se/billjud/dls/hogtalarsyst/r5a.html) eller Kicker Kitsystem 5,25 från Dbakuten (http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=10148)

Vilket av dessa båda paket är mest prisvärt? Om jag ska gå på det lilla jag vet så verkar det som om Kicker kitet är bättre? Har jag fel?

Om jag nu väljer att köra nåt av dessa system genom stereon så behöver jag nu
ett slutsteg med bra kraft i för att driva baslådan. Behöver även en bra sådan, men det ska inte dunkas oerhört mycket bara så att det känns nice o lyssna på musik i bilen smile

Vad är mest lönsamt och effektivast, att brygga ett 2-kanalssteg till att driva enbart basen med, eller ett monosteg, men jag läste nånstans att det blir mer effekt om man bryggar ett 2kanals?

Eller att att köpa ett 4kanalssteg och driva hela ljudsystemet? Klarar sig framsystemet bra på stereon? Tänkte ha den här stereon --> Sony CDX-GT111, 4x45W S-MOSFET(http://www.brl.se/default.aspx?mc=2&p=4323) Är den här prisvärd?

Tur att ni finns, ni som kan smile

Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus en krukväxt!

T5 beroende
345 Inlägg
20 november 2007
#17
Fördelen hos R5A kitet är att det är väldigt lättdrivet med sin känslighet på 94dB, medans kicker har 88dB känslighet.

Jag har själv ett r6a kit i min bil och jag är väldigt nöjd...klart prisvärt kit. Diskanterna har väl kanske mer att önska men dom låter ändå helt okej.

En polare hade ett sådant kicker system i sin 745:a, dock inte speciellt stabilt monterat...men jag blev inte imponerad.

Sen dedär med bryggat 2 kanal vs monoblock; Mer effekt är inte alltid bättre...monoblock är ofta gjorda för att driva en bas men ett 2 kanals skall ha några problem att få basen att pumpa förutsatt att det har lite effekt.
Tycker nästan att du ska satsa på ett 4-kanals om du har råd med det eftersom att midbasarna kommer må så mycket bättre och spela bättre om dom får lite effekt att leka med.

Vad är det för bas du skall driva?

Angående Sony spelaren så är jag lite tveksam..jag gillar inte sony personligen, men eftersom att den är rätt billig så kommer den inte leverera speciellt mycket effekt från det inbyggda slutsteget. kanske 15w rms!
Den har dessutom inte någon lågnivå utgång som är bra att ha vid inkoppling av slutsteg så jag tycker att du skall satsa på en lite bättre spelare.
Senast redigerat av ZZZADA (20 november 2007)


24 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#18
Tror att jag kör på ett 2-kanals JBL GTO-2060 och försöker hitta en annan stereo som kan leverera lite mer kräm då och som har en lågnivå utgång. Vad tror ni om det slutsteget?
Det var någon som skrev det på någon annan tråd, att det är bättre med ett 2-kanals för 1500:- än ett 4-kanals för lilka mkt. Hade tänkt mig ett steg i den prisklassen.

Det är ju inte så ofta som man har otroligt hög volym i bilen, det ska låta bra på vanlig volym helt enkelt. Du tror inte att det kommer att räcka med den cd-spelaren som jag tänkt köpa? Vill ju inte lägga ut mer än 1000:- på en cd.

Vad för slags cd-spelare rekommenderas annars?

Sen gäller det att hitta en bra inte alltför dyr baslåda till det slutsteget...
Vad är det för skillnad på en passiv och en aktiv bas?

Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus en krukväxt!

2 123 Inlägg
20 november 2007
#19
Knazper skrev:
Tror att jag kör på ett 2-kanals JBL GTO-2060 och försöker hitta en annan stereo som kan leverera lite mer kräm då och som har en lågnivå utgång. Vad tror ni om det slutsteget?
Det var någon som skrev det på någon annan tråd, att det är bättre med ett 2-kanals för 1500:- än ett 4-kanals för lilka mkt. Hade tänkt mig ett steg i den prisklassen.

Det är ju inte så ofta som man har otroligt hög volym i bilen, det ska låta bra på vanlig volym helt enkelt. Du tror inte att det kommer att räcka med den cd-spelaren som jag tänkt köpa? Vill ju inte lägga ut mer än 1000:- på en cd.

Vad för slags cd-spelare rekommenderas annars?

Sen gäller det att hitta en bra inte alltför dyr baslåda till det slutsteget...
Vad är det för skillnad på en passiv och en aktiv bas?
För 1695kr får du ett JBL GTO 75.4 slutsteg på www.nardik.com
Betydligt mer prisvärt en GTO2060, jag har provat båda wink
Vore jag du skulle jag köra JBL hela vägen ut eftersom du vill ha party, Dls spelar lite finare och är känsligare som zzzada skrev men JBL högtalarna klarar mer effekt.
Dessutom är dom driva i 2ohm vilket gör att du får ut mer effekt från steget.
En passande bas kan vara en JBL GTO 804D, 1002D eller 1202D. Relativt billiga basar allihop och bryggar du dom över en kanal så borde det göra susen får att få en bra party anläggning. Du kan köpa billiga Pioneer spelare på nardik också.
Jag älskar Alpine's och Pioneer's huvudenheter, enligt mig bäst på marknanden, oavsett modell också nästan.
MVH Fredrik

T5 beroende
345 Inlägg
20 november 2007
#20
Knazper skrev:
Tror att jag kör på ett 2-kanals JBL GTO-2060 och försöker hitta en annan stereo som kan leverera lite mer kräm då och som har en lågnivå utgång. Vad tror ni om det slutsteget?
Det var någon som skrev det på någon annan tråd, att det är bättre med ett 2-kanals för 1500:- än ett 4-kanals för lilka mkt. Hade tänkt mig ett steg i den prisklassen.

Det är ju inte så ofta som man har otroligt hög volym i bilen, det ska låta bra på vanlig volym helt enkelt. Du tror inte att det kommer att räcka med den cd-spelaren som jag tänkt köpa? Vill ju inte lägga ut mer än 1000:- på en cd.

Vad för slags cd-spelare rekommenderas annars?

Sen gäller det att hitta en bra inte alltför dyr baslåda till det slutsteget...
Vad är det för skillnad på en passiv och en aktiv bas?
JBL GTO 75.4 som Fredrik rekommenderade är ett grymt prisvärt steg med effekt som räcker till midbasarna+bas och jag kan hålla med att pioneer och alpine gör fina maskiner som inte bara är trevliga att använda utan leverarar dessutom bra ljud.
Försök att iallafall lägga 1500:- på en cd spelare...väl investerat.
Kraven som en modern spelare skall klara är att den ska kunna spela upp mp3 filer, löstagbar front samt ha minst 1 lågnivå utgång.

Skillnaden mellan aktiv och passiv låda är:

Aktiv: Inbyggt slutsteg som driver den inbyggda basen.
Passiv:Baselement monterat i låda utan slutsteg.

Det finns shysta basar för 6-800kr sedan skall du ha en låda till den som kostar kanske 3-400 kr...orkar du inte bygga låda osv så är Gas alpha 10" baslådan på brl.se prisvärd och levererar bra tryck för sitt pris och är lättdriven..
Senast redigerat av ZZZADA (20 november 2007)



Sök