3042
Sök

V40 -96 Bensinläckage kommer och går, tips?

4 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Hej, hoppas någon klipsk har svar på mitt dilemma!

Har en V40 -96 som sedan i somras börjat läcka otroliga mängder bensin. Men det är bara ibland som det händer. Bränslefilter är bytt då detta troddes vara orsaken.
När bilen börjat läcka så har den stått ett par dagar och då slutat läcka. Vid något tillfälle har den fortfarande läckt efter att den stått någon dag.
Senast hann det rinna ur ca 30 liter(!) på några kilometer. Körde bilen med läckage i puttriga 20km/h till verkstad, där kollade dom men såg inte exakt vart för att det bokstavligen duschade ut bensin i trakten vid filtret, alltså just framför vänstra bakhjulet.
Bilen fick stå kvar för dom hade ju såklart ej tid, ett par dagar senare när dom rullade in bilen över gropen va det snustorrt såklart, inget läckage nånstans, han bände bland rören o va o provkörde men inget fel hittades.
Ringde en gammal mekarräv som trodde det va läck vid en anslutning/klämma till bränslefiltret. Att det var något temperatur relaterat trodde han. Ringde Rejmes, där hade dom inte hört talas om något liknande..

Någon som vart med om detta?
Dyrt/billigt att åtgärda?

Väldigt tacksam för alla tips!

MED[liten]LEM
226 Inlägg
20 november 2007
Kan läckan ev. sitta ganska högt upp i tanken, så att när det har runnit ut X antal liter så läcker det inte mer? Det kan vara svårt att se skadan, men om du fyller upp tanken och kollar noggrant under så bör det synas var det läcker. om det försvinner såna mängder så bör det fukta någonstans.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

4 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Nej, det läcker nog inte från tanken, Jag har tankat full tank utan problem tidigare mellan läckor. Det läcker bara när bilen är igång, och då är det skitsvårt att se, för det bokstavligen forsar. Men i regionen några decimeter framför bakhjulet där bränslefiltret sitter, ung. en halvmeter från tanken

MED[liten]LEM
226 Inlägg
20 november 2007
Jaha, om det forsar ur den då är jag nog inne på samma tankar som din mek. Anslutningar, klämmor, förskruvningar, eller slangskada, eftersom det läcker när den är igång, när systemet är under tryck från pumpen tänker jag. Kunde kanske vara ide att ta loss filtret och inspektera noggrannt.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

4 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Kollat lite nogare nu, ingenting med bränslefiltret. Det lutar mer åt att det är från tanken någonstans iallafall. Kan en givare har fått spel i bensinpumpen? Eller kan det läcka från en koppling, packning där. Någon som har koll på det elektriska?

leo_m83
21 november 2007
Nu vet jag inte vart bränslefiltret sitter på en v40 men på min nissan sitter den längre fram vid motorrummet. Och där sitter bränslytryckregulator och spridare som det kan läcka ifrån.
Om filtret sitter där bak vid tanken så kan det vara slangen som det är hål i. Väldig svårt att se när en slang läcker. Börja med att byta båda slangarna till filtret och tillbaka till tanken. Hade liknande problem med en pump vid bakaxeln som läckte och jag kunde inte lokalisera läckaget. Men det visa sig att det vart en av slangarna som läckte.....

Sök