3593
Sök

Lagligt med monterad japsdämpare?

151 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Jag undrar om det är lagligt att köra omkring med en japsdämpare som man har monterat dit istället för orginalljuddämparen? Man har använt lite rör för att få japsdmäapren som man vill ha den och sedan använt rörklämmor. är detta lagligt så att säga eller är det inte det pga. att bilen är t,ex. e märkt eller att det är något hemmabygge? MVH vicke

(none)
1 725 Inlägg
20 november 2007
Kanon bra fråga!! Detta vill jag med ha svar på då jag ska bygga nytt avgassystem på det sättet du tänkt göra. Är ute efter ljuder som japsare ger, men gillar inte dess utseende och vill inte ha det som slutrör. Så går det att ha dessa japsare så vore jag glad. Ska nämligen ha två st då.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Evolution
1 627 Inlägg
20 november 2007
det borde gå så länge det inte låter för mycket

Fäll ner pungen och landa

8 156 Inlägg
20 november 2007
Egentligen får man ju inte göra så mycket på en ny bil, men bilprovningen har väldigt sällan något emot att man bytt ut avgassystemet, så länge man har en fungerande katalystator och att det inte låter för mycket.

Nya regeln är väl 84 dB(A) har jag för mig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
20 november 2007
Som sagt, så länge du uppfyller avgaskraven och ljudnivån spelar det ingen roll. wink
Alternativt är om du har en importbil och det står i dina papper att du har dispans för avgaskraven, då kan du antagligen klara dig trots "felande" avgasvärden.

//Edge

(none)
1 725 Inlägg
21 november 2007
Finns det förresten bara 4" utblås på Japsare som Minst? Finns det inte 3" eller 3.5" ?
För om inte det finns så får la man göra en reducering för att komma ner till 3" för att det skall passa avgassystemet. Tanken är att jag skall bygga ett avgassystem med japsare som ljuddämpare uifrån ett 3" system, så om det fanns japsare med ingång på 3", som det då finns, men även ett utblås på 3". En annan, kanske dum fråga, är om man kan vända en japsare så att det stora hålet går innåt istället för utåt..alltså tvärtom? Blir det någon förändring i ljud eller funktion?

--Lev i går som det vore i morgon--

1 833 Inlägg
21 november 2007
Braather skrev:
Finns det förresten bara 4" utblås på Japsare som Minst? Finns det inte 3" eller 3.5" ?
För om inte det finns så får la man göra en reducering för att komma ner till 3" för att det skall passa avgassystemet. Tanken är att jag skall bygga ett avgassystem med japsare som ljuddämpare uifrån ett 3" system, så om det fanns japsare med ingång på 3", som det då finns, men även ett utblås på 3". En annan, kanske dum fråga, är om man kan vända en japsare så att det stora hålet går innåt istället för utåt..alltså tvärtom? Blir det någon förändring i ljud eller funktion?

DU får väl surfa runt smile Men som sagt, bilarna idag är ju ofta helbilsgodkända och det är väl det som kan ställa till det. Jag och flera med mig har dock besiktigat med japps UTAN problem.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

761 Inlägg
21 november 2007
Phaetoon skrev:
Egentligen får man ju inte göra så mycket på en ny bil, men bilprovningen har väldigt sällan något emot att man bytt ut avgassystemet, så länge man har en fungerande katalystator och att det inte låter för mycket.

Finns inga regler eftersom SBP inte har utrustning att prova det. Det är däremot upp till var och en besiktningsman att "bedömma" ljudet..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

13 Inlägg
21 november 2007
allt är lagligt bara den håller ljudnivån

8 156 Inlägg
21 november 2007
Markus_MR2 skrev:
Phaetoon skrev:

Finns inga regler eftersom SBP inte har utrustning att prova det. Det är däremot upp till var och en besiktningsman att "bedömma" ljudet..

Jodå, reglerna finns där. Men det är ju upp till bilprovningen att tillämpa dom. Det finns utrustning också, bland dom som reg. besiktigar bilar. Men orka kolla ljudet? Det gör dom bara i undantagsfall när ljudet är påtagligt ändrat från original. (Fick jag reda på en kille som jobbar på bilprovningen)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
21 november 2007

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Maskinförare
1 163 Inlägg
21 november 2007
Byter man bara slutdämparn, och inte resten av systemet.. så kör du lätt genom en besiktning, och jag har bara bytt slutdämparn.. jag klagar då inte alls, då det brölar på ordentligt när man trycker på gasen smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

2 283 Inlägg
11 december 2007
Puuh nu kan man känna sig säker smile

R.I.P. Michael Jackson!

350 Inlägg
11 februari 2008
har nu japsdämpare på bmwn, kan säga att den brölar som attans, har även kat på bilen, dämparn sattes dit för 2 dar sen , fick me en insats till japsen, insatsen fick sitta på idag när jag besikta bilen låter typ inget ,
bilen gick igenom utan anmärkningar.  undrar nu om d är lagligt att köra när d låter så mycke som d gör. alltså utan insats, avgas systemet e orginal förutom 2,5tum från katten o en japsdämpare.

mvh Kovamies

Sök