2756
Sök

Problem med Motor eller kylare ?

8 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
Hej
Kylarslangen gick sönder när jag var ute och åkte, tyvärr åkte jag 1½ med de felet jag visste. Sen tog motorn, hörde ett litet knackade ljud strax innan.

Har köpt ny kylare, men nu är den svårstartad och hårt tryck i slangen....låter jag motorn bluddra ett tag så sväller slangen.
Provade byta termostat men samma fel uppstod.

Har en B230f motor i min Volvo 744 GL - 88b

Alla svar är dugliga...
Mvh Jocke

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 november 2007
Låter tyvärr som du får ut avgaser i kylarvattnet eftersom trycket verkar öka i systemet. Det beror sannolikt på en sak.. Du har blåst topplockspackningen. Sannolik har bilen också kokat under tiden som du körde med trasig kylare vilket gör att du riskerar att din topp har blivit skev.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

279 Inlägg
25 november 2007
toppen kan ha gått sönder

bränt gummi luktar kärlek

905 Inlägg
25 november 2007
lukta i expansionskärlet, luktar det avgaser är det förhoppningsvis bara blockpackningen.

8 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
De va toppen jag var rädd för hade pajjat.
Får väl kolla upp de eller sälja den extra billigt till nån som orkar mecka tongue

men som du säger att toppen har blivit skev, de kan väl inte ha skadat något annat än bara toppen väl?

8 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
en annan sak jag glömde säga om min bil är att har man motorn igång så bubblar de i kylar behållaren, och sätter man på locket så sväller slangen upp.
Men de kanske är redan konstaterat.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 november 2007
baever skrev:
en annan sak jag glömde säga om min bil är att har man motorn igång så bubblar de i kylar behållaren, och sätter man på locket så sväller slangen upp.
Men de kanske är redan konstaterat.

Japp. Kan vara så att det kommer in avgaser i kylarvattnet.
Det ska du kunna känna på lukten i behållaren, avgaser luktar lite speciellt.

Har du tur, en packning.
Har du otur, toppen.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sök