4120
Sök

GPS, fungerar TMC tillfredställande?

Frågvis
70 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Jo, undrar om TMC fungerar så bra att det är värt att lägga en extra peng på det?

Sedan undrar jag vad "Safety camera data" är på en Navman S90:/
http://www.navman.com/Navman/T...oducti … 69516.aspx
http://www.navman.com/docs/brochures/S- … ure_UK.pdf

Sist men inte minst, är S90 prisvärd för sina ca 2700:-?roll

Miklen
28 november 2007
TMC har ja inte prövat ja brukar upptäcka problemen ändå..oftast för sent iofs big_smile wink ..

Safety Cameras är precis som d låter Säkerhets Kameror.. men mera kända som plåtpoliser,fartkameror,kameraskåp what so ever .. smile EDIT: Gps'en varnar alltså för dom kameraskåpen som finns lagrade i "datan"..

För övrigt så hatar jag Navman..hade hellre valt TomTom eller Garmin..
Senast redigerat av Miklen (28 november 2007)

Frågvis
70 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Miklen skrev:
TMC har ja inte prövat ja brukar upptäcka problemen ändå..oftast för sent iofs big_smile wink ..

Safety Cameras är precis som d låter Säkerhets Kameror.. men mera kända som plåtpoliser,fartkameror,kameraskåp what so ever .. smile EDIT: Gps'en varnar alltså för dom kameraskåpen som finns lagrade i "datan"..

För övrigt så hatar jag Navman..hade hellre valt TomTom eller Garmin..

Jasså, är Navman att undvika eller? Vad är dåligt med märket?

3 120 Inlägg
29 november 2007
TMC funkar okej!
De flesta vägbyggen är inlagda, men ibland är inte alla olyckor med.

Det funkar så att när SOS har fått olycksplatsen bekräftad av antingen polis, ambulans eller brandkår så läggs TMC-info in om olyckan dock är det nog inte alltid det funkar perfekt.

Men köbildning vid motorvägsbyggen o liknande kan man slippa.

Problemet är att systemet inte är så finslipat, för man vet ju inte om det är lönt att köra 1 mils omväg för ett vägarbete ligger ivägen, ibland är det ju bara att köra rakt igenom bygget och ibland kan man bli ståendes någon timma. Borde alltså finnas någon faktor i TMCn som säger till om vägbygget innebär omfattande försening eller inte, men det saknas.

Miklen
29 november 2007
..jag lånade en Navman..kommer inte ihåg modellen.. Interfacet va inte genomtänkt..den va långsam i ruttberäkning å på att räkna om..sen va den klumpig å onödiga knappar. Ja vet inte egentligen ja gilla den inte helt enkelt..är skitnöjd me min Garmin ja har nu.. förutom att den e begränsad te 2 punkter per rutt.. men så blire när man snålar smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 november 2007
Miklen skrev:
..jag lånade en Navman..kommer inte ihåg modellen.. Interfacet va inte genomtänkt..den va långsam i ruttberäkning å på att räkna om..sen va den klumpig å onödiga knappar. Ja vet inte egentligen ja gilla den inte helt enkelt..är skitnöjd me min Garmin ja har nu.. förutom att den e begränsad te 2 punkter per rutt.. men så blire när man snålar smile

Lol på det där, du sågar alltså hela märket för att du lånade en modell du inte tyckte om en gång ??

Jag har en Navman iCN320, ingen touchscreen, gamla kartor som ibland inte stämmer (snålar man med nya kartor e det en risk man får ta tongue) och den e allmänt jobbig att skriva in addresser med eftersom den inte har touch eller "tangenter" med bokstäver utan bara upp - ner, vänster - höger och en knapp i mitten för att bekräfta.

Men likförbannat e jag nöjd med den eftersom jag bara gav 1200kr för den och om man inte absolut måste ha touchscreen-finessen så är den perfekt.

Aja, det låter iaf som om det är en iCN320 du beskriver, kan uppfattas som seg av vissa men jag tar det piano istället cool

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Miklen
29 november 2007
Lol hit å dit.. ganska så precis så gör jag eftersom dom flesta navigatorerna från samma märke ser likadana ut och funkar likadant.. Man pillade ju på en del olika innan man köpte så varför skulle ja inte få såga märket ? Det är dessutom ett fritt land.. nåväl.. D va nog en navman icn520 om ja inte minns fel.. Men skit samma.. trådskaparen får väl välja själv.. big_smile

Team Tondöv
649 Inlägg
29 november 2007
Verkar som det råder viss förvirring om hur TMC funkar..
Det finns inget "inlaggt" i GPS:en om vägbyggen o s v, utan det funkar som så att en varning skickas ut via RDS på FM-nätet om det är tex en olycka. M a o, går det inte ut en varning via radion, blir det heller ingen varning i GPS:en.
Funkar helt OK runt storstäderna, sisådär annars..

Frågvis
70 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
freddan70 skrev:
Verkar som det råder viss förvirring om hur TMC funkar..
Det finns inget "inlaggt" i GPS:en om vägbyggen o s v, utan det funkar som så att en varning skickas ut via RDS på FM-nätet om det är tex en olycka. M a o, går det inte ut en varning via radion, blir det heller ingen varning i GPS:en.
Funkar helt OK runt storstäderna, sisådär annars..

Bor i Gbg, enligt vad du skriver så tror jag inte att jag får så stor nytta av det här, man vet var det blir flaskhalsar här i stort sätt och radion skriker ut resterande nästan direkt...
Om det bara fungerar "sådär" utanför storstäderna tror jag att jag hoppar över denna finess.roll

2 Inlägg
21 januari 2008
TMC- mottagningen fungerar ej på min bil!
Trots att Volvo RTI-systemet i övrigt funkar perfekt så hittar inte systemet några TMC-stationer.
Hur ska jag felsöka???
TMC-mottagaren sitter till vänster under handsfacket , bredvid CD-läsaren för RTI.

;)Jag köpte en beg TMC-mottagare från en skrotad Volvo via bildelsdatabasen.
Det var enkelt att byta mottagaren och numera fungerar även TMC- mottagningen.
Senast redigerat av peterkil (1 oktober 2008)

2 Inlägg
13 mars 2008
Då ingen annan svarade svara jag själv!
Köpte en beg. TMC-mottagare på bildelsdatabasen för 1000 kr.
Monterade bort handskfack och panelen därunder. Monterade den nya mottagaren.
Nu fungerar det och jag erhåller TMC-info vid vägarbeten, olyckor etc.
Peter K

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
13 mars 2008
Lol, Garmin är väll det sämsta skit som finns? Jag har provat 2 av Garmins modeller, visst det mesta funkar bra och så men den dagen du ska ha tag i ny kartinfo så kan du istället gå och köpa ny GPS, för omständigare system för att köpa nya kartor finns inte... å så känslig för dålig mottagning, kör in bland husen i centrum i sthlm så tar det inte lång tid innan man hör "Ingen satelitmottagning"

Nu har morsan skaffat sig en Pioneer X1R å där kan vi snacka GPS... detaljerade kartor så i storstäderna finns till och med husen med och grönområden å cyckelvägar å gångvägar ja allt! TMC funkar fint det också, stor fin skärm å massa funktioner, tex att den tappar aldrig mottagningen (jo den tappar mottagningen men den fortsätter på kompass lutning och hastighet istället) å den dagen du vill ha ny karta bara gå in på ÅF å köp nya skivan.. bättre kan det inte bli... dock lite högre prisklass än dessa kanske...

viccoA skrev:
TMC funkar okej!
De flesta vägbyggen är inlagda, men ibland är inte alla olyckor med.

Det funkar så att när SOS har fått olycksplatsen bekräftad av antingen polis, ambulans eller brandkår så läggs TMC-info in om olyckan dock är det nog inte alltid det funkar perfekt.

Men köbildning vid motorvägsbyggen o liknande kan man slippa.

Problemet är att systemet inte är så finslipat, för man vet ju inte om det är lönt att köra 1 mils omväg för ett vägarbete ligger ivägen, ibland är det ju bara att köra rakt igenom bygget och ibland kan man bli ståendes någon timma. Borde alltså finnas någon faktor i TMCn som säger till om vägbygget innebär omfattande försening eller inte, men det saknas.

I morsans Pioneer X1R så står det vad det är för typ av blockering ifall man går in å kolla infon om TMC varningen...

Elektriker/Montör
534 Inlägg
13 mars 2008
Va och köpte mig en Navigon förra helgen och där har du en maskin att lita på... Lite krångliga menyer i början (men var är det inte det på ett helt okänt system???) Och tmc:en funkar alldeles utmärkt. Visserligen kostade den ju lite över 3000 men det är det värt.... 7110 va den jag köpte. Kolla in den lite innan du köper någon annan.... smile§

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

Sök