alias_kladde skrev:
Tjena!!
Nu är det så här att jag ska göra ett matteprojekt där jag tänkte räkna lite på hur mycket gummi som slits och jämföra mellan 17" och 19" fälgar. Det jag då tänkte på var det att 19" borde slita mindre då det är större omkrets alltså mindre kontakt med asfalten under samma sträcka som man kör.
Låt säga att man kör 10 mil torrt vägunderlag asfalt vilken som helst. Och sedan om man kör med 17" fälgar och samma profil som det är på 19" fälgar så ska 17" fälgarna snurra ett varv snabbare än vad 19" fälgarna gör
17" = 42,5cm
42,5*pi(3,14) = 133,45cm omkretsen
19" = 47,5cm
47,5*pi = 149,50 cm omkretsen
10mil = 100km = 100000m
100000/1,3345 = 74934,43 varv/10mil
100000/1,4950 = 66889,63 varv/10mil
Det jag nu behöver veta är hur mycket ett varv sliter
eller friktionen mot marken är så kan jag räkna själv
MVH Chris
Det var ett kul projekt du har börjat med.
Men som nämndes så måste du mäta omkretsen på däcket och inte fälgen.
Det finns sidor man kan räkna ut rullomkrets på fälg/däck.
Sen skulle jag även vilja säga att friktion mot ytan finns inte om du har ett föremål som rullar. Och om du nu trots allt ska räkna med friktion så är den så liten och är beroende av så många olika saker att du kommer tappa den röda tråden.
Den största faktorn i friktion är ju kontaktyta med marken.
Du får inte större kontakt yta för att du sätter på större däck.
Däremot kan du få det om du sätter på bredare däck.
Jag skulle vilja säga som så att om jag utgår från din uträkning dvs omkrets 133,45 resp 149,5 så skulle du kunna säga att 17" sliter 12% mer än vad 19" gör.
På det viset kan du ju sätta vilket tal du vill för du vet att det skiljer 12%.
Om man går från 17" till 19" kan man minska slitaget med 12%
Går man från 19" till 17" så ökar slitaget med ca 10,7%..
Hoppas det hjälpte dig!