3374
Sök

Ena högtalaren knastrar

210 Inlägg
4 december 2007
å du har kollat så det inte bara är så enkelt att något ligger på högtalarens kon, eller att den inte sitter fast ordentligt? wink

13 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
jag har testat lite nu. bytte plats som ni skrev..tyckte först att det försvann men det va inte så..alltså ingen skillnad där. men så hände nåt annat, när jag skulle skruva fast kablarna på ena kanalen igen så kom det en gnista o basen försvann..hmm..trodde den va helt körd..men sen funka den igen när jag rörde på kablarna lite..splitterkablarna antar jag det va.

glapp? dåliga kablar?

missljudet e alltså kvar även om jag byter plats.

har inte haft full gain på varken bas eller 6x9orna.
Senast redigerat av greenlantern (4 december 2007)

424 Inlägg
4 december 2007
greenlantern skrev:
jag har testat lite nu. bytte plats som ni skrev..tyckte först att det försvann men det va inte så..alltså ingen skillnad där. men så hände nåt annat, när jag skulle skruva fast kablarna på ena kanalen igen så kom det en gnista o basen försvann..hmm..trodde den va helt körd..men sen funka den igen när jag rörde på kablarna lite..splitterkablarna antar jag det va.

glapp? dåliga kablar?

alltså fortfarande knas på samma kanal på steget. hur har du gjort med rca kablarna. sprittrat dom? från 1 till 2 ? jag tycker att de ska vara dåligt ljud på bägge högtalarna om de ska vara rca kabeln men man vet ju aldrig. dra ur splittern och kör bara på 6¤9 högtalarna. bort med basen och se om de blir bättre. blir de inte bättre kan de ju vara någe fel på steget.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

13 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
joliba_01 skrev:
greenlantern skrev:

glapp? dåliga kablar?

alltså fortfarande knas på samma kanal på steget. hur har du gjort med rca kablarna. sprittrat dom? från 1 till 2 ? jag tycker att de ska vara dåligt ljud på bägge högtalarna om de ska vara rca kabeln men man vet ju aldrig. dra ur splittern och kör bara på 6¤9 högtalarna. bort med basen och se om de blir bättre. blir de inte bättre kan de ju vara någe fel på steget.

är bara en lågnivåutgång på stereon så jag har splittat ja. får testa mer imorgon. jag blir så trött på sånt här när saker strular.

13 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
när jag skulle sätta tillbaka ena högtalarkabeln i kanalen så kom en gnista..o basen försvann..trodde den va helt körd men så rörde jag bara lite vid rcakabalrna o då kom basen tillbaka.
Nu har ett vinande ljud uppstått när jag har stereon på..ljudet ökar då jag gasar. Nån som vet va detta kan bero på?

424 Inlägg
6 december 2007
greenlantern skrev:
när jag skulle sätta tillbaka ena högtalarkabeln i kanalen så kom en gnista..o basen försvann..trodde den va helt körd men så rörde jag bara lite vid rcakabalrna o då kom basen tillbaka.
Nu har ett vinande ljud uppstått när jag har stereon på..ljudet ökar då jag gasar. Nån som vet va detta kan bero på?

Låter som dålig jord punkt. eller så ligger lågnivåkablarna inärhet av någon strömkälla.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

16 197 Inlägg
6 december 2007
kan nästan säga till 100% att du bränt din signaljord på din stereo..sad  om surret uppkom efter "gnistan"..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

13 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
kan nästan säga till 100% att du bränt din signaljord på din stereo..sad  om surret uppkom efter "gnistan"..

ja det uppstod efter. så stereon e körd eller?

16 197 Inlägg
6 december 2007
du kan ju "fuska" lite.. skruva fasten 1,5mm2 kabel på stereonchassi å sen jorda den å 

sen sätter du en lika tjock kabel från jorden på lågnivån å kruvar den i stereons chassi å se om de hjälper.. smile
Senast redigerat av evilaudio (6 december 2007)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 600 Inlägg
6 december 2007
twin_cam skrev:
klimpan skrev:
ha du spelat in dinna högtalare eller ha du bara draigt på med än gång ? me inspelning så mennar jag att man spelar lågt i ett antal timmar så att konet i högalaren ha mjuknat upp lite.

Att man ska spela lågt vid inspelningen är en skröna. Visst, man ska ju inte pressa högtalarna, men man behöver inte fisspela, dra på till hörbar volym, och kanske lite till... Sa den lokala bilstereohandlaren till mig när jag köpte mina.

Viktigast är att inte köra musik av dålig kvalité, som MP3 och brusig musik... Utan kör vanliga köpeskivor så blir det finfint smile

mennar inte att man ska fis spela men spela lite försiktigt smile

gör som jag kör gubba racer=)

13 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
tackar för svaren.

men ok, det susande/vinande ljudet e kvar..men det där knastret jag först snackade om kommer o går har jag märkt..först va det borta, sen kom det..för att sen försvinna igen(detta va under samma parti i en låt, alltså lika högt o så). Vad fan e detta? hmm

13 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
nån som har fler svar?

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
13 december 2007
Det kan ha kommit in nåt skit i 6x9 mellan basmembranet och uppbyggnaden till mid o disk....har hänt mig någon gång....skruva ut högtalaren och blås försiktigt med tryckluft sen i med skiten igen o se om det låter bättre...

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Sök