3290
Sök

SAAB 9-3, 175 h.k., 2003 - HÖG bränsleförbrukning

34 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Hej,

SAAB 9-3, 2003, 175 h.k. med turbo - dricker alldeles för mycket bensin. Bilen är köpt i USA. Luftfilter och tändstift är bytta nyligen men det hjälpte inte. Vad kan det vara eller alla sådana SAABer är så törstiga?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
Alla turbobilar kan vara törstiga, sen vad som är över normalt är ju en tolkningsfråga.

Vad dricker den på ett ungefär? Lite lättare att avgöra då smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

110 Inlägg
6 december 2007
mycke soppa dricker de frågan är bara om den dricker mycke eller om den dricker mycke + mer...

34 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Nu är det ca 1,5- 1,7 liter/mil.

110 Inlägg
6 december 2007
de kan vara lite mycke dock ..  men har du gasen i botten mest så är det inte omöjligt

34 Inlägg
6 december 2007
Min gamla volvo blev sjukt törstig en gång, det visade sig vara en spricka i en slang som gick till "luftmängdsmätaren" tror jag det hette. Blev en klar förbättring efteråt...

2 164 Inlägg
7 december 2007
Åk till saab och prata med dom.
eller åker du till en trimfirma som nordic eller maptun så löser dom de åt dig.

Svårt att säga vad de kan vara.

MVH

F

1 268 Inlägg
7 december 2007
Andrey skrev:
Hej,

SAAB 9-3, 2003, 175 h.k. med turbo - dricker alldeles för mycket bensin. Bilen är köpt i USA. Luftfilter och tändstift är bytta nyligen men det hjälpte inte. Vad kan det vara eller alla sådana SAABer är så törstiga?

kan ej stämma åk till saab kan hända din bil behöver en ny mjukvara... så va det iaf på 04an.....

1 453 Inlägg
7 december 2007
John87 skrev:
Alla turbobilar kan vara törstiga, sen vad som är över normalt är ju en tolkningsfråga.

Nja det är en sanning med mod.
En turbo återvinner avgaserna från förbränningen, vilket innebär att den vid normal körning faktiskt ger samma kraft till mindre förbrukning.
Men börjar man gasa på så drar bilen naturligtvis mer bränsle eftersom den måste möta upp mängden luft som matas in.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 december 2007
sveddan skrev:
John87 skrev:

En turbo återvinner avgaserna från förbränningen, vilket innebär att den vid normal körning faktiskt ger samma kraft till mindre förbrukning.
Men börjar man gasa på så drar bilen naturligtvis mer bränsle eftersom den måste möta upp mängden luft som matas in.

Just därför skrev jag "kan vara törstiga" wink

1,5-1,7 liter/mil är inga problem att köra på, men då får man ligga på en del.
Kör du normal körning eller är det mycket gasande som gäller?

1 453 Inlägg
7 december 2007
John87 skrev:

Jo, men jag vill ändå understryka att motorn inte automatiskt dricker mer soppa bara för att den är överladdad.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 december 2007
sveddan skrev:
John87 skrev:

Jo, men jag vill ändå understryka att motorn inte automatiskt dricker mer soppa bara för att den är överladdad.

Nej, det tycker jag är självklart.
Men en turbobil som gasas med drar mycket mer bensin än en likadan utan turbo.

34 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
John87 skrev:
sveddan skrev:
John87 skrev:

Just därför skrev jag "kan vara törstiga" wink

Grejen är att jag kör normalt, dvs ingen gaspedal i botten...

285 Inlägg
7 december 2007
Lätta på höger foten;)

SAAB, För att jag e lite bättre än dig!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 december 2007
Andrey skrev:
Grejen är att jag kör normalt, dvs ingen gaspedal i botten...

Kör du normalt så drar bilen för mycket om den ligger mellan 1,5 och 1,7 liter / mil.

40 Inlägg
18 december 2008
en sådan saab ska dra mellan 08- 09 liter milen min drar 0.68 och då kör jag lungt det är helt klart ett fel.

40 Inlägg
18 december 2008
en sådan saab ska dra mellan 08- 09 liter milen min drar 0.68 och då kör jag lungt det är helt klart ett fel.

40 Inlägg
18 december 2008
kan vara fel olja i motorn. i min saab 900 som jag köpte så hade den ägaren hällt i mineral olja och den bilen drar jävligt mycket bensin säkert 1.5-1.7 liter milen. så hällde jag i ny och fräsch olja 0-30 så fik jag ner förbrukningen till 1liter men nu så drar han ännu mindre .

2 164 Inlägg
18 december 2008
Vad för tändstift har du satt i motorn??
Ska ENDAST vara NGK!

MVH

F

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
18 december 2008
turbotryckarn skrev:

shit vad man trycker upp en gammal tråd då...

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Sök