3415
Sök

Bredda plåtfälgar

761 Inlägg
26 november 2009
#21
fulingbusen skrev:
rosten1000 skrev:
Manne skrev:
Bra beskrivning!
Men de är nog större chans att man har fjäderben liggande smile Jag har ju iofs både och men smile

En såndär indikatorklocka, är de dyrt lr kan man köpa sig en själv utan värre förluster?
De kanske går å låna nånstans?

EDIT: Är de en sånhär? http://www.plantins.se/search.do?search … playType=2

Tackar.
Det är exakt en sån klocka
Jag köpte min klocka på Clas Ohlson. (början av 90 talet)
Tänk på att du måste också ha en magnetfot. Jag har för mig att den inte var så dyr. Jag har avänt den till massor av saker. Flera kamaxlar har jag skickat tillbaka då lagerlägena har kastat upp mot en halv milimeter mot varandra. Utan klocka så hade jag använt skiten och efter någon sommar eller två så hade det varit dax att renovera igen. Pga fel från tillverkaren.
En nyslipad vev har jag också kört tillbaka med. Då den också kastade för mycket. Så jag antar att man la upp den på hyllan så att nästa kund fick den.
När jag hade lämnat tillbaka min så plockade dom fram en annan och sedan gick dom in och mätte upp den innan jag fick med mig den. Den var perfekt.
Det var en kompis till mig som tippsade om att jag var tvungen att mäta alla saker innan jag stoppade ner dom i motorn då han upplevde att det var på tok för mycket dåliga saker som såldes till kunder.
Här är en bild på klocka och magnetfot. Men dom har skruvat dit en lång mätspets på denna för att komma åt.
http://www.ipbolaget.com/users/ce03477/ … 28_kam.JPG

Hur spände du upp de kamaxlar du mätte lagerläge på?  Vore intressant att börja kolla sådant

Kul att man hittar sina gamla projektbilder flera år efter dom lades upp.
På bilden i fråga mäts inte lagerläge utan öppningstiderna för att ställa in kammen i 0 läge

Den här bilden var det:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/808104_h78z67.jpg
Inställning av kamaxel


Förövrigt så kan man bredda fälgar själv, remsan behöver inte valsas, den kan man böja efterhand som man punktar upp den båda sidor, naturligtvis lättast om man har den valsad till rätt diameter.


12 086 Inlägg
26 november 2009
#22
Jag klöv upp ett gäng fälgar i en stor svarv sen svetsa jag ihop dom med en MAG och en tumstock.
Man behöver inte indikatorklocka för att bredda plåtfälgar i garaget tongue

Finns ju lite olika sätt att bredda på, men oavsätt metod så är de ofta smidigt att skruva på fälgen på ett drivande hjul och rikta in allt när de snurrar. Lägga några punktsvetsar och sen rikta till det tills man är nöjd.

Riktigt dum i huvudet
70 Inlägg
29 november 2009
#23
evilaudio skrev:
du måste ha en STOR svarv å en balanmaskin annars e de typ omöjligt.

Fan vad skoj att man gjorde något som var "typ omöjligt".
Våran svarv var kass på jobbet men dom fälgarna blev bra ändå och har gått låga 10or på en bil.
Dessutom finns det minst en till här på denna sidan som också tagit flexen med lycka resultat.


Flickspanare
728 Inlägg
8 januari 2010
#24
Lånar här lite, om man ska centrumvända plåtfälgar, hur får man loss centrumet? Och vilken slags svets är bästa att bränna ihop det med?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

554 Inlägg
8 januari 2010
#25
Gaijin skrev:
Lånar här lite, om man ska centrumvända plåtfälgar, hur får man loss centrumet? Och vilken slags svets är bästa att bränna ihop det med?

På en vanlig fälg så slipar man  bort svetssträngarna som finns på insidan och slå ut centrum framåt.
Slipa rent och knacka i centrum åt andra hållet.

Det finns äldre fälgar som är punktsvetsade. Dom är mera besvärligare då punktsvetsen måste bort.

Fundera också om du skall ha luftfyllningshålet på insida och om det i så fall tar imot någon stanns när fälgen snurrar. Funkar inte det så får du svetsa igen det gamla hålet och göra ett nytt.


Flickspanare
728 Inlägg
15 januari 2010
#26
rosten1000 skrev:
Gaijin skrev:
Lånar här lite, om man ska centrumvända plåtfälgar, hur får man loss centrumet? Och vilken slags svets är bästa att bränna ihop det med?

På en vanlig fälg så slipar man  bort svetssträngarna som finns på insidan och slå ut centrum framåt.
Slipa rent och knacka i centrum åt andra hållet.

Det finns äldre fälgar som är punktsvetsade. Dom är mera besvärligare då punktsvetsen måste bort.

Fundera också om du skall ha luftfyllningshålet på insida och om det i så fall tar imot någon stanns när fälgen snurrar. Funkar inte det så får du svetsa igen det gamla hålet och göra ett nytt.

Har du något tips på hur man ska knacka? Håller på med ena fälgen nu men tycker mig bara se att centrum blir skevt?! Har slipat bort svets skarvar helt.

Mvh Daniel.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

761 Inlägg
15 januari 2010
#27
du slår bara med en huggmejsel.

lägg fälgen mer framsidan neråt, sen bara slå hårt precis vid svetsskarvarna.

obs att man får slipa ganska djupt, för svetsen går ju ner några millimeter i materealet, sen spräcker man det med huggmejseln sista biten.


Flickspanare
728 Inlägg
15 januari 2010
#28
dannnej skrev:
du slår bara med en huggmejsel.

lägg fälgen mer framsidan neråt, sen bara slå hårt precis vid svetsskarvarna.

obs att man får slipa ganska djupt, för svetsen går ju ner några millimeter i materealet, sen spräcker man det med huggmejseln sista biten.

Okej då har jag gjort fel då tongue

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

560 Inlägg
13 december 2011
#29
Är också sugen på o testa. men tror de blir mest kattskit av det hmm


Varvstopparn
460 Inlägg
13 december 2011
#30
gjort som dannej säger på skolan,funkar bra ,men man skulle haft nått att få centrumet rakt direkt,lite drygt att prova på bilen hela tiden,vart några gånger man plocka av/på innan de blev bra tongue
dom 2 bästa som jag gjorde med ögonmått blev 0,15 vs 0,25 i i skevhet tongue

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!


Sök