Tackar. Det är exakt en sån klocka Jag köpte min klocka på Clas Ohlson. (början av 90 talet) Tänk på att du måste också ha en magnetfot. Jag har för mig att den inte var så dyr. Jag har avänt den till massor av saker. Flera kamaxlar har jag skickat tillbaka då lagerlägena har kastat upp mot en halv milimeter mot varandra. Utan klocka så hade jag använt skiten och efter någon sommar eller två så hade det varit dax att renovera igen. Pga fel från tillverkaren. En nyslipad vev har jag också kört tillbaka med. Då den också kastade för mycket. Så jag antar att man la upp den på hyllan så att nästa kund fick den. När jag hade lämnat tillbaka min så plockade dom fram en annan och sedan gick dom in och mätte upp den innan jag fick med mig den. Den var perfekt. Det var en kompis till mig som tippsade om att jag var tvungen att mäta alla saker innan jag stoppade ner dom i motorn då han upplevde att det var på tok för mycket dåliga saker som såldes till kunder. Här är en bild på klocka och magnetfot. Men dom har skruvat dit en lång mätspets på denna för att komma åt. http://www.ipbolaget.com/users/ce03477/ … 28_kam.JPG
Hur spände du upp de kamaxlar du mätte lagerläge på? Vore intressant att börja kolla sådant
Kul att man hittar sina gamla projektbilder flera år efter dom lades upp. På bilden i fråga mäts inte lagerläge utan öppningstiderna för att ställa in kammen i 0 läge
Den här bilden var det:
Inställning av kamaxel
Förövrigt så kan man bredda fälgar själv, remsan behöver inte valsas, den kan man böja efterhand som man punktar upp den båda sidor, naturligtvis lättast om man har den valsad till rätt diameter.
Jag klöv upp ett gäng fälgar i en stor svarv sen svetsa jag ihop dom med en MAG och en tumstock. Man behöver inte indikatorklocka för att bredda plåtfälgar i garaget
Finns ju lite olika sätt att bredda på, men oavsätt metod så är de ofta smidigt att skruva på fälgen på ett drivande hjul och rikta in allt när de snurrar. Lägga några punktsvetsar och sen rikta till det tills man är nöjd.
du måste ha en STOR svarv å en balanmaskin annars e de typ omöjligt.
Fan vad skoj att man gjorde något som var "typ omöjligt". Våran svarv var kass på jobbet men dom fälgarna blev bra ändå och har gått låga 10or på en bil. Dessutom finns det minst en till här på denna sidan som också tagit flexen med lycka resultat.
Lånar här lite, om man ska centrumvända plåtfälgar, hur får man loss centrumet? Och vilken slags svets är bästa att bränna ihop det med?
På en vanlig fälg så slipar man bort svetssträngarna som finns på insidan och slå ut centrum framåt. Slipa rent och knacka i centrum åt andra hållet.
Det finns äldre fälgar som är punktsvetsade. Dom är mera besvärligare då punktsvetsen måste bort.
Fundera också om du skall ha luftfyllningshålet på insida och om det i så fall tar imot någon stanns när fälgen snurrar. Funkar inte det så får du svetsa igen det gamla hålet och göra ett nytt.
Lånar här lite, om man ska centrumvända plåtfälgar, hur får man loss centrumet? Och vilken slags svets är bästa att bränna ihop det med?
På en vanlig fälg så slipar man bort svetssträngarna som finns på insidan och slå ut centrum framåt. Slipa rent och knacka i centrum åt andra hållet.
Det finns äldre fälgar som är punktsvetsade. Dom är mera besvärligare då punktsvetsen måste bort.
Fundera också om du skall ha luftfyllningshålet på insida och om det i så fall tar imot någon stanns när fälgen snurrar. Funkar inte det så får du svetsa igen det gamla hålet och göra ett nytt.
Har du något tips på hur man ska knacka? Håller på med ena fälgen nu men tycker mig bara se att centrum blir skevt?! Har slipat bort svets skarvar helt.
gjort som dannej säger på skolan,funkar bra ,men man skulle haft nått att få centrumet rakt direkt,lite drygt att prova på bilen hela tiden,vart några gånger man plocka av/på innan de blev bra dom 2 bästa som jag gjorde med ögonmått blev 0,15 vs 0,25 i i skevhet
Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!