2769
Sök

b230 et nyrenoverad startar inte!

62 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
#1
Tja..har precis fått i motorn efter renovering..bytte vevstakar till H-Profil och nya kolvringar och nya lager och packningar. Sen nu har jag flyttat fördelaren från toppen till blocket. Men nu till problemet! Motorn startar inte..har nollställt den hundra gånger och bytt styrsystem från Motornic till lh 2.2 och satt dit spridarmotstånd och skulle testa starta nu men den är ändå död. Jag har fått den och puffa lite men den tänder ju men går inte runt av sig själv ändå. Den får bensin och även om jag sprutar i startgas vill den inte starta  Har slitit i en vecka nu och är trött på den  Så vad kan det vara? Vevstakarna måste väl passa? kompet är testat och det är 9 på varje cylinder..snälla hjälp.. mvh Coffe

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
16 december 2007
#2
de kan vara spridarna som inte öppnas me det nya datasystemet
du kan ju kolla om spridarna funkar koppla dom till ett 12v batteri sen kolla om du kan blåsa igenom luft sen kolla om volten är rätt till spridarna när du vrider på tänningen sen vet ja inte va den kan vara

volvo 740 racing

62 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
#3
Oki tack ska kolla det big_smile

62 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
#4
Spridarna öppnar redigt och tändstiften blir blöta..har kört ur all bensin ur motorn och ställt in tändningen men den bara puffar och smäller och vill inte starta sad Någon som vet vad det kan vara? Mvh Coffe

Smålänning
7 887 Inlägg
17 december 2007
#5
Du har inte slitit av nån kabel eller glömt att koppla in nåt?
Sen funkar inte motronics givare med jetronic.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

62 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
Du har inte slitit av nån kabel eller glömt att koppla in nåt?
Sen funkar inte motronics givare med jetronic.

Nae allt är inkopplat..den ända skillnaden är ju knackgivaren i blocket om jag ahr fattat rätt tongue men den gick lika dant med motronic med..bara poffar och smäller..kan tempgivaren göra så mycket?

Eliminator
1 441 Inlägg
17 december 2007
#7
Testa med att vända fördelaren ett halvt varv.

//TOMMY.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

62 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
#8
Sokrates skrev:
Testa med att vända fördelaren ett halvt varv.

//TOMMY.

Det har jag gjort med..men funderar på ventiljusteringen? kan ju vara den eftersom allt är nollställt och tändningen redig med. smile

62 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
#9
Ventiljusteringen redig med:S testade bogsera igång emn den bara smälelr:S Verka rju som tändningen är fel ändå ?

Bilmekaniker
199 Inlägg
17 december 2007
#10
har du haft loss svänghjulet?

62 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
#11
Saab_Emil skrev:
har du haft loss svänghjulet?

Nae men det ska itne spela nån roll när det är hallgivare i fördelaren..

Smålänning
7 887 Inlägg
18 december 2007
#12
sopbilen skrev:
Saab_Emil skrev:
har du haft loss svänghjulet?

Nae men det ska itne spela nån roll när det är hallgivare i fördelaren..

Insprutningen ska ju få sin varvtalssignal nånstans ifrån också, så kolla du svänghjul/vevaxelgivare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

123 Inlägg
18 december 2007
#13
axlen te tändningen kan du ju oxå fått fel.. kammen å tändningen går la 2varv på ett vevaxelvarv?

öppnar du olje locket så ska kammen stå som ett V.. nockarna ska altså stå åt ett varsit håll rakt upp när den e nollad..

ja höll på med en bil en gång som inte startade. å då hade vi fått tändingsdrevet ett varv fel.. så testa ta loss kamremmen å vrid tänddrevet ett varv för hand..

Om ´du har haft loss svänghjulet så kan du fått det fel om du inte märklt upp det innan. kan sitta på 8 olika sätt å startar bara på 1..

Annars ett snabbt sätt som du kan göra först för att se om fördelena sitter fel. ba lossa skruven helt, be någon köra på starten å vrid runt fördelarn så märker du om han visa nån antydning på starta å gör han det så har du antagligen fått axlen ett varv fel..

Gör som Ford köp Volvo!

10 287 Inlägg
18 december 2007
#14
Psst.....

Givaren sitter i fördelaren. Inte på svänghjulet.

/Göran



twin_cam skrev:
sopbilen skrev:
Saab_Emil skrev:
har du haft loss svänghjulet?

Nae men det ska itne spela nån roll när det är hallgivare i fördelaren..

Insprutningen ska ju få sin varvtalssignal nånstans ifrån också, så kolla du svänghjul/vevaxelgivare.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

757 Inlägg
18 december 2007
#15
kan de vara tempmätaren som inte är isatt/kass. var med om det hos en polare.
då trodde boxen de var -40 grader ute och ville inte starta.

123 Inlägg
18 december 2007
#16
där sitter visst en vevaxel givare sharky..

och har man satt svänghjulet fel startar den inte.. svänghjulet kan bara sitta på ETT sät´t för att motorn ska starta!

Gör som Ford köp Volvo!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 december 2007
#17
Inte på Lh 2.2 som han har konverterat till wink Men på Lh 2.4


123 Inlägg
18 december 2007
#18
då är ja med igen;)

Gör som Ford köp Volvo!

62 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
#19
Har testat allt nu:P snart e hoppet ute:( Givare sitter bara i fördelaren på lh 2.2 och tempgivaren e inkopplad har testat koppla den sladden te jord me motstånd så d visar att motorn e normal temp med men den startar inte..kammen och vevaxel och allt står rätt.rotorn pekar på strecket i fördelaren när remhjulet e på noll grader och har testat vrida den med..vad finns kvar? :S

10 287 Inlägg
19 december 2007
#20
Jepp, LH2.2 var det.

/Göran

Karlstrand_ skrev:
då är ja med igen;)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök