3448
Sök

Extraljus, montering, relä

1 028 Inlägg
21 december 2009
dum fråga men vilken kabel ska jag ha strömbrytare till om jag vill ha en separat knapp till extraljusena + kunna nvända heljus spaken?

Har inget å skriva ännu

21 761 Inlägg
21 december 2009
Vanligast är nog att koppla brytaren till styrkabeln från helljuset. Istället för att du kopplar styrkabeln från helljuset direkt till relät så drar du styrkabeln till brytaren, sedan från brytaren till relät. På så sätt kan du slå av relät med brytaren om du vill. smile

36 Inlägg
20 mars 2010
Jag lånar denna tråd lite till min kommande koppling.

Jag har bytt front på min V50 förra året vilket gör att mina dimljus inte fyller någon funktion längre. Tänkte dock att jag skulle koppla in 2st LED bryggor på dimljusknappen och montera dessa i fronten (så de inte bländar). Har fått rekomendationer att använda en strömtjuv men är inte direkt vidare elektriskt lagd så skulle vilja ha lite råd och tips.
Kablarna till LED bryggorna är riktigt smala dessutom, skulle tro 1.5mm

Volvo V50 T5

4 767 Inlägg
20 mars 2010
Om dina dimljus inte längre är inkopplade eller finns, så kan du klippa av kablarna som gick till dina gamla dimljus, och skarva ihop dom direkt med dina LED-slingor. Använd DuraSeal vattentäta skarvanslutningar så slipper du problem med rost/korrision/glappkontakt! smile
Du får testa dej fram vilket som är plus och minus på kablarna, LED-slingan kan inte gå sönder av att kopplas in fel, men åt ena hållet brukar dom inte lysa bara.
Hör av dej om du vill att jag gör en "ritning" på det smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

9 Inlägg
28 augusti 2011
Hej, bumpar en gammal tråd nu men eftersom det finns rätt många trådar inom ämnet extraljus tänkte jag att jag inte behöver göra en ny.

Jag har i alla fall lite liknande problem som ts, för det första är jag ärkenybörjare och ohändig. Bilen är en Opel vectra från -92, vilken jag köpt begagnade Bosch extraljus till och sedan köpt detta http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … extraljus/

På förpackningen finns ett kopplingsschema om hur man ska koppla till och från det reläet, men jag har problem med just att få det automatiserat så extraljuset slås på med helljusknappen. Frågan är vad jag ska göra, jag hittar inte nåt slags helljusrelä och vet inte heller vilken sladd som går till helljusen.

Hoppas på snabbt svar:)

9 Inlägg
28 augusti 2011
Nu blir det en diskussion med mig själv men har letat lite mer och kabeltjuv verkar vara det enklaste för mig men om jag inte ens hittar sladdarna till helljuset hur fan gör jag då? Det är rätt trångt där och man ser inte att nån sladd går direkt in i lyktorna och man vill ju inte klippa några kablar i onödan...

Sök