3396
Sök

LjudBygge Bmw e36

Munkfors
54 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Någon som har lådritningar eller tips på ett bra ljudbygge för en 15" kicker i skuffen
på en e36 ?

261 Inlägg
4 januari 2008
hur hittar jag nåt hål..så att sladen från slusteget till batteriet kommer?vetu d?

Me-BboyLuna

126 Inlägg
4 januari 2008
vilken lådvolym behöver basen? du kan ju alltid gjuta ner den i reservhjulsbaljan.

"bboyLuna" om du menar torpedväggen mellan motor och coupen så finns det upptagna hål i plåten som det sitter "plastlock" för som du lätt tar upp hål i. tror du har ett sådant bakom handsfacket du hittar det nog om du monterar ner facket.

lycka till

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 januari 2008
reservhjuls baljan är ett bra förslag. Kolla upp liter antalet i manualen eller på ex dbkuten.se

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Munkfors
54 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
Tänkta bygga ner slutsteget där . Och ha basen mot sättet . Och volymen på basen är ifrån 57 till 300 eller något , va väldigt fritt ialf .

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 januari 2008
HomeAlone skrev:
Tänkta bygga ner slutsteget där . Och ha basen mot sättet . Och volymen på basen är ifrån 57 till 300 eller något , va väldigt fritt ialf .

Sätt endast basen "mot sätet" om du har skidlucka. Annars blir det kattskit kan jag lova.

Det enda sättet att få till basljudet riktigt bra för ett BRA basljud (för bästa o-ljud kan säkert nån annan fylla på...) i en E36 är något av följande, och i prio-ordning enligt mig:

1. Sluten bas spelandes genom skidlucka.
2. Sluten låda spelandes upp mot hatthyllan, med hål kapat i hatthyllan och tyg som släpper igenom
3. Bandpass-låda med portarna upp genom hatthyllan. Hål behövs oftast tas upp, om man inte kan använda originalhögtalarnas hål.

Alla andra alternativ är dömdas att misslyckas.

Du nämner 15tum, det är oftast alldeles för stort för en E36, så oavsett vad du väljer att göra så tror jag du kommer få lite mer bekuymmer än en som har tex en 12tummare.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

126 Inlägg
5 januari 2008
jonash skrev:
HomeAlone skrev:

Sätt endast basen "mot sätet" om du har skidlucka. Annars blir det kattskit kan jag lova.

Det enda sättet att få till basljudet riktigt bra för ett BRA basljud (för bästa o-ljud kan säkert nån annan fylla på...) i en E36 är något av följande, och i prio-ordning enligt mig:

2. Sluten låda spelandes upp mot hatthyllan, med hål kapat i hatthyllan och tyg som släpper igenom
3. Bandpass-låda med portarna upp genom hatthyllan. Hål behövs oftast tas upp, om man inte kan använda originalhögtalarnas hål.

Du nämner 15tum, det är oftast alldeles för stort för en E36, så oavsett vad du väljer att göra så tror jag du kommer få lite mer bekuymmer än en som har tex en 12tummare.

mvh Jonas

Jag vet inte hur många e36or du byggt i men jag håller inte med dig. att bygga en sluten låda sedan sätta upp hål i hatthyllan blir som att ha en sluten låda i en jätte stor basreflex låda och medför oftast blåsljud och släp/fördröjning.
Mitt bygge spelar otroligt bra och jag har ej några hål i hyllan eller skidlucka.

230 Inlägg
6 januari 2008
FK-R skrev:
jonash skrev:
HomeAlone skrev:

mvh Jonas

Jag vet inte hur många e36or du byggt i men jag håller inte med dig. att bygga en sluten låda sedan sätta upp hål i hatthyllan blir som att ha en sluten låda i en jätte stor basreflex låda och medför oftast blåsljud och släp/fördröjning.
Mitt bygge spelar otroligt bra och jag har ej några hål i hyllan eller skidlucka.

Det är därför man ska ha tyg så att det inte blir några blåsljud.

Second place is the first loser

Munkfors
54 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
Okey . Tack för alla tips . Ska tänka på när bygget startar

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 januari 2008
FK-R skrev:

Jag har tävlat i SASCA med min E36a jag hade då, året var 1997...Jag har i E36 provat i runda tal 25 olika baslösningar. Bara som referens.

Du skriver små hål, och att det skulle bli basreflex. Jo, med en 15tummare duger inte originalhålen, men för en 10 eller 12tum så funkar det att trycka ut ljudet genom dem originalhål som finns i vissa E36. Annars får man ta upp större hål.

Att enbart sätta basen i en sluten låda i skuffen, utan hål, och utan skidlucka är kattpiss, om man vet alternativen. Men, om man har ett framsystem som kan VERKLIGEN ta hand om allt ner till 45-50Hz så kan det funka. Över 50Hz så är den lösning du valt skitdålig.

Hur många olika varianter har du byggt?

mvh Jonas

126 Inlägg
6 januari 2008
jonash skrev:
FK-R skrev:

Jag har tävlat i SASCA med min E36a jag hade då, året var 1997...Jag har i E36 provat i runda tal 25 olika baslösningar. Bara som referens.

Du skriver små hål, och att det skulle bli basreflex. Jo, med en 15tummare duger inte originalhålen, men för en 10 eller 12tum så funkar det att trycka ut ljudet genom dem originalhål som finns i vissa E36. Annars får man ta upp större hål.

Att enbart sätta basen i en sluten låda i skuffen, utan hål, och utan skidlucka är kattpiss, om man vet alternativen. Men, om man har ett framsystem som kan VERKLIGEN ta hand om allt ner till 45-50Hz så kan det funka. Över 50Hz så är den lösning du valt skitdålig.

mvh Jonas

Okej jag lägger mig... hehe... man får väl skämmas lite. Anledningen att mitt spelar så pass bra är nog som du skriver tack vare mitt fram system.
Men nu vet jag iaf. vart jag ska vända mig om jag undrar något i fortsättningen tongue

Jag spelar detta fram :
http://www.pioneer.se/eur/products/25/1 … index.html

Munkfors
54 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
Okey . Så vad ska ja bygga för låda nu då för bäst ljud . Sluten ? en med Basrör ? I baljan eller mot sätet ?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 januari 2008
FK-R skrev:
jonash skrev:
FK-R skrev:

mvh Jonas

Okej jag lägger mig... hehe... man får väl skämmas lite. Anledningen att mitt spelar så pass bra är nog som du skriver tack vare mitt fram system.
Men nu vet jag iaf. vart jag ska vända mig om jag undrar något i fortsättningen tongue

Jag spelar detta fram :
http://www.pioneer.se/eur/products/25/1 … index.html

Helt okej framsystem!!

mvh Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 januari 2008
HomeAlone skrev:
Okey . Så vad ska ja bygga för låda nu då för bäst ljud . Sluten ? en med Basrör ? I baljan eller mot sätet ?

Om vi börjar med att du svarar på följande så kan vi reda ut det till slut:

Har du skidlucka?
Vad har du för framsystem?

/Jonas

Munkfors
54 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Har orginal och ett par gas skrikare . och sen 6.9or . Jo jag har skidlucka

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 januari 2008
HomeAlone skrev:
Har orginal och ett par gas skrikare . och sen 6.9or . Jo jag har skidlucka

Okej, bra att du har skidlucka. Den är visserligen lite i smalaste laget för en 15tum, men det är ändå det bästa alternativet. Om nu 15tummaren får plats på höjden, men det skall den göra tror jag mig minnas.

Vilken modell på Kicker 15" är det? Då kan vi säga exakt vilken volym du skall ha.

(Följande bygger på att den passar i slutet: Det du skall bygga är en SLUTEN låda där du låter elementet spela genom skidluckan. Lådans vägg där elementet kommer sitta skall vara vinklad så att du kan skjuta in lådan nära baksätet. Sen skall du göra som en "sarg" runt elementet, så att luften "tvingas ut" genom skidluckan. (givetvis måste du ha det öppet så det blir fri passage in till kupén!)

mvh Jonas

Munkfors
54 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Det L7an . Jo den får plats på höjden . inte så där jätte stor marginal att den inte skulle få plats men

http://www.garaget.org/gallery/archive/30207/226208_zch2lm.jpg

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 januari 2008
HomeAlone skrev:
Det L7an . Jo den får plats på höjden . inte så där jätte stor marginal att den inte skulle få plats men

Okej. Jag hade byggt en 70liters låda.

Och kom ihåg att luta väggen som basen sitter på (baffeln) samma vinkel som ryggstödet, samt en sarg runt elementet som "tätar" mot ryggstödet. Sargen kan du ju bygga utav vad som helst, det viktiga är att den är minst samma höjd som max konutslag för elementet, eller snarare, minst lika hög som upphängningen blir vid max konutslag. (låter detta som grekiska? okej, gör sargen 6-7cm hög)

Utan den sargen blir det inte lika bra.

mvh Jonas

Munkfors
54 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Nytt
Fram
Orginalhötalar + Gas skrikare och nya 6'9or . ( Kickers värsting )

Bak
Kicker L7 15"

Steg till Bas
Sinus Live Sl A3000 1ohm 3000rms

Steg till 6'9orna
Jbl 4kanals 500watt

Konsensator på 5F
Senast redigerat av HomeAlone (19 mars 2008)

Sök