2764
Sök

Volvo 850 T5 (225hk) Vs Saab 9-3 (210hk)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
9 januari 2009
#181
Rushman skrev:
Volvo gör traktorer, Saab gör jetplan... wink btw så är Saab ruskigt snabba runt 80-160km/h

Dom gör även bilar. Så vad har det med diskussionen att göra?


Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#182
Bara nyfiken, lite OffT - hur kommer det sig att det finns en guide på SAAB-forumet hur man bytar till Volvos turboaggregat, dvs Mitsubishi-aggregaten? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 164 Inlägg
9 januari 2009
#183
TurbOla skrev:
Bara nyfiken, lite OffT - hur kommer det sig att det finns en guide på SAAB-forumet hur man bytar till Volvos turboaggregat, dvs Mitsubishi-aggregaten? tongue

MHI aggen håller bättre än vad garett gör och är väldigt trim vänliga agg.

MVH

F


Avstängd
512 Inlägg
9 januari 2009
#184
Förstår inte som Saab som byggt turbo i "hundra år" men ändå inte får det att hålla? Växellådor och dessa turboagg! Hör fler och fler som har bytt turbo 1-3 ggr innan 12 000mil, kollade även blocket i alla annonser, en volvo turbo hör man aldrig nåt om..

Nya volvo mot Saab, Drar Volvo ifrån Saaben, utan slit i ratten och keeeetchup effekt

1 497 Inlägg
9 januari 2009
#185
Crozzfire skrev:
Förstår inte som Saab som byggt turbo i "hundra år" men ändå inte får det att hålla? Växellådor och dessa turboagg! Hör fler och fler som har bytt turbo 1-3 ggr innan 12 000mil, kollade även blocket i alla annonser, en volvo turbo hör man aldrig nåt om..

Nya volvo mot Saab, Drar Volvo ifrån Saaben, utan slit i ratten och keeeetchup effekt

Du kan inte vara så insatt i ämnet.
Det är varken Saab eller Volvo som bygger turboaggregaten.
Och även Saab kör med Mitsubishi aggregat i vissa modeller.

Angående växellådor så är det ganska klargjort tidigare i tråden vad som gäller.
Du blåser en Volvolåda utan större problem också.

337 Inlägg
9 januari 2009
#186
Ska du chippa å lite sånt får du ju bra med mos om du skulle välja T5:an.
Själv tycker jag att Saaben är snyggare. smile

Mvh Erik


964 Inlägg
9 januari 2009
#187
TurbOla skrev:
Bara nyfiken, lite OffT - hur kommer det sig att det finns en guide på SAAB-forumet hur man bytar till Volvos turboaggregat, dvs Mitsubishi-aggregaten? tongue

Även SAAB använder dom aggregaten, i både min 9000 och i våran 9-5:a sitter det en 15t original vilket det även gör i volvon va?

Känns lite konstigt att jämföra en 850 med en 93 ss då SAABen är en så mycket nyare bil, det vore konstigt  om SAABen är sämre med tanke på att den nästan är ny. borde jämföra med en 9000 istället big_smile tycker själv att den går ganska mycket bättre än 93 ss Aero och hade givetvis valt den före 850in. Men en 850 T5 vore ju iof inte fel heller tongue
Senast redigerat av Donvito (9 januari 2009)


835 Inlägg
9 januari 2009
#188
Jag tror på Saaben. Utan att vara de minsta partisk.

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#189
AxlSam skrev:
Crozzfire skrev:
Förstår inte som Saab som byggt turbo i "hundra år" men ändå inte får det att hålla? Växellådor och dessa turboagg! Hör fler och fler som har bytt turbo 1-3 ggr innan 12 000mil, kollade även blocket i alla annonser, en volvo turbo hör man aldrig nåt om..

Nya volvo mot Saab, Drar Volvo ifrån Saaben, utan slit i ratten och keeeetchup effekt

Du kan inte vara så insatt i ämnet.
Det är varken Saab eller Volvo som bygger turboaggregaten.
Och även Saab kör med Mitsubishi aggregat i vissa modeller.

Angående växellådor så är det ganska klargjort tidigare i tråden vad som gäller.
Du blåser en Volvolåda utan större problem också.

Å andra sidan, finns det ju också en guide till vilka växellådor som är bra/försärkta på SAAB-forumet.
Man får leta efter vissa gjutningsdetaljer på utsidan av växellådan smile

Det finns inte så mycket på Volvosidorna om den saken - kör man FWD är det M56 från -95 eller nyare, kör man RWD är det M90 eller Getrag som gäller typ... tongue

Men att jämföra en äldre Volvo med en nyare Saab blir ju inte jämnt, som några redan påpekat. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 019 Inlägg
9 januari 2009
#190
TurbOla skrev:
Å andra sidan, finns det ju också en guide till vilka växellådor som är bra/försärkta på SAAB-forumet.
Man får leta efter vissa gjutningsdetaljer på utsidan av växellådan smile

Ungefär som att Turbo Performance Club har en guide om hur man monterar en BMW M5-låda på 940?

Eller hur man betongfyller sitt block för att det ska hålla?

wink


964 Inlägg
9 januari 2009
#191
På tal om SAABs växellådor, jag ska inte ljuga och påstå att dom håller jättebra och aldrig rasar för det är ju vida kännt att hållbarheten inte är på topp, men jag har nu haft 2 stycken SAAB 9000 båda har varit trimmade på en normal nivå och jag har aldrig haft problem med varken växellåda, drivknutar eller koppling. Det läggs mycket fokus på att Volvos lådor är så himla mycket bättre än SAABs, verkar vara det enda argumentet som finns mot SAAB. Har fått för mej att Volvo behöver byta stakar mm vid ett ganska tidigt skede om man jämför med exempelvis SAAB. Då kan man lika gärna köpa en SAAB och förstärka växellådan som att man köper en volvo och sen behöver riva isär motorn för att byta stakar.
Jag har verkligen inget emot Volvo 850 men man kanske skulle släppa de där med växellådorna någon gång?


424 Inlägg
9 januari 2009
#192
Det beror på så extremt mycket saker vem som vinner. Förare, väder, grepp, lufttryck, temperatur, vikt etc etc.

Jag har t.ex hängt av en ca 300hk 850 turbo vid ett rödljus när jag körde C70N T5 6MT med 220hk. C70in är både tyngre och slöare (iallafall på pappret). Men 850in hade inte en chans....

178 Inlägg
9 januari 2009
#193
inte för att jag gillar saab men man åker gött i en saab också. som folk har skrivit. när laddtrycket klommer så kommer det fan:D hehe.. men en t5 så är det väldigt gott motorljud och dem går bra med. sen är det upp till dig vad du känner å tycker..

men lägger nog min röst på volvo t5 big_smile

mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK

8 883 Inlägg
9 januari 2009
#194
Crozzfire skrev:
Förstår inte som Saab som byggt turbo i "hundra år" men ändå inte får det att hålla? Växellådor och dessa turboagg! Hör fler och fler som har bytt turbo 1-3 ggr innan 12 000mil, kollade även blocket i alla annonser, en volvo turbo hör man aldrig nåt om..

Nya volvo mot Saab, Drar Volvo ifrån Saaben, utan slit i ratten och keeeetchup effekt

Eftersom du skriver keeeetchup effekt så antar jag att du inte kört en nyare SAAB.

Fotograf på tierpidag.se

1 497 Inlägg
9 januari 2009
#195
Garfield skrev:
TurbOla skrev:
Å andra sidan, finns det ju också en guide till vilka växellådor som är bra/försärkta på SAAB-forumet.
Man får leta efter vissa gjutningsdetaljer på utsidan av växellådan smile

Ungefär som att Turbo Performance Club har en guide om hur man monterar en BMW M5-låda på 940?

Eller hur man betongfyller sitt block för att det ska hålla?

wink

Haha!
WORD wink

Skall man trimma bil utan att behöva tänkta på att växellådan skall hålla
så skall man varken välja Saab eller Volvo.
Men med tanke på att bilarna är så populära som de är så har du ju behållt sin charm.

Läste i ett forum någon gång om en kille som körde utan katalysator.
Hans argument till varför han gjorde det var att han inte hade råd att köpa
en race/sport- katt. För att han studerar.

Då ställer jag mig frågan.
Skall man verkligen trimma om man inte har råd till att ta konsekvenserna av
vad det kan innebära.

Gäller enligt mig då både katalysatorer och växellådor.
Skall man trimma Volvo så slänger man i en getrag låda eller en diffspärr.
Skall man trimma Saab så slänger man i en Quafie drevsats eller en diffspärr.

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#196
Garfield skrev:
TurbOla skrev:
Å andra sidan, finns det ju också en guide till vilka växellådor som är bra/försärkta på SAAB-forumet.
Man får leta efter vissa gjutningsdetaljer på utsidan av växellådan smile

Ungefär som att Turbo Performance Club har en guide om hur man monterar en BMW M5-låda på 940?

Eller hur man betongfyller sitt block för att det ska hålla?

wink

Jag skrev ju just det. tongue
Om man kör RWD Volvo, så är det M90 eller getrag-låda... jag antar iaf att M5-lådan är getrag? roll

Och att betongfylla blocket - undrar hur många som gör det egentligen. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 januari 2009
#197
TurbOla skrev:
Garfield skrev:
TurbOla skrev:
Å andra sidan, finns det ju också en guide till vilka växellådor som är bra/försärkta på SAAB-forumet.
Man får leta efter vissa gjutningsdetaljer på utsidan av växellådan smile

Ungefär som att Turbo Performance Club har en guide om hur man monterar en BMW M5-låda på 940?

Eller hur man betongfyller sitt block för att det ska hålla?

wink

Jag skrev ju just det. tongue
Om man kör RWD Volvo, så är det M90 eller getrag-låda... jag antar iaf att M5-lådan är getrag? roll

Och att betongfylla blocket - undrar hur många som gör det egentligen. tongue

antagligen tillräcklgit många, för att de ska skrivas en guide för de tongue men jag tror att de kommer bli lika mellan dessa 2, men jag tror att saaben kommer ha ett litet övertag, trotts att volvon antagligen vinner i starten, men sen kommer nog saaben ikapp!

Mvh Patrik


187 Inlägg
9 januari 2009
#198
TurbOla skrev:
Garfield skrev:
TurbOla skrev:
Å andra sidan, finns det ju också en guide till vilka växellådor som är bra/försärkta på SAAB-forumet.
Man får leta efter vissa gjutningsdetaljer på utsidan av växellådan smile

Ungefär som att Turbo Performance Club har en guide om hur man monterar en BMW M5-låda på 940?

Eller hur man betongfyller sitt block för att det ska hålla?

wink

Jag skrev ju just det. tongue
Om man kör RWD Volvo, så är det M90 eller getrag-låda... jag antar iaf att M5-lådan är getrag? roll

Och att betongfylla blocket - undrar hur många som gör det egentligen. tongue

Bra där. När V8an i S80/XC90 kommer på tal är viktigpettrar väldigt noga med att påpeka att Yamaha har ett finger med i spelet. Samma personer är inte riktigt lika brydda när man pratar om Getrag (BMW)-lådor.

I kontrast till guider om betongfyllning lär det nog inom några år dyka upp guider på SAABforum  i hur man byter ut cylinderfoder i B207.

151 Inlägg
27 februari 2009
#199
Elda skrev:
henrik350 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=5ZpT8UlzacI

jag bara älskar den här filmen.. En film där en volvo med MINST 60 hästar mer än saaben drar saaben.. och detta därför att saablådan är skör? Jag fattar faktiskt inte resonemanget...

Det får du nog fråga saab föraren det är ju han som säger att han ska fixa växellådan och komma tillbaka nästa år. Så vad problemet med lådan egentligen är vet nog bara han.

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

338 Inlägg
27 februari 2009
#200
Elda skrev:
henrik350 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=5ZpT8UlzacI

jag bara älskar den här filmen.. En film där en volvo med MINST 60 hästar mer än saaben drar saaben.. och detta därför att saablådan är skör? Jag fattar faktiskt inte resonemanget...

Den är bäst ! wink



Sök