2981
Sök

jordproblemen....svaren

trucken
563 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#1
tjenare eftersom många av forumets medlemmar har problem med sina slutsteg, många stänger av sej och basarna/högtalarna slår o kontrolerat så finns det lite saker att tänka på när man ansluter att slusteg.
1 att ha tjocka kablar hjälper inte om man inte ansluter kablarna ordentligt. att ha bra batteri kontakter, att få till så att den griper runt batteripolen är grymt viktigt. det finns flera eftermarknads produkter som griper på ett annorlunda vis gentemot originalskon.
2JORDPUNKTEN 99% av felen ligger här, helst skall man ohm mäta motståndet mellan bilens jordpunkt och den tänkta jordpunkten. kolla så jordpunkten sitter i en plåt som inte är limmad i karossen. och använd ordentliga jorddon, inte en vanlig kabelsko utan med skruv som klämmer kablen. vid självajordpunkten är det viktigt att den är plåtren, och e man inte säker finns taggbrickor som biter i plåten.
DE VANIGA FELEN ORSKADE AV DÅLIG STRÖM:
varma slutsteg som vid för låg spänning brinner. brinner de inte så slår skyddskretsarna av slusteget skPROTECTION.
har du dålig jordpunkt stjäl ofta slutsteg ström vialågnivån och sen får du störningar som följd. störningar som gör att högtalarna,ofta basar som slår konstigt då de drar mycke ström.
så kolla era kablar/anslutningar och använd säkring!
mvh trucken team ljudbyggaren

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

10 287 Inlägg
6 januari 2008
#2
Jag håller med dig till 100% och har skrivit en hel del om det i flera trådar här på forumet.
Dock kan man inte som vanlig dödlig mäta jordpunktens övergångsimpedans på något vettigt sätt eftersom vi pratar enstaka milliohm eller mindre.

Personligen efter 30 års erfarenhet skulle jag inte lita på kabelskor med skruv som går ner i kardelarna. Det skall vara riktiga klämda kabelskor klämda korrekt i hydraulpresstång.

Enkel bilplåt är dessutom tveksam eftersom stegimpedansen närmast jordpunkten blir betydligt högre än övergångsimpedansen i ejälva jordpunkten.

Många glömmer dessutom att kolla upp /förbättra jorden från batteri till chassie/motorblock.

/Göran

apoteket00 skrev:
tjenare eftersom många av forumets medlemmar har problem med sina slutsteg, många stänger av sej och basarna/högtalarna slår o kontrolerat så finns det lite saker att tänka på när man ansluter att slusteg.
1 att ha tjocka kablar hjälper inte om man inte ansluter kablarna ordentligt. att ha bra batteri kontakter, att få till så att den griper runt batteripolen är grymt viktigt. det finns flera eftermarknads produkter som griper på ett annorlunda vis gentemot originalskon.
2JORDPUNKTEN 99% av felen ligger här, helst skall man ohm mäta motståndet mellan bilens jordpunkt och den tänkta jordpunkten. kolla så jordpunkten sitter i en plåt som inte är limmad i karossen. och använd ordentliga jorddon, inte en vanlig kabelsko utan med skruv som klämmer kablen. vid självajordpunkten är det viktigt att den är plåtren, och e man inte säker finns taggbrickor som biter i plåten.
DE VANIGA FELEN ORSKADE AV DÅLIG STRÖM:
varma slutsteg som vid för låg spänning brinner. brinner de inte så slår skyddskretsarna av slusteget skPROTECTION.
har du dålig jordpunkt stjäl ofta slutsteg ström vialågnivån och sen får du störningar som följd. störningar som gör att högtalarna,ofta basar som slår konstigt då de drar mycke ström.
så kolla era kablar/anslutningar och använd säkring!
mvh trucken team ljudbyggaren

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 554 Inlägg
6 januari 2008
#3
kan inte annat än hålla med er det är svårt att mäta sig till att ha en bra jordpunkt men man får göra så gott det går

21 761 Inlägg
6 januari 2008
#4
Ja, jag håller också med om att man inte kan mäta sig fram till en bra jordpunkt med hjälp av vanlig resistansmätning. Inte med en vanlig multimeter iaf, det har jag själv provat och sett att mätningen blir för oexakt.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
7 januari 2008
#5
Jag håller med till fullo om att det är viktigt med kabelarea och att det sätts fast korrekt...jag talar av erfarenhet, eldade upp min ögonsten pga för klen matningskabel...*snyftar*...men för gudsskull, skippa inte säkringar ! Det är en billig försäkring om man jämför kostnaden för eldsvåder eller kortissar, men köp riktiga grejor så ni vet att kontakten blir bra ! Gott Nytt År på er från Nykommlingen i Branschen.

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

BilstereoNörd
576 Inlägg
7 januari 2008
#6
Om det nu bara hade varit sådana "små jordningsfel" som ni nämner! roll

I verkligheten så ser det värre ut big_smile

Exempel på jordningar som orsakat bränd signaljord i HU o slutsteg + några brända steg!

*Jordkablar fasttejpade mot utstickande skruvar!

*Jordkablar "tjuvade" från baklampornas jordning!

*Jordkablar som är typ 1,5mm2 till ett 500wrms slutsteg!

*Lite mer "seriöst" så används kabelskor, fast färgen är inte bortagen från plåten!

Listan kan bli lång, så det är som påpekat viktigt med riktiga kopplingar.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

10 287 Inlägg
7 januari 2008
#7
Gissa varför jag rekommenderar att man som "nybörjare" skall lämna iväg avancerade kraftinstallationer.

/Göran

BAE skrev:
Om det nu bara hade varit sådana "små jordningsfel" som ni nämner! roll

I verkligheten så ser det värre ut big_smile

Exempel på jordningar som orsakat bränd signaljord i HU o slutsteg + några brända steg!

*Jordkablar fasttejpade mot utstickande skruvar!

*Jordkablar "tjuvade" från baklampornas jordning!

*Jordkablar som är typ 1,5mm2 till ett 500wrms slutsteg!

*Lite mer "seriöst" så används kabelskor, fast färgen är inte bortagen från plåten!

Listan kan bli lång, så det är som påpekat viktigt med riktiga kopplingar.
// Tommy

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
7 januari 2008
#8
Tråden handlade om jordning. Och på jordsidan skall man inte ha några säkringar......

(undantag: man kan faktiskt säkra av signaljorden innan man är säker på att allting lirar om man är rädd om sin skitdyra HU).

/Göran

busfabror skrev:
...men för gudsskull, skippa inte säkringar !

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

T5 beroende
345 Inlägg
7 januari 2008
#9
Sharky skrev:
Personligen efter 30 års erfarenhet skulle jag inte lita på kabelskor med skruv som går ner i kardelarna. Det skall vara riktiga klämda kabelskor klämda korrekt i hydraulpresstång.

/Göran

Hur många tror du klämmer sina kabelskor med hydraulpresstång? smile

Var kan man göra detta utan att behöva införskaffa sig en egen?

/Victor


10 287 Inlägg
7 januari 2008
#10
Närmaste industrielektriker brukar kunna hjälpa till.
Annars skall en seriös bilstereoinstallatör kunna hjälpa dig. Eller köp färdiga klämda kablar på typ OK eller Mekonomen (upp till 25 kvadrat i alla fall). Det går även att slå kabelskor med ett enklare verktyg med en v-formad kil.

Och BTW, detta visar ju ännu mera på problemet med att göra sådana här installationer utan att ha rätta verktygen. Problemen är dessutom värre på en bruksbil än på en showbil. På en bruksbil skall det funka i ur och skur i typ fem års tid.

/Göran

ZZZADA skrev:
Hur många tror du klämmer sina kabelskor med hydraulpresstång? smile

Var kan man göra detta utan att behöva införskaffa sig en egen?

/Victor

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 878 Inlägg
7 januari 2008
#11
bältes hållare brukar oftas vara en bra jordpunkt.

håller med de som har talat! kolla alltid jorden! mät så mkt man kan och ta bästa plats.


T5 beroende
345 Inlägg
7 januari 2008
#12
Sharky skrev:
Närmaste industrielektriker brukar kunna hjälpa till.
Annars skall en seriös bilstereoinstallatör kunna hjälpa dig. Eller köp färdiga klämda kablar på typ OK eller Mekonomen (upp till 25 kvadrat i alla fall). Det går även att slå kabelskor med ett enklare verktyg med en v-formad kil.

Och BTW, detta visar ju ännu mera på problemet med att göra sådana här installationer utan att ha rätta verktygen. Problemen är dessutom värre på en bruksbil än på en showbil. På en bruksbil skall det funka i ur och skur i typ fem års tid.

/Göran

Har själv "slagit" kabelskorna på plats, på 50kv-mm jord. Och detta funkar väl sådär måste jag säga, det surrar lite i högtalarna vid låtbyte så jag får ta får ta och göra det seriöst så fort som möjligt...river ju bilen i ur och skur.


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 januari 2008
#13
ZZZADA skrev:
Har själv "slagit" kabelskorna på plats, på 50kv-mm jord. Och detta funkar väl sådär måste jag säga, det surrar lite i högtalarna vid låtbyte så jag får ta får ta och göra det seriöst så fort som möjligt...river ju bilen i ur och skur.

Fast i ärlighetens namn så tror jag inte på att dina störningar mellan låtarna skulle bero på just det, om du dessutom hittat en punkt där det är bra kontakt fram till batteri -polen..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
7 januari 2008
#14
ang jordning i min bil. Köpte sådana hära http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=285 och undrar ifall jag kan jorda mina tre steg i samma punkt? Eller ska jag jorda dem på varsitt ställe(bältesfästnings punkterna)?
Senast redigerat av jonatk (7 januari 2008)


trucken
563 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#15
de seriösa tillverkarna av bilstereo kommer på en rad nyheter år efter år impact har en ny sorts skruv som klämmer runt helakabeln, finns även andra som har liknande konstruktioner. tråden handlar inte bara om jordningar,utan rent allmänt om ström. folk har för dålig koll på den. och ett forum e väl till för att hjälpa andra?

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

2 600 Inlägg
7 januari 2008
#16
jag skulle flytta mitt slusteg idag och när man ha gjort det så går det inte i gång =/ sten dö .

gör som jag kör gubba racer=)

10 287 Inlägg
7 januari 2008
#17
Man skall ha så få jordpunkter som möjligt.

/Göran

jonatk skrev:
ang jordning i min bil. Köpte sådana hära http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=285 och undrar ifall jag kan jorda mina tre steg i samma punkt? Eller ska jag jorda dem på varsitt ställe(bältesfästnings punkterna)?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
7 januari 2008
#18
Sharky skrev:
Man skall ha så få jordpunkter som möjligt.

/Göran

jonatk skrev:
ang jordning i min bil. Köpte sådana hära http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=285 och undrar ifall jag kan jorda mina tre steg i samma punkt? Eller ska jag jorda dem på varsitt ställe(bältesfästnings punkterna)?


Men blir jordningen bra för alla tre stegen om jag placerar alla de anslutningarna över varandra på bälte fästet?


med lem
1 925 Inlägg
7 januari 2008
#19
jonatk skrev:
Sharky skrev:
Man skall ha så få jordpunkter som möjligt.

/Göran

jonatk skrev:
ang jordning i min bil. Köpte sådana hära http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=285 och undrar ifall jag kan jorda mina tre steg i samma punkt? Eller ska jag jorda dem på varsitt ställe(bältesfästnings punkterna)?


Men blir jordningen bra för alla tre stegen om jag placerar alla de anslutningarna över varandra på bälte fästet?

svar: ja det blir dom..



Mycket bra tråd får jag lov att säga, hoppas nu folket läser detta med så man slipper alla trådar om varför inte steget startar osv smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

17 Inlägg
7 januari 2008
#20
börjar dra ihop sig för att köpa ljud nu, blir första gången jag installerar. men att jorda i ett bältesfäste är alltså en bra ide?
Senast redigerat av Alexanderr_ (7 januari 2008)


Sök