3376
Sök

Köpråd bilstereo

1 631 Inlägg
16 januari 2008
Wow så mycket det OT det blev! Men kul! :-)

Bara så ingen tror något annat - det är jättekul att tävla och stämningen är hög!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 januari 2008
gurenius skrev:
Wow så mycket det OT det blev! Men kul! :-)

Bara så ingen tror något annat - det är jättekul att tävla och stämningen är hög!

Absolut, men rätt måste fortfarande vara rätt ju.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

BilstereoNörd
576 Inlägg
16 januari 2008
BAE skrev:
Då är inget resultat att vara stolt över eftersom det är en liten sluten grupp bedömd av 2 personers smak!
1'a vad är det när det bara finns 5st till som representerar Sveriges 2miljoner bilar?

JonasH skrev:
Varför är du ens med och tävlar om du tycker så? Låt mig gissa, om ni hade vunnit hade vi inte haft denna diskussion? Sanningen är den att man vrider gärna kappan efter vinden. I Sverige har vi olika tävlingsgrenar att bedömma bilars ljud på. Det du och jag tävlade i är en utav dem. För den som spelar högst finns det andra klasser och tävlingsmoment. Och det är enbart när man samlar bilar och bedömmer dem mot varandra som vi kan få veta vilka som är bäst, eller hur? Att sen de flesta inte tävlar, ja det får stå för dem, men de kan heller aldrig säga då att de har t.ex Sveriges bästa ljudbil, enligt någon klass.

Ville bara få fram att de som deltar i en final är ju eliten i vardera klass!!
Ovanstående uttalande var endast ifall 6'an i vår finalklass har sämst ljud i Sverige.
I övrigt accepterar vi att man måste vara med för att överhuvudtaget var "rankad", handlar inte om att vända kappan efter vinden...
Vi är stolta över vår 4'de plats, det var bara nån som nämde att vi har dynga i bilen efter som vi bara blev 4'a..
Det fick mig att fundera på vad placeringarna och deltagandet är värt??
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Tidsoptimist
184 Inlägg
16 januari 2008
Hette inte denna tråd Köpråd bilstereo?
Varför byter alla trådar ämne?

Jag försöker iaf...

1 634 Inlägg
16 januari 2008
Nu skall jag bara lägga mig i lite sedan blir det tillbaka till topic.

Att säga att man är eliten i Sverige om man tävlar på finalen är visserligen sant MEN Hur många bilar har tävlat i respektive klass under året, med andra ord, elit över vilka? Inte för att det lär finnas speciellt många bilar där ute som låter bättre än våra ENLIGT tävlingsreglerna. Personligen var jag missnöjd med en 2:a plats (5,5p ifrån 1:an med totalpoäng på 370) då vi endast vart 6st i klassen under året (5st på finalen). Missförstå mig rätt nu BAE, visst du kom "bara" 4:a utav 5-6 Bilar, detta betyder inte att det inte låter fantastiskt i bilen, personligen har jag tyvärr inte lyssnat men gör gärna det senare i år, det är ju trots allt hård konkurens i klasserna.

TILLBAKS ON TOPIC!
Jag kan rekomendera både Det Gurenius listade likväl som DLS. Det har mer med monteringen att göra än prylarna på den nivån dessa ligger. Det som skall avgöra ditt val är ekonomin men främst monteringsmöjligheter, lådförslag osv. Nu vet inte jag hur tec 6orna ser ut, men de kanske har ett stort inbyggnadsdjup som gör att du inte får plats med de utan att modda om dörren en massa, då blir det smidigare med andra högtalare. Bas är det enklaste att välja, spelar nästan ingen roll vad du tar, sålänge det är av ett erkänt bra märke så lär du bli nöjd. Som du kanske förstått vid detta laget så har watten ingenting med vare sig hur högt eller hur bra högtalarna låter. Däremot behövs det lite effekt för att få basen att spela på bra. Men då snackar vi inte 1000-3000W (MAX) utan 400-600wrms räcker  till de flesta basarna.

over and out!

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

26 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
nooky skrev:
Hette inte denna tråd Köpråd bilstereo?
Varför byter alla trådar ämne?

Ja det kan man fundera över tongue

gurenius skrev:
Dämpning finns det många trådar om. Jag fick intrycket att du skulle riva hela bilen, har du inte kollat upp vad du tänkt göra med den innan?

modda skrev:
Inte för att jag tror att det är dåliga saker ni rekomenderar men jag vill som sagt gärna ha support/garanti på hemmaplan. Kikade lite till på SundsvallTunings hemsida och hittade dessa:

RE Audio XXX 6 Comp
http://www.sundsvalltuning.se/?ViewProduct=15501
6990.-

Jadu, det är ju ett två-vägskit. Inte rätt väg att gå för HiFi eftersom du inte tänkte bygga in det i instrumentbrädan... Fast kanske i kick-paneler men det är inte helt lätt det heller.

Rekommenderar fortfarande ett beprövat mellanregister som passar i ditt originaluttag.

Om jag ska vara helt ärlig så började det här projektet då jag insåg att jag inte kan ha en orginalbil för då hänger jag inte med på småvägarna som vi tävlar på, sen vart det lack, fälgar osv osv osv och till slut kom jag fram till att jag hade glömt bilstereon. Så det är inte planerat för 5öre dock så kommer ju inte bilen se dagens ljus förrns den 5juni. Så jag ska börja med bilstereo sedan lack sedan fälgar sedan montering av bilstereo sedan motorn. Just därför så kommer det vara ganska enkelt att kunna göra iordning för ljudet men då jag inte har en tydlig bild av hur jag vill att det ska se färdigt ut när det är klart så försöker jag kika på era byggen och söker motivering och idér där.

Men ett trevägs system med 3½" mid skulle funka kanon med andra ord ?

Har du några bilder på det som du rekomenderade förut ?

gurenius skrev:
Sub fram, N-Core Anthem 10, ca 3.000:-
- Midbasar i dörrar, TEC SQ6, ca 2.000:-
- Mellanreg i org uttag, TEC SQ3, ca 1.100:-
- Diskant i a-stolpe, TEC Surface Slim, ca 1.600:-
- Celestra FA2150 till basen, ca 4.000:-
- Celestra FA475x till mid/mellan, ca 4.000:-

Kan ju vara kul att veta hur sakerna ser ut ;D
Någon i Västernorrland som har ett sådant kit och ställer upp på en provspelning ?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 januari 2008
Ville bara få fram att de som deltar i en final är ju eliten i vardera klass!!

Utav dem som vågat sig ut och tävla ja.

Ovanstående uttalande var endast ifall 6'an i vår finalklass har sämst ljud i Sverige.

Absolut inte!

I övrigt accepterar vi att man måste vara med för att överhuvudtaget var "rankad", handlar inte om att vända kappan efter vinden...

Finns inget annat sätt.

Vi är stolta över vår 4'de plats, det var bara nån som nämde att vi har dynga i bilen efter som vi bara blev 4'a..

LOL, jag PROVOCERADE där och det vet du. För att ni skall tagga till lite.

Det fick mig att fundera på vad placeringarna och deltagandet är värt??

Deltagandet massor, placeringen är ju din ensak att tycka bu eller bä om.

mvh Jonas

26 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:

Att säga att man är eliten i Sverige om man tävlar på finalen är visserligen sant MEN Hur många bilar har tävlat i respektive klass under året, med andra ord, elit över vilka? Inte för att det lär finnas speciellt många bilar där ute som låter bättre än våra ENLIGT tävlingsreglerna. Personligen var jag missnöjd med en 2:a plats (5,5p ifrån 1:an med totalpoäng på 370) då vi endast vart 6st i klassen under året (5st på finalen). Missförstå mig rätt nu BAE, visst du kom "bara" 4:a utav 5-6 Bilar, detta betyder inte att det inte låter fantastiskt i bilen, personligen har jag tyvärr inte lyssnat men gör gärna det senare i år, det är ju trots allt hård konkurens i klasserna.

TILLBAKS ON TOPIC!
Jag kan rekomendera både Det Gurenius listade likväl som DLS. Det har mer med monteringen att göra än prylarna på den nivån dessa ligger. Det som skall avgöra ditt val är ekonomin men främst monteringsmöjligheter, lådförslag osv. Nu vet inte jag hur tec 6orna ser ut, men de kanske har ett stort inbyggnadsdjup som gör att du inte får plats med de utan att modda om dörren en massa, då blir det smidigare med andra högtalare. Bas är det enklaste att välja, spelar nästan ingen roll vad du tar, sålänge det är av ett erkänt bra märke så lär du bli nöjd. Som du kanske förstått vid detta laget så har watten ingenting med vare sig hur högt eller hur bra högtalarna låter. Däremot behövs det lite effekt för att få basen att spela på bra. Men då snackar vi inte 1000-3000W (MAX) utan 400-600wrms räcker  till de flesta basarna.

over and out!

Mvh Andreas

Jo man börjar ju att förstå ett och annat, dock så är det ju allt runtikring, tror minsta problemet är att köpa grejjer. Stora problemet är nog att få kanon placering på sakerna. För en nybörjare vad gäller finljud skulle du rekomendera ett 3 eller 2vägs framsystem med tanke på montering ?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 januari 2008
modda skrev:
gurenius skrev:

Någon i Västernorrland som har ett sådant kit och ställer upp på en provspelning ?

Det finns biler och sånt på våran hemsida. www.n-core.se

Att köra så som Gurenius föreslog är ett bra och beprövat vinnar-koncept.

mvh Jonas

26 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
jonash skrev:
modda skrev:
gurenius skrev:

Det finns biler och sånt på våran hemsida. www.n-core.se

Att köra så som Gurenius föreslog är ett bra och beprövat vinnar-koncept.

mvh Jonas

Finns det någon grundregel för montering av högtalare ? Eller någon enkel guide som går igenom grunderna för hi-fi byggen ?
Inte någon guide på 400sidor tongue

Kondning vad rekomenderar ni på den punkten ? Är det verkligen vettigt att köpa en sån för 2500kr och det är 3F ? Förklara gärna skillnaden mellan billig dynga och dyra tongue
Senast redigerat av modda (16 januari 2008)

BilstereoNörd
576 Inlägg
16 januari 2008
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

I ditt fall var det nog mer irriterande att bli tvåa med 5,5p marginal, du var ju trots allt nära smile

Sen för trådskaparens system, med support från JonasH så kan det bli vinnande ljud.
Annars är det inte lätt att installera och tweaka på rätt sätt....
Går ju trots alla att få vad som helst att låta illa...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 631 Inlägg
16 januari 2008
modda skrev:
Jo man börjar ju att förstå ett och annat, dock så är det ju allt runtikring, tror minsta problemet är att köpa grejjer. Stora problemet är nog att få kanon placering på sakerna. För en nybörjare vad gäller finljud skulle du rekomendera ett 3 eller 2vägs framsystem med tanke på montering ?

2-vägs bestående av 5.25a eller 6.5a och diskant monterat på instrumentbrädan.

3-vägs om man inte får plats med så stora element på brädan. Då är ett mindre mellanregister ett bättre val. Det är enklare att placera och vinkla som man vill.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 januari 2008
modda skrev:
Finns det någon grundregel för montering av högtalare ? Eller någon enkel guide som går igenom grunderna för hi-fi byggen ?

Som Gurenius sa, har du plats eller vilja att bygga om så du kan sätta 5.25 eller 6.5tums element på brädan så får du oftast "bra betalt" för det.

Men för 9 av 10 så är det enklare att köra 6.5tums midbasar (eller fler) i dörrsidan, ett 3-4tums mellanregister i brädan och diskanten i rbädan eller A-stolpen eller innanför sido-backspeglarna. Beroende på elementvalet så skall mellanregister och diskanter riktas på lite olika sätt, men SQ3 t.ex kan man rikta mot sig och upp i rutan, medans vårat andra mellanregister, Trius absolut helst skall sitta off-axis (dvs upp emot rutan). Diskanterna kan man "leka" lite med, för de är ju enklare att placera ut, men utav våra diskanter så skall de allra flesta sitta riktade nästan rakt mot dig, tar man sikte på taket precis mellan föraren och passageraren så brukar det bli bra.

Kondning vad rekomenderar ni på den punkten ? Är det verkligen vettigt att köpa en sån för 2500kr och det är 3F ? Förklara gärna skillnaden mellan billig dynga och dyra tongue

Jag anser att kondensator är nåt som du använder dig utav när du först fixat allt det andra smile Och med allt det andra menar jag ett schysst batteri, grova strömkablar, med ordentligt klämda kontakter. En rejält bra jordning etc etc. Dvs, det finns annat att göra först. Så nej, en sån behöver du inte införskaffa anser jag om du gör det andra först.

mvh Jonas

26 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
gurenius skrev:
2-vägs bestående av 5.25a eller 6.5a och diskant monterat på instrumentbrädan.

3-vägs om man inte får plats med så stora element på brädan. Då är ett mindre mellanregister ett bättre val. Det är enklare att placera och vinkla som man vill.

Det blir ett 3-vägs system. Får vara hur jävligt det vill att montera men dit ska det ;D

jonash skrev:
modda skrev:

Som Gurenius sa, har du plats eller vilja att bygga om så du kan sätta 5.25 eller 6.5tums element på brädan så får du oftast "bra betalt" för det.

Men för 9 av 10 så är det enklare att köra 6.5tums midbasar (eller fler) i dörrsidan, ett 3-4tums mellanregister i brädan och diskanten i rbädan eller A-stolpen eller innanför sido-backspeglarna. Beroende på elementvalet så skall mellanregister och diskanter riktas på lite olika sätt, men SQ3 t.ex kan man rikta mot sig och upp i rutan, medans vårat andra mellanregister, Trius absolut helst skall sitta off-axis (dvs upp emot rutan). Diskanterna kan man "leka" lite med, för de är ju enklare att placera ut, men utav våra diskanter så skall de allra flesta sitta riktade nästan rakt mot dig, tar man sikte på taket precis mellan föraren och passageraren så brukar det bli bra.

Jag anser att kondensator är nåt som du använder dig utav när du först fixat allt det andra smile Och med allt det andra menar jag ett schysst batteri, grova strömkablar, med ordentligt klämda kontakter. En rejält bra jordning etc etc. Dvs, det finns annat att göra först. Så nej, en sån behöver du inte införskaffa anser jag om du gör det andra först.

mvh Jonas

Okej känns som att man börjar få lite kött på benen smile

Hur gråva strömkablar bör man ha och vilka lågnivåkablar rekomenderas ?
Vilket batteri rekomenderar ni ?
Vad är absolut bästa jordningen man kan få ? Har slipat och jordat direkt emot plåten med en så grov bult som möjligt. Finns det bättre sätt ?

Har ändrat systemlayout lite nu så verkar som att det blir det du sa ;D
Dock har jag en fråga angående systemet. Basen som ni har rekomenderat, på en skala från 1-10 hur bra/rent/fint och högt går det att spela med den ?

Edit: Basen kommer att monteras bak ifall detta gör någon skillnad på högtalarval.
Senast redigerat av modda (17 januari 2008)

1 631 Inlägg
17 januari 2008
Låter som ett mycket kompetent system. Kul att du börjar känna dig lite mer hemma - men lugn, det finns MASSOR kvar... wink Passa på och sök efter dina mer vanliga frågor om batterier osv, många trådar om detta.

Basen tillhör det absolut bästa jag hört tillsammans med Genesis. Men så är de ju också varianter av varandra. Och som vanligt så avgörs alltihop av hur det justeras...

Pratar du HiFi så svarar jag "tillräckligt högt" för kul party-volym, det räcker alltså till. Jag behöver inte kunna spela högre.

// Gurra

1 631 Inlägg
17 januari 2008
Ser att du editerade om monteringen av basen. Jonas kan svara på om 10an eller 12an passar bäst. De är inte byggda för exakt samma sak.

// Gurra

26 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
gurenius skrev:
Låter som ett mycket kompetent system. Kul att du börjar känna dig lite mer hemma - men lugn, det finns MASSOR kvar... wink Passa på och sök efter dina mer vanliga frågor om batterier osv, många trådar om detta.

Basen tillhör det absolut bästa jag hört tillsammans med Genesis. Men så är de ju också varianter av varandra. Och som vanligt så avgörs alltihop av hur det justeras...

Pratar du HiFi så svarar jag "tillräckligt högt" för kul party-volym, det räcker alltså till. Jag behöver inte kunna spela högre.

Jo jag vill ju kunna poppa rätt duktigt dock inte dbdrag då utan bara högt men sen beror det ju på vad du menar med party-volym med wink

Galen
9 Inlägg
17 januari 2008
Du hade inte tänkt att lägga ut mer pengar ändårå? wink

1 631 Inlägg
17 januari 2008
Hatte skrev:
Du hade inte tänkt att lägga ut mer pengar ändårå? wink

Finns ju ingen anledning att lägga mer. Skulle vara en processor då.... Men det är ju steg två.

// Gurra

26 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Nej mer pengar kommer det inte läggas ut. Ska lacka och köpa fälgar med tongue Sen kommer ju motor senare i år ;D Så den här bilen blir nog dyr innan det är klart ändå tongue

Sök