modda skrev:
[Okej känns som att man börjar få lite kött på benen
Fint
Hur gråva strömkablar bör man ha och vilka lågnivåkablar rekomenderas ?
Jag antar att du kommer montera slutstegen i skuffen - isåfall är det lämpligt med 21mm2 från batteriet bak till ett fördelningsblock/säkringsblock (fuseblock på engelska)
fram vid batteriet (inom 40cm) skall du sätta en säkringshållare - detta är jätteviktigt!
Vilket batteri rekomenderar ni ?
Jag använder själv ett Exide AGM batteri, men jag skulle i ditt fall föreslå ett "vanligt" blysyra batteri från tex Tudor, gärna ett som har lite mer kapacitet än originalet. Kolla på Tudors hemsida kan du se. Varta är ett annat exempel.
Vad är absolut bästa jordningen man kan få ? Har slipat och jordat direkt emot plåten med en så grov bult som möjligt. Finns det bättre sätt ?
Det bör funka. Det absolut bästa egentligen är att dra kabel direkt till batteriet (en 21mm2 också) men då kabel är dyrt så brukar man inte göra så. Själv har jag jordat i bulten som håller i säkerhetsbältet bak, men din variant funkar säkerligen också!
Har ändrat systemlayout lite nu så verkar som att det blir det du sa ;D
Dock har jag en fråga angående systemet. Basen som ni har rekomenderat, på en skala från 1-10 hur bra/rent/fint och högt går det att spela med den ?
Den är bra, och kan spela relativt högt. Exakt hur högt är svårt att säga, men nånstans mellan 125-130 klockrena dB skulle jag säga. (det går att få basen att spela mycket högre, men då försakar man dess fina musikegenskaper)
Edit: Basen kommer att monteras bak ifall detta gör någon skillnad på högtalarval.
Till 6.5tums midbasar i dörren föreslår jag alltid en 12tums bas. Har du 5.25 så föreslår jag 10tummare, eller 12tum i de fall man sätter basen fram i bilen.
mvh Jonas