2798
Sök

os hur mycket tåler en orginal volvomotor?

303 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#1
hej, har tänkt lite på vilken Av volvos b23 och b230 motorer som tåler mest hästkrafter med orginal delar.  (asså vevstake,vevaxel,kolvar,block, mm.)

123 Inlägg
13 januari 2008
#2
B23et är mycket tåliga..! Smidda m-stakar och m-kolvar orginal.
Sen senaste b230ft som satt i 940 är tåliga med..

b230et är dock inget att satsa på!!

Gör som Ford köp Volvo!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
13 januari 2008
#3
Räcker det inte med en tråd? wink Men ett FK/FT-block från 1993 eller nyare skulle jag satsa på. Oljekylda kolvar kom då. Räcker till en bit över 300hk vad jag har hört iallafall wink

Karlstrands förslag är inte dumt det heller wink
Senast redigerat av Marcus_89 (13 januari 2008)


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
13 januari 2008
#4
Marcus_89 skrev:
Räcker det inte med en tråd? wink Men ett FK/FT-block från 1993 eller nyare skulle jag satsa på. Oljekylda kolvar kom då. Räcker till en bit över 300hk vad jag har hört iallafall wink

Karlstrands förslag är inte dumt det heller wink

Håller med mackan där.. känns som det kommer upp en ny tråd var o varannan dag om vilken b23/230 som är bäst för att trimma m.m.

sök lite i forumet istället och fyll på i befintliga färska trådar om detta så kanske nån kan läsa o lära sig något.. wink


303 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#5
Marcus_89 skrev:
Räcker det inte med en tråd? wink Men ett FK/FT-block från 1993 eller nyare skulle jag satsa på. Oljekylda kolvar kom då. Räcker till en bit över 300hk vad jag har hört iallafall wink

Karlstrands förslag är inte dumt det heller wink

alltså en motor från en 940?! det fanns/finns väl bara FK/FT motorer i dom, eller?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 januari 2008
#6
en liten fråga bara smile
hur mycket hk kan jag köra på innan mina stakar kolvar elle vev ger upp ?
motorn är en B230F
ska på turbo så är rätt bra att veta hur mycket man vågar ladda innan det ger sig ^^


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
13 januari 2008
#7
Team-Adolfsson skrev:
en liten fråga bara smile
hur mycket hk kan jag köra på innan mina stakar kolvar elle vev ger upp ?
motorn är en B230F
ska på turbo så är rätt bra att veta hur mycket man vågar ladda innan det ger sig ^^

Max 190-200hk om motorn är i bra skick. Men jag tror det rasar för eller senare.

amazonsimme skrev:
Marcus_89 skrev:
Räcker det inte med en tråd? wink Men ett FK/FT-block från 1993 eller nyare skulle jag satsa på. Oljekylda kolvar kom då. Räcker till en bit över 300hk vad jag har hört iallafall wink

Karlstrands förslag är inte dumt det heller wink

alltså en motor från en 940?! det fanns/finns väl bara FK/FT motorer i dom, eller?

Ja wink Dock kom oljekylda kolvar 1993som jag nämnde innan wink Eller vecka 40 1992 om man ska vara petig tongue
Senast redigerat av Marcus_89 (13 januari 2008)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 januari 2008
#8
Team-Adolfsson skrev:
en liten fråga bara smile
hur mycket hk kan jag köra på innan mina stakar kolvar elle vev ger upp ?
motorn är en B230F
ska på turbo så är rätt bra att veta hur mycket man vågar ladda innan det ger sig ^^

jag skulle då inte ladda mer än typ 0,3 allt över det är en chansning, kan hålla en stund men rasar garanterat efter ett tag

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

645 Inlägg
13 januari 2008
#9
turboforssen skrev:
Team-Adolfsson skrev:
en liten fråga bara smile
hur mycket hk kan jag köra på innan mina stakar kolvar elle vev ger upp ?
motorn är en B230F
ska på turbo så är rätt bra att veta hur mycket man vågar ladda innan det ger sig ^^

jag skulle då inte ladda mer än typ 0,3 allt över det är en chansning, kan hålla en stund men rasar garanterat efter ett tag

vid 0,3 ligger väl gränsen på vad insprutningssystem klarar? mer än så kommer motorn gå för magert och ge upp snabbt, antingen annat insprutningsystem eller möjligtvis extra sprut (t.ex 2 kallstartventiler från k-jet innan gasspjället kopplat till en tryckvakt som öppnar vid säg 0,3 bar) så kan han ladda på kanske 0,5-0,6 om han har kompsänkt men sen skulle jag inte köra på mycket mer med dem klenaste motorerna volvo gjort (b230 sugmotorerna är lågfriktionsmotorer med klenare lager och vevstakar.)

//Marcus Saari

10 287 Inlägg
14 januari 2008
#10
Mjäää....

Om vi tar tex LH2.4 som sitter i tex Volvo med B230F/FK/FT så är det ett sprut som inte har en aning om laddtryck utan det mäter luftmassa. Programvaran i dessa sprut styr ut spridarna tills endera luftmassemätaren bottnar eller spridarna ligger på runt 90% duty-cycle (orginal programvara tillåter inte 100% duty-cycle).
Haken med att överladda sugmotorer med LH 2.4 sugmotorboxar ligger framförallt i att tändboxen har helt åt helvete fel tändkurva.

Det finns andra problem som uppstår också när AMM bottnar men det kan vi ta nån annan gång.

/Göran


zajja skrev:
vid 0,3 ligger väl gränsen på vad insprutningssystem klarar? mer än så kommer motorn gå för magert och ge upp snabbt,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök