Räcker det inte med en tråd? Men ett FK/FT-block från 1993 eller nyare skulle jag satsa på. Oljekylda kolvar kom då. Räcker till en bit över 300hk vad jag har hört iallafall
Räcker det inte med en tråd? Men ett FK/FT-block från 1993 eller nyare skulle jag satsa på. Oljekylda kolvar kom då. Räcker till en bit över 300hk vad jag har hört iallafall
Karlstrands förslag är inte dumt det heller
Håller med mackan där.. känns som det kommer upp en ny tråd var o varannan dag om vilken b23/230 som är bäst för att trimma m.m.
sök lite i forumet istället och fyll på i befintliga färska trådar om detta så kanske nån kan läsa o lära sig något..
Räcker det inte med en tråd? Men ett FK/FT-block från 1993 eller nyare skulle jag satsa på. Oljekylda kolvar kom då. Räcker till en bit över 300hk vad jag har hört iallafall
Karlstrands förslag är inte dumt det heller
alltså en motor från en 940?! det fanns/finns väl bara FK/FT motorer i dom, eller?
en liten fråga bara hur mycket hk kan jag köra på innan mina stakar kolvar elle vev ger upp ? motorn är en B230F ska på turbo så är rätt bra att veta hur mycket man vågar ladda innan det ger sig ^^
en liten fråga bara hur mycket hk kan jag köra på innan mina stakar kolvar elle vev ger upp ? motorn är en B230F ska på turbo så är rätt bra att veta hur mycket man vågar ladda innan det ger sig ^^
Max 190-200hk om motorn är i bra skick. Men jag tror det rasar för eller senare.
amazonsimme skrev:
Marcus_89 skrev:
Räcker det inte med en tråd? Men ett FK/FT-block från 1993 eller nyare skulle jag satsa på. Oljekylda kolvar kom då. Räcker till en bit över 300hk vad jag har hört iallafall
Karlstrands förslag är inte dumt det heller
alltså en motor från en 940?! det fanns/finns väl bara FK/FT motorer i dom, eller?
Ja Dock kom oljekylda kolvar 1993som jag nämnde innan Eller vecka 40 1992 om man ska vara petig
en liten fråga bara hur mycket hk kan jag köra på innan mina stakar kolvar elle vev ger upp ? motorn är en B230F ska på turbo så är rätt bra att veta hur mycket man vågar ladda innan det ger sig ^^
jag skulle då inte ladda mer än typ 0,3 allt över det är en chansning, kan hålla en stund men rasar garanterat efter ett tag
en liten fråga bara hur mycket hk kan jag köra på innan mina stakar kolvar elle vev ger upp ? motorn är en B230F ska på turbo så är rätt bra att veta hur mycket man vågar ladda innan det ger sig ^^
jag skulle då inte ladda mer än typ 0,3 allt över det är en chansning, kan hålla en stund men rasar garanterat efter ett tag
vid 0,3 ligger väl gränsen på vad insprutningssystem klarar? mer än så kommer motorn gå för magert och ge upp snabbt, antingen annat insprutningsystem eller möjligtvis extra sprut (t.ex 2 kallstartventiler från k-jet innan gasspjället kopplat till en tryckvakt som öppnar vid säg 0,3 bar) så kan han ladda på kanske 0,5-0,6 om han har kompsänkt men sen skulle jag inte köra på mycket mer med dem klenaste motorerna volvo gjort (b230 sugmotorerna är lågfriktionsmotorer med klenare lager och vevstakar.)
Om vi tar tex LH2.4 som sitter i tex Volvo med B230F/FK/FT så är det ett sprut som inte har en aning om laddtryck utan det mäter luftmassa. Programvaran i dessa sprut styr ut spridarna tills endera luftmassemätaren bottnar eller spridarna ligger på runt 90% duty-cycle (orginal programvara tillåter inte 100% duty-cycle). Haken med att överladda sugmotorer med LH 2.4 sugmotorboxar ligger framförallt i att tändboxen har helt åt helvete fel tändkurva.
Det finns andra problem som uppstår också när AMM bottnar men det kan vi ta nån annan gång.
/Göran
zajja skrev:
vid 0,3 ligger väl gränsen på vad insprutningssystem klarar? mer än så kommer motorn gå för magert och ge upp snabbt,
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI