3806
Sök

Höja laddtryck på en 740 TIC utan chip

91 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
#1
Hej, Detta kanske är en dum fråga.. men:

Tänkte impulsköpa en lekbil och köra sönder tongue Snön kom ju i natt big_smile

Sitter det någon laddtrycksspärr på Volvo 740 TIC? Funkar det att pysa upp laddtryck utan trimchip?

Mvh, Per


12 Inlägg
29 november 2005
#2
Ryck wastegate slangen så ska du se att det börjar ladda lite:D

B20, det håller

133 Inlägg
29 november 2005
#3
jag är dock lite osäker hur mycket du vågar ladda, VAd är gjort med bilen annars då, motor mässigt?  Jag laddar själv nu 1.0.. och jag tänker då inte öka..

Men lämna in den på chipp, kostar då inte många kroner(1400).. sen är väl bara ut å gasa..

jag tycker inte du ska öka speciellt mycke, inte mer än 0.7 rätt mig om jag har fel!

MVH Erik Ps. Så jävla underbart skoj me snön ds.

Volvo_wonka skrev:
Ryck wastegate slangen så ska du se att det börjar ladda lite:D


50 Inlägg
30 november 2005
#4
Tror att en volvo 740 turbo laddar 0.66bar orignal, en 90 har jag för mig att det var.

118 Inlägg
30 november 2005
#5
Thomas.s skrev:
Tror att en volvo 740 turbo laddar 0.66bar orignal, en 90 har jag för mig att det var.

men lättast är väll att skruva på wastegate staget?

eller om man inte orkar bara böjja till de?

mjo, så äre nog

197 Inlägg
30 november 2005
#6
skruva inte på wastegatestången bättre sätta en fjäder skulle den behöva öppna så kan den det men skruvar du så kan den inte öppna helt å det resulterar i skenande ladd å i sin tur i rasad motor

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

cossie jens
127 Inlägg
30 november 2005
#7
ryck slangen har du inte fått laddtryck innan så lär du få det då...


7 Inlägg
7 december 2005
#8
creatix skrev:
Hej, Detta kanske är en dum fråga.. men:

Tänkte impulsköpa en lekbil och köra sönder tongue Snön kom ju i natt big_smile

Sitter det någon laddtrycksspärr på Volvo 740 TIC? Funkar det att pysa upp laddtryck utan trimchip?

Mvh, Per

Hej..

Sätt en klammer på bränsletrycksregulatorns slang så att du kan klämmma ihop  slangen lite det gör så att du pressar spridarna mer..


sen drar du wastegateslangen då  laddar turbon tills den stupar, det så länge det håller!!!

Men i och med att du ger den mer soppa av pressningen av spridarna så spikar det inte lika lätt, sen så håller det längre
Senast redigerat av superantew (7 december 2005)

61 Inlägg
7 december 2005
#9
beror på vilken årsmodell också ,, har du tex en 87 så har dom laddvakt under instrument som inte "ska" gå att lura , men en 85 års modell har ingen sådan , så smidigast är ju o hitta en 85a ,,

men de är ingen vidare o ladda över 0,8 med dom ,,

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw

2 122 Inlägg
8 december 2005
#10
skruva på wastegate staget laddade 0.8 i opeln då de va turbo i den å de va en turbo från en 740

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

13 Inlägg
10 december 2005
#11
Du, wastegate slangen är en rolig sak som man kan ta väck. Men risken finns för att den börjar skipa vid 1,4. "har själv varit ute för det"

Tittade in, å inuti satt en inuit å tittade ut

19 Inlägg
14 december 2005
#12
vafan ska du ha en 740 tic till busbil?? fan dom e dumma att förstöra..men om mamma och pappa har pengar går det väl


21 Inlägg
14 december 2005
#13
Sätt en stypventil på slangen mellan wg och turbo, för då kan du ställa vilket laddtryck du vill ha, mer exakt. Om du bara rycker slangen så laddar den fullt, och då håller den inte många mil... Men de e nog bra om du ger den mera soppa också, så den inte spikar, för annars kan du få ett motorras som följd...

Mr
267 Inlägg
14 december 2005
#14
du kan ju lika gärna köra med 200an?
skulle jag vilja ha o köra sönder i vinter tongue
får se om jag orkar pallra mig iväg o skaffa en innan den riktiga snön lägger sig här wink

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

91 Inlägg
14 december 2005
Trådstartare
#15
Lunnajs skrev:
du kan ju lika gärna köra med 200an?
skulle jag vilja ha o köra sönder i vinter tongue
får se om jag orkar pallra mig iväg o skaffa en innan den riktiga snön lägger sig här wink

Hehe, ja en sån får man ju faktiskt billigt - gav 20papp för min 93a. Dock har jag lagt alldeles för mkt jobb på den för att den ska vara värd att köra sönder smile Bara fälgarna kostade ju mer än bilen tongue

Kan ju passa på att be om ursäkt för att jag startade tråden.. Hittar inget bra objekt, så jag kör vidare med min gamla fwd S80 istället.. Det blir ju lek med 200:an i sommar ändå smile

Men iaf måste jag tacka för alla svar! Lärt mig lite mer om 740 tic om inte annat.

Mvh, Per


44 Inlägg
15 december 2005
#16
skruva på wastegate staget? eller skit i wastegate så laddar turbon tills den stupar eller motorn skjuter, men det håller ganska länge big_smile

Kör bara!

133 Inlägg
16 december 2005
#17
sätt bara dit ett T-kors på wastegate slangen, så skaren nog ladd lite bättre..

760td skrev:
skruva på wastegate staget? eller skit i wastegate så laddar turbon tills den stupar eller motorn skjuter, men det håller ganska länge big_smile


9 Inlägg
13 februari 2007
#18
jag har en o chipad 940 turbo box på min 745 tic och laddar runt 1,7 bar det håller bra

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 februari 2007
#19
volvo_760_tic skrev:
jag har en o chipad 940 turbo box på min 745 tic och laddar runt 1,7 bar det håller bra

Mm, hittills ja wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 Inlägg
22 februari 2011
#20
BuckNaked skrev:
Hej, Detta kanske är en dum fråga.. men:

Tänkte impulsköpa en lekbil och köra sönder tongue Snön kom ju i natt big_smile

Sitter det någon laddtrycksspärr på Volvo 740 TIC? Funkar det att pysa upp laddtryck utan trimchip?

Mvh, Per

jag laddar 2.0 bar med min 740tic 85a det går bara någon topppackning ibland annars går den som faan släpper 1 2 3an pissa på en merca 500 nya, tog bort wastergate slangen....


Sök