3403
Sök

byta framvagn på 142 till en 240 eller 740 vagn

21 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
tjenare min framvagn till min 142a är inte i något vidare skick så udrar om det är svårt att byta framvagnen till en 240 eller 740 vagn. Och vad är det man behöver göra om man ska byta mvh fredde

194 Inlägg
17 januari 2008
på en Volvo 140 är du inga fjäder ben som du har på en 240 lr 740 och att få hjulet så det står rätt kan vara Mycket jobb men det finns bra gjejer så man kan ställa in fjäderbenet ganska mycket men dom kostar en slant men men

21 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
har massor med andra saker att gör på den inan sommare så vet ej om jag har tid och lägga ner på att mygga om massa på framvagnen. värkar lättare att renovera den jag ahr men ahr ett problem ska byta till bättre bromsa men hittar inga. passa 850 oken på 142an framvagn.

21 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
vad är mcperson som det står i inläg numer 2

13 Inlägg
17 januari 2008
McPärson är den typ av framvagn som sitter på 240, 740 och de flesta typer av moderna bilar (Fjäderben upp i innerskärmen och en nedre länkarm). På 140 däremot sitter en framvagn med dubbla A-armar (som en Formel 1-framvagn typ).
En framvagn med dubbla A-armar är ett bättre utgångsobjekt för väghållning. Finns ingen riktig anledning att byta mot en McPärson-framvagn förutom möjligen för enkelheten om man bygger om mycket. Dock är rambenen bredare isär på en 240 eller 740 så det är inget bult-on direkt.
Om nåt så tycker jag du ska renovera framvagnen. Är inte många hundra för att få tag på rätt rostfria bitar och nya bussningar. Och definitivt lättare än att modda dit skräp.

Ang. bromsarna så är ju det stående knepet för bättre bromsar att montera Ventilerade 164-bromsar. Det passar bult-on.
Annars vet jag att S60R-skivor passar rakt på och det är en rätt enkel adapter som behöver byggas för att få dit oken. Men det kostar flis, så jag sålde mina.

Professionell Klabbröv
84 Inlägg
18 januari 2008
Varför byta...Volvo 140s framvagn är en av dom volvo framvagnar som tål mest stryk...tro mig mina länk armar har varit utsatta för mycke stryk...de e bättre att försöka hitta lite fräsha delar på skroten och slänga dit...du kan ju byta styrväxlen bara ..har tänkt att göra de på min nu....för då slipper du att ställa in glappet i snäckan:P...försök bara få tag i lite bättre fräscha delar:P

Män utan hjärna, kör bilar med stjärna

Sök