3502
Sök

Vad kostar seriös service 1 och 2 för din bil.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#1
När jag skriver en seriös service, jag menar inte en service som gör av okunig folk som tar emot svarta pengar.
Inter eller bilar som har service garantin kvar.
Jag gjörde service 1 på min BMW i föra året på en BMW verkstad, och betalade ca 6000:-
Jag kommer att göra service 2 som går på ca 8.500-9.000:- dom går på alla punkter så att bilen fungerar som på nytt från fabriken.

Dom kolla upp : framvag 23 olika punkter, drivsystem, kaross, kommunikation, bakvagn 22 olika punkter, belysning, motor, och övrigt till exempel pixlar mer & mer.
Jag anser det som bra sak för bilen hälsan.
Mellan två service gör jag en oljeservice,

Hur många gör likadant och vad kosta det på era bilar?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

3 235 Inlägg
21 januari 2008
#2
Nu gör jag det mesta på bilen själv.( i alla fall det jag kan göra).
Det mesta från filter/oljebyte, kamremsbyte, spindel/styrled, stift,stötdämpare och liknande.

Har man rätt verktyg och är bilkunnig så är det väl onödigt att betala blodpris för saker man kan göra själv.

Andrahandsvärde då? (tänker du säkert).
För min del spelar det ingen roll om det är massa stämplar i boken så länge ägaren kan dokumentera med t ex kvitto vad som har blivit gjort.


911 Inlägg
21 januari 2008
#3
Första servicen gjordes nylygen på Astran.
Det kostade 954 kr

åtdragning av fram och bakvagn om det behövs och massa kontroller osv.. Billigt smile 

Detta är dock den årliga Servicen av astran , Annars är det 3000 Mil som gäller smile finns alltså 2 olika alternativ beroende på bilens ålder och miltal.

//Zortep

pic up the phone, wazzzaaa

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
21 januari 2008
#4
jag gör allt på min bil fast den går det fortfarande att mecka med fast hade jag haft en nyare volvo så hade jag fortfarande gjort det själv smile


Smålänning
7 883 Inlägg
21 januari 2008
#5
Räknas man som oseriös om man gör all service och reparationer själv?
Har sett mycket som jag anser vara fuskjobb gjort på verkstäder...

Jaja...
Olja + oljefilter 1 gång om året minst, tändstift vartannat - vart tredje år. Luftfilter när det behövs.
Vid service inspekteras bromsklossar + skivor, bromsslangar, bromsrör. samma sak vid däckbyte, och då kontrolleras spindel och styrleder + hjullager om jag kommer ihåg/har tid.

Samtliga lampor kontrolleras så dom lyser en gång i veckan minst.
Oljenivå kollas varje vecka.

Tycker inte jag är särskilt oseriös...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 235 Inlägg
21 januari 2008
#6
twin_cam skrev:
Räknas man som oseriös om man gör all service och reparationer själv?
Har sett mycket som jag anser vara fuskjobb gjort på verkstäder...

Jaja...
Olja + oljefilter 1 gång om året minst, tändstift vartannat - vart tredje år. Luftfilter när det behövs.
Vid service inspekteras bromsklossar + skivor, bromsslangar, bromsrör. samma sak vid däckbyte, och då kontrolleras spindel och styrleder + hjullager om jag kommer ihåg/har tid.

Samtliga lampor kontrolleras så dom lyser en gång i veckan minst.
Oljenivå kollas varje vecka.

Tycker inte jag är särskilt oseriös...

Håller med dig, många verkstäder (även stora märkesverkstäder) slarvar ganska ofta när det gäller kvalitet på utfört arbete.

Har upplevt det flera gånger...
En gång glömde de på VW monterta skyddsplåten mellan lådan och motorn, så kopplingen var helt blottad för vatten och smuts.
En annan gång var på en mindre verkstad (som dock samarbetade med en stor VW mittemot): de bytte bränslepump på min deisel, och gjorde det helt fel. Kamremmen var två hack fel, och motorn gick knappt. De påstod dock att detta var helt normalt, men lovade att åtgärda. Efter en vecka måste jag dra dit, låna verktyd på verkstan och nolla motorn själv, för de hade "allt för mycket att göra".

Vill man ha jobbet gjort riktigt, får man göra det själv.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#7
volvo_245 skrev:
jag gör allt på min bil fast den går det fortfarande att mecka med fast hade jag haft en nyare volvo så hade jag fortfarande gjort det själv smile

************'
Om du hade en ny bil, jag tror inte att du skulle kunna göra själv dessa servicer, det kräver kompetens och uttrysning.
BMW, Volvo, Sabb, Audi, Mercedes har uttrysning som kostar upp till 10 mijöner för att se till att bilar mår bra. Hur duktigt du än är, har inte en chans att komma i närheten av deras sätt att serva en ny bil, det är bara att akcepterar faktum. cool
Senast redigerat av alain (21 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

341 Inlägg
21 januari 2008
#8
alain skrev:
När jag skriver en seriös service, jag menar inte en service som gör av okunig folk som tar emot svarta pengar.
Inter eller bilar som har service garantin kvar.
Jag gjörde service 1 på min BMW i föra året på en BMW verkstad, och betalade ca 6000:-
Jag kommer att göra service 2 som går på ca 8.500-9.000:- dom går på alla punkter så att bilen fungerar som på nytt från fabriken.

Dom kolla upp : framvag 23 olika punkter, drivsystem, kaross, kommunikation, bakvagn 22 olika punkter, belysning, motor, och övrigt till exempel pixlar mer & mer.
Jag anser det som bra sak för bilen hälsan.
Mellan två service gör jag en oljeservice,

Hur många gör likadant och vad kosta det på era bilar?

Frågan är hur noga dom är, hade en BMW som jag lämnade in för service på en firma som anväde samma service genomgång som du pratar om. Vet någon punkt som hade bockat av som inte var kollat, tror nästan att det var spolarvätskan, den var helt slut. Inte för detta är hela världen att man missar, men har man bockat av det på ett pappar som man får efter servicen så kan man ju undra om de verkligen kollar allt annat som står där......

Ett annat exempel är min farsa som lämnade in som Ford Mondeo på Hadbergs för service o "för besiktning" Två gånger har de sagt att han bör byta hjullager fram, inget på besiktningen eller några konstiga ljud. De sa att bromsarna var helt slut, vi kollade själva lite efteråt, inga större bekymmer, han har kört 1500 mil till efter det utan att det är i närheten av att behöva bytas.

Jaja, kanske inte detta ditt inlägg handlar om, men man  bör nog fråga sig vad som är seriöst och inte när man ska handla begagnad bil....

Smålänning
7 883 Inlägg
21 januari 2008
#9
engolf skrev:
twin_cam skrev:
Räknas man som oseriös om man gör all service och reparationer själv?
Har sett mycket som jag anser vara fuskjobb gjort på verkstäder...

Jaja...
Olja + oljefilter 1 gång om året minst, tändstift vartannat - vart tredje år. Luftfilter när det behövs.
Vid service inspekteras bromsklossar + skivor, bromsslangar, bromsrör. samma sak vid däckbyte, och då kontrolleras spindel och styrleder + hjullager om jag kommer ihåg/har tid.

Samtliga lampor kontrolleras så dom lyser en gång i veckan minst.
Oljenivå kollas varje vecka.

Tycker inte jag är särskilt oseriös...

Håller med dig, många verkstäder (även stora märkesverkstäder) slarvar ganska ofta när det gäller kvalitet på utfört arbete.

Har upplevt det flera gånger...
En gång glömde de på VW monterta skyddsplåten mellan lådan och motorn, så kopplingen var helt blottad för vatten och smuts.
En annan gång var på en mindre verkstad (som dock samarbetade med en stor VW mittemot): de bytte bränslepump på min deisel, och gjorde det helt fel. Kamremmen var två hack fel, och motorn gick knappt. De påstod dock att detta var helt normalt, men lovade att åtgärda. Efter en vecka måste jag dra dit, låna verktyd på verkstan och nolla motorn själv, för de hade "allt för mycket att göra".

Vill man ha jobbet gjort riktigt, får man göra det själv.

Det som jag vart med om som va värst, var när farsan precis köpt felician, så läckte en bromscylinder bak, och det lämnades in på beg garantin, men sen pressade vi lite i en rondell, och då lös bromsvarningslampan... Dom hade glömt att fylla bromsvätska. Det har med säkerhet att göra. Man fuskar inte med säkerhet..

Till topic:
Ska du serva äldre bilar och inte kan själv så lämna in till en mindre verkstad istället för märkesverkstaden. Dom gör oftast ett bättre jobb, eftersom dom inte har råd att förlora kunder.
Sen blir det i 9 fall av 10 billigare. Vad det kostar är olika från bil till bil...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 januari 2008
#10
engolf skrev:
twin_cam skrev:
Räknas man som oseriös om man gör all service och reparationer själv?
Har sett mycket som jag anser vara fuskjobb gjort på verkstäder...

Jaja...
Olja + oljefilter 1 gång om året minst, tändstift vartannat - vart tredje år. Luftfilter när det behövs.
Vid service inspekteras bromsklossar + skivor, bromsslangar, bromsrör. samma sak vid däckbyte, och då kontrolleras spindel och styrleder + hjullager om jag kommer ihåg/har tid.

Samtliga lampor kontrolleras så dom lyser en gång i veckan minst.
Oljenivå kollas varje vecka.

Tycker inte jag är särskilt oseriös...

Håller med dig, många verkstäder (även stora märkesverkstäder) slarvar ganska ofta när det gäller kvalitet på utfört arbete.

Har upplevt det flera gånger...
En gång glömde de på VW monterta skyddsplåten mellan lådan och motorn, så kopplingen var helt blottad för vatten och smuts.
En annan gång var på en mindre verkstad (som dock samarbetade med en stor VW mittemot): de bytte bränslepump på min deisel, och gjorde det helt fel. Kamremmen var två hack fel, och motorn gick knappt. De påstod dock att detta var helt normalt, men lovade att åtgärda. Efter en vecka måste jag dra dit, låna verktyd på verkstan och nolla motorn själv, för de hade "allt för mycket att göra".

Vill man ha jobbet gjort riktigt, får man göra det själv.

Hehe hade inne min bil på 1500 mila service nu i höstas, kontroll av bromsbelägg, byte av olja o sånt, nollställning av mätaren osv. Visade sig ngn månad senare att de inte kollat bromsarna för då lyste lampan på instrumentbrädan att beläggen va slut, servicemätaren har de inte nollställt än...men fick iaf 20% rabatt på repen, va en svetsning som släppt också, som de bara påpekat men inte frågat om jag ville åtgärda (valde att göra den när ja bytte bromsar, för de va tydligen viktigt för att inte avgassystemet skulle ramla av...)
Annars har jag varit nöjd med vw, va bara den gången som de fuckade upp sig, va väl en prao hehe...
1500 kostar typ 1000 spänn, gjorde en 12000 också, minus kamrem (fick jag gratis), gick på runt 4000..


blacken
21 januari 2008
#11
Bara material, jag gör sådant själv..Och det pröjsar man inte så mycket för heller, har "kvar" verkstadsrabatten på den lokala bildels firman.. smilesmile

Smålänning
7 883 Inlägg
21 januari 2008
#12
alain skrev:
volvo_245 skrev:
jag gör allt på min bil fast den går det fortfarande att mecka med fast hade jag haft en nyare volvo så hade jag fortfarande gjort det själv smile

************'
Om du hade en ny bil, jag tror inte att du skulle kunna göra själv dessa servicer, det kräver kompetens och uttrysning.
BMW, Volvo, Sabb, Audi, Mercedes har uttrysning som kostar upp till 10 mijöner för att se till att bilar mår bra. Hur duktigt du än är, har inte en chans att komma i närheten av deras sätt att serva en ny bil
, det är bara att akcepterar faktum. cool

Jag håller ändå det att det blir bättre gjort om jag gör det själv smile
Jag, och dom flesta andra med gymnasieutbildning har kompetensen, det är inga hokus-pokusgrejer som görs.
Dator kan bli jobbigt iofs, men det kan man låna på verkstad för att släcka lampa (om man har kontakt med en då). Annars så kan man åka in till märkesverkstad och be att få lampan släkt. Kostar kanske kafebröd eller någon hundring.
Så jo, har man gymnasieutbildning och kontakt med verkstad eller någon som har dator så kan man serva bilen helt själv, oberoende på hur ny den är.
Mekonomen, MECA m.fl har ett program som heter Autodata, där servicescheman till dom flesta bilar finns, skriver dom ut gratis, eller för lite kaffebröd smile

Servar man själv så kan man dessutom välja smörjkvalité själv, och slipper att verkstaden häller i samma som i alla andra bilar, även om det oftast är bra olja.
Senast redigerat av twin_cam (21 januari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
21 januari 2008
#13
twin_cam skrev:
alain skrev:
volvo_245 skrev:
jag gör allt på min bil fast den går det fortfarande att mecka med fast hade jag haft en nyare volvo så hade jag fortfarande gjort det själv smile

************'
Om du hade en ny bil, jag tror inte att du skulle kunna göra själv dessa servicer, det kräver kompetens och uttrysning.
BMW, Volvo, Sabb, Audi, Mercedes har uttrysning som kostar upp till 10 mijöner för att se till att bilar mår bra. Hur duktigt du än är, har inte en chans att komma i närheten av deras sätt att serva en ny bil
, det är bara att akcepterar faktum. cool

Jag håller ändå det att det blir bättre gjort om jag gör det själv smile
Jag, och dom flesta andra med gymnasieutbildning har kompetensen, det är inga hokus-pokusgrejer som görs.
Dator kan bli jobbigt iofs, men det kan man låna på verkstad för att släcka lampa (om man har kontakt med en då). Annars så kan man åka in till märkesverkstad och be att få lampan släkt. Kostar kanske kafebröd eller någon hundring.
Så jo, har man gymnasieutbildning och kontakt med verkstad eller någon som har dator så kan man serva bilen helt själv, oberoende på hur ny den är.
Mekonomen, MECA m.fl har ett program som heter Autodata, där servicescheman till dom flesta bilar finns, skriver dom ut gratis, eller för lite kaffebröd smile

Servar man själv så kan man dessutom välja smörjkvalité själv, och slipper att verkstaden häller i samma som i alla andra bilar, även om det oftast är bra olja.

fan vad du måste åka runt med kaffebröd hela tiden? jobbar du som bud åt ett konditori eller?


Bmw osv..

blacken
21 januari 2008
#14
UseDubbelTurbo skrev:
twin_cam skrev:
alain skrev:

************'
Om du hade en ny bil, jag tror inte att du skulle kunna göra själv dessa servicer, det kräver kompetens och uttrysning.
BMW, Volvo, Sabb, Audi, Mercedes har uttrysning som kostar upp till 10 mijöner för att se till att bilar mår bra. Hur duktigt du än är, har inte en chans att komma i närheten av deras sätt att serva en ny bil
, det är bara att akcepterar faktum. cool

Jag håller ändå det att det blir bättre gjort om jag gör det själv smile
Jag, och dom flesta andra med gymnasieutbildning har kompetensen, det är inga hokus-pokusgrejer som görs.
Dator kan bli jobbigt iofs, men det kan man låna på verkstad för att släcka lampa (om man har kontakt med en då). Annars så kan man åka in till märkesverkstad och be att få lampan släkt. Kostar kanske kafebröd eller någon hundring.
Så jo, har man gymnasieutbildning och kontakt med verkstad eller någon som har dator så kan man serva bilen helt själv, oberoende på hur ny den är.
Mekonomen, MECA m.fl har ett program som heter Autodata, där servicescheman till dom flesta bilar finns, skriver dom ut gratis, eller för lite kaffebröd smile

Servar man själv så kan man dessutom välja smörjkvalité själv, och slipper att verkstaden häller i samma som i alla andra bilar, även om det oftast är bra olja.

fan vad du måste åka runt med kaffebröd hela tiden? jobbar du som bud åt ett konditori eller?

Kaffebröd är hårdvaluta i bilmeckbranschen. smile

911 Inlägg
21 januari 2008
#15
Vad lätt tråden spårade ur smile

pic up the phone, wazzzaaa

155 Inlägg
21 januari 2008
#16
jag betalade 8000kr för inspektion 2 och så bytte jag vänstra ventilkåpspackningen, och de kostade mig 4000kr till. så sammanlagt på den servicen plus lite annat blev det 12000kr.
Sedan byter jag olja+oljefilter 1-2 ggr/år


3 120 Inlägg
21 januari 2008
#17
Jag betalade ca 5100 för inspektion II på bimmern senast.
Det som gjordes var; byte av motorolja, byte av vxllådsolja, byte av bakaxelolja, byte av kylarvätska, byte av bromsvätska, byte av servoolja, kontroll av ventilspel, byte av tändstift, samt alla sedvanliga kontroller. Allt gjort vitt och på mindre firma av en väldigt kunnig kille som nästan uteslutande servar BMW, med alla datorer och sånt skräp.

BMW ville ha runt 10.000 och de inkluderar inte ens kylarvätskebyte i insp II, det kostar extra...bara för att det är dyrare är det inte säkert att det är bättre.
Senast redigerat av viccoA (21 januari 2008)


77 Inlägg
21 januari 2008
#18
På min Jaguar är det 2000 mil/1 år som gäller och dom 2 första servicetillfällena är gratis, Jaguar står för kalaset. Jobbar hos den lokala återförsäljaren för Jaguar och Land Rover i Borås som mekaniker.

Det stör mig lite att folk har fått för sig att märkesverkstäder fuskar och svindlar. Visst tar vi ganska mycket i timdebitering, men det är priser som bestäms av general agenten. Vi har fasta priser på service och det är upp till kunden om han vill lämna in bilen, men jag lovar att vi är noggranna med allt vi gör. De flesta kunder vi har kan absolut inget om bilar och lämnar gladeligen in sina bilar

Dont take life to serious, You never get out of it alive

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#19
Min frågan i börja var inte om ni gör det själv eller om ni är 18 och går på fordonteknik skolan och efter 2 år ni kan göra allting nej!
jag kan lämna min bil till en babjan men det är inte det som är frågan om.
Min fråga gå till dom som lämna sina bilar till olika service företager och vad ni betalar för service 1 eller 2.
jag vet själv hur man gör en service  och skulle kunna gjöra det själv utan probleme men jag vill har en seriös företag stämpel på servicebok som man kan lita på vid försäljning
Det är väl därför man fråga efter servicebok. cool
Senast redigerat av alain (21 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

3 235 Inlägg
21 januari 2008
#20
alain skrev:
Min frågan i börja var inte om ni gör det själv eller om ni är 18 och går på fordonteknik skolan och efter 2 år ni kan göra allting nej!
jag kan lämna min bil till en babjan men det är inte det som är frågan om.
Min fråga gå till dom som lämna sina bilar till olika service företager och vad ni betalar för service 1 eller 2.
jag vet själv hur man gör en service  och skulle kunna gjöra det själv utan probleme men jag vill har en seriös företag stämpel på servicebok som man kan lita på vid försäljning
Det är väl därför man fråga efter servicebok. cool

Att man har färgglada stämplat i boken betyder inte alltid att bilen är servad på respektive verkstad...

Har sett ett antal gånger fullstämplad bok, men  verkligheten var en annan.
Det finns folk som "lånar",eller "lånar ut" fina stämplar.

Så det är därför jag menar att det inte alltid går att lita på en bok.



Sök