3134
Sök

Xenon och orginal glas/Lyktor?!

7 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#1
Heej!.


Jag har vart inne länge på att sätta dit Xenon till min bil länge nu, mestadels för att jag pendlar långt varje dag, och jag vill ha bättre ljus på halvljuset.

Jag har en Audi A4 1.8T Quattro -97.

Och jag undrar om man kan köpa ett billigt kit H4 för runt 1000-1500 o bara sätta dit, lr måste jag byta glas/Lyktor?, orginal som sitter på nu är räfflat också, är det stor skilnad mellan refflat/Klart glas i detta läget? ;s.



MVH//Emil

Aktad Medlem
301 Inlägg
24 januari 2008
#2
Det är värt pengarna iallfall, mycket ljus. Om det är värt besväret vet jag däremot inte.. men visst man besiktar ju bara 1 gång om året. Kör på orginallyktorna.
Senast redigerat av morganevelina (24 januari 2008)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 januari 2008
#3
som saggt va! det e ju inte lagligt med orginal lyktor!

å vill du ha funktion istället för utseénde så ska du hålla dig till låga Kelvin...


3 295 Inlägg
24 januari 2008
#4
det är inte lagligt överhuvudtaget att eftermontera Xenon i halvljuset.. men man får ju inte åka för fort heller så att.


376 Inlägg
24 januari 2008
#5
Slave_joe skrev:
det är inte lagligt överhuvudtaget att eftermontera Xenon i halvljuset.. men man får ju inte åka för fort heller så att.

Precis, Mycket som man inte får. Monterade själv Xenon i min bil igår. Är grymt nöjd. Lyser upp reflexer otroligt bra och man ser tamigfan allt smile Köpte ett 6000k kit å mer än så ska du absolut inte ha om du vill ha bra ljus. 8000k och uppåt tycker jag bara ser B:igt ut och ger också sämre lyse. Ska du ha riktigt bra lyse så ska du nog satsa på 4300k. jag monterade i mina orginal strålkastare utan projektorlins. Fungerar mycket bra enligt mig.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Thorssa
24 januari 2008
#6
Funkar kanon även om du har räfflade glas, jag har det på min A3 -98. Men som andra har skrivit, välj 4300K, 5000K eller 6000K. Andra färger kommer ge dig sämre ljus.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
24 januari 2008
#7
man får inte göra någonting nu för tiden tycker ja. löjligt..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

7 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#8
Taack för alla svar.

Jo, jag visste att man inte får åka/besikta med Xenon, men det räcker väl bara med att stoppa i orginal H4 lamporna?. nån som testat?. dessutom kör man ju ändå alltid för fort på motorväg/landsväg så vafan.. man får väl ta den smällen, hällre åka säkrare.

Ja, helt klart så ska jag ha 4300k, det var min tanke, jag läste att det skulle ge bästa ljus. Pendlar 8 mil om dagen, där det inte finns nån belysning, därför är bra ljus viktigt tycker jag, o man kan ju inte alltid åka på helljus.. ;s. haha.

det var bara det att jag inte hade någon lust att slänga ut ytterligare 2500:- på Lyktor, specielt inte när jag inte ens kan skruva dit dom själv xD.

meen, då blire nog att köpa en satts nästa vecka smile.

Hare.
MVH//Emil

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 januari 2008
#9
Slave_joe skrev:
det är inte lagligt överhuvudtaget att eftermontera Xenon i halvljuset.. men man får ju inte åka för fort heller så att.

Joda, det är godkänt ifall man fixar auto nivåreglering och högtrycksspolning! men det blir en dyr historia...

Xenonkungen: Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.


1 436 Inlägg
25 januari 2008
#10
Hur är det med helljus och besiktningen? Är sugen på att xenon-konvertera helljusen i mina båda bilar för att slippa extraljus.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Thorssa
25 januari 2008
#11
Caffe skrev:
Hur är det med helljus och besiktningen? Är sugen på att xenon-konvertera helljusen i mina båda bilar för att slippa extraljus.

Helljus och dimljus är tillåtet att konvertera.

12 086 Inlägg
25 januari 2008
#12
Just H4 xenonsatser är inte så bra. Finns 3 varianter, 1 xenonljus på halv och halogen på hel. Har de på min ford nu, lyser upp lika mkt som mina parkeringljus typ smile Helljuset alltså. 2 sen har vi xenonljus både hel/halv med nån slags teleskopfunktion som skjuter ut samma lampa lite längre o blir helljus. Hade de på min förra Ford, det funka bättre än de jag har nu men de blir ändå inte bra helljus då brännpunkten inte är den samma som på en vanlig H4lampa (som reflektorn är konstruerad ifrån)

Sen finns det ett alternativ kvar, det har jag inte prövat själv men de ska va bra, då har man två lampor (2 ballaster per strålkastare) och då lyser varje lampa för sig. Problemet är bara att de är svindyra. 3500kr såg jag sist.

Detta gäller alltså bara H4. Samtliga andra socklar (förutom 9004 oxå) funkar de kanon.


Sök