3444
Sök

Maptun vs. Speedparts

1 174 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Ska chippa saaben till sommarn och tänkt välja mellan Maptun eller Speedpart. Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av någon utav dom. För och nackedelar. Chippet jag ska välja är till att börja med steg 1.

Speedparts steg 1 ger - 248hk och 369nm
Maptun steg 1ger        - 260hk och 350nm

Vad skulle ni valt och varför??
Jag är lite inne på speedparts, pga nm. Men den har dom varit lite otrevliga på tidigare beställningar som jag gjort av dom så därför tvekar jag lite..

Edit: Det skilljer typ 400kr i pris så dom ligger rätt lika när det gäller det..
Senast redigerat av -Blomman- (25 januari 2008)

"If you're in control, you're not going fast enough"

379 Inlägg
25 januari 2008
Du skriver att du ska börja med steg 1. Kolla vilka som har bäst möjligheter att utveckla bilen optimalt högre upp i stegen. En del kanske bara erbjuder upp till steg 3 sen är taket nått.

Personligen skulle jag ha valt Maptun. Har iofs inte haft något att göra med dem men har haft kontakt med Speedparts och det har väl inte varit helt positivt för att vara milt uttryckt

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
25 januari 2008
Stirra dig inte blind på vilka effekter dom ger.
Ingen av dom lär komma upp till "lovad" effekt iaf.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

BMW fantast
1 172 Inlägg
25 januari 2008
skulle med ha valt Maptun av dom 2.... där finns ju annars SQR i Göteborg med...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Inläggskritiker
990 Inlägg
25 januari 2008
AeroMalm skrev:
skulle med ha valt Maptun av dom 2.... där finns ju annars SQR i Göteborg med...

Strömqvist har gått över till Trollspeed

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2008
Hammarslag skrev:
AeroMalm skrev:

Strömqvist har gått över till Trollspeed

och Per från Trollspeed till Autotech....  rotation på folket  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 174 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Danne_89 skrev:
Jag hade valt Maptun mest på grund av att han som äger speedparts är ett riktigt rövhål tongue
Så gynna honom hade jag inte gjort i första taget.

Jo har är riktigt otrevlig måste jag säga.. Snackade med honom här om dagen och då va han spydig och otrevlig som fan..

AttackMedic: Jag tror ändå inte jag kommer trimma mer än steg 2 ändå så.. Medtanke på att den t7 motor som jag har inte tål så mkt trimmning.

Men det blir nog maptun, det de lutar åt det hållet för tillfället, det är iofs längre att köra dit men känns inte kul, att som sagt gynna ägaren till speedparts när han är otrevlig och kaxig..

379 Inlägg
25 januari 2008
Men ta och ring och hör med de andra företagen det skrivs om i tråden också, Autotech, Nordic Uhr och Trollspeed. Sen finns ju BSR också

Homer "Wohoo!"

1 174 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
AttackMedic skrev:
Men ta och ring och hör med de andra företagen det skrivs om i tråden också, Autotech, Nordic Uhr och Trollspeed. Sen finns ju BSR också

Efter dom chippat bänkar dom bilen för att se eller gissar dom bara och "hoppas" på att det ska vara rätt antal hk/nm?

379 Inlägg
25 januari 2008
Nu har jag FÖR mig, inte helt säker, att Speedparts trimmar genom att sätta i en ny box i din bil med 248 hk och sen säger de att du har 248 hk iom att boxen ger det men som exempel Autotech de tar och löddar i din befintliga box så att du får optimala siffror för just din bil. Jag och en kompis var hos Autotech för några år sedan och trimmade hans C70 T5 och där gjorde de så att de löddade i boxen.

Personligen känns det bättre om jag skulle trimmat att jag fick ett program som var mer utformat till min bil än bara ett program taget ur hyllan och slängt ner i den. Alla bilar skiljer sig lite från varandra, ytterst lite kanske men ändå en hel del.

Finns garanterat andra människor som är bättre på det här än vad jag är

Förresten, kolla upp med garantier och försäkringar och sådant också
Senast redigerat av AttackMedic (25 januari 2008)

Homer "Wohoo!"

Avstängd
653 Inlägg
25 januari 2008
maptun verkar ju lite bättre, bättre med mindre nm för växellådan tror jag iaf.

Jag har rätt i vad jag än säger.

127 Inlägg
25 januari 2008
Maptun alla dagar i veckan. Bra mycket seriösare...

1 174 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Jo, jag tycker dom flesta verkar rekomendera maptun före speedparts..

2 164 Inlägg
25 januari 2008
Helt klart Maptun.
Super trevliga och är de nått så är dom väldigt hjälpsamma.

Visst finns de variationer från motor till motor men dom brukar hålla vad dom lovar annars be dom bänka bilen vad den ger på hjulen.

de är väl tyvärr bara maptun och trollspeed kvar som är duktiga på saab!

MVH

F

227 Inlägg
25 januari 2008
hade tagit mapatun om jag vart dig! hade steg ett till min 9000 från speedparts, o fick byta box 2ggr, laddtryck som svajadenått djävulskt! polaren körde med styrbox från sqr, o den kan jag rekomendera!

1 497 Inlägg
25 januari 2008
Ingen erfarenhet av maptun.
Därför rekomenderar jag speedparts wink
Kanske för att jag jobbar där också roll

Angående att "chefen" på speedparts uppfattas som spydig.
Jag har då inte fått samma erfarenhet av honom.

Det är en kille som kan SJUKT mycket saab!!
Känner sig som en riktig nybörjare när man pratar med honom.
Sen jobbar han även runt 12h per dag. 7 dagar i veckan.

AttackMedic skrev:

Nu har jag FÖR mig, inte helt säker, att Speedparts trimmar genom att sätta i en ny box i din bil med 248 hk och sen säger de att du har 248 hk iom att boxen ger det men som exempel Autotech de tar och löddar i din befintliga box så att du får optimala siffror för just din bil. Jag och en kompis var hos Autotech för några år sedan och trimmade hans C70 T5 och där gjorde de så att de löddade i boxen.

Saab har väl bara utbyteschip?
Inte som volvo tex. där man måste löda i chipen?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
25 januari 2008
MapTun är ju stället att gå till, mycket trevlig personal samt en oerhört massa potential för mer trim, för när du väl börjar är det svårt att sluta. Jag har också T7-motor, det hindrar inte mig big_smile Än iaf ;P

"When innovation meets passion!"

1 174 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Mechanimal skrev:
MapTun är ju stället att gå till, mycket trevlig personal samt en oerhört massa potential för mer trim, för när du väl börjar är det svårt att sluta. Jag har också T7-motor, det hindrar inte mig big_smile Än iaf ;P

Jo men man ska ju inte trimma T7 motorn för mycket utan att byta kolvar osv.. för dom pallar ju inte det, så det blir nog max steg 2 för mig, blir nog bara steg 1chipp och sen sport filter köper jag separat kanske racekat också får se hur det blir.. Har ju trots allt bara haft bilen i 2 veckor..

176 Inlägg
26 januari 2008
Jag är ganska så säker på att speedparts använder BSR-chip...så vid en steg 1 spelar det nog ingen roll, det är som skrivet tidigare i tråden , vad vill du göra sen som är viktigt. Speedparts, Autotech, Trollspeed, Uhr är ju kompletta leverantörer, där finns ju massa kunskap, men för 1 chip och 1filter kan man nog nästan ta va skit som helst wink ska du stanna vid steg 1 hade jag kollat pris och inte hkr...men men. Vill du göra mer ska du ju mappa helt klart och då är ju Trollspeed/SQR, Uhr och Per på Autotech (om dom löser det rättsliga med per vs trollspeed om programvaran) erkänt duktiga SAAB trimmare, fast det är ju bara vad jag har hört...

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

406 Inlägg
26 januari 2008
mupptun smile har jag själv, bra grejer det

:DPlattan i mattan:D

Sök