3349
Sök

Maptun vs. Speedparts

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
26 januari 2008
#21
MAPTUN!!! Fixade steg 1 hos Speedparts till min bil. Funkade bra osv gjorde det allt MEN när jag blev sugen på mkt mer kräm så vände jag mig till MapTun i Örebro och då har jag förstått i efterhand att de grejor och inställningar Speedparts gjorde i absolut inte alls var optimalt för bilens varken välmående eller prestanda. Maptun är enligt min erfarenhet dessutom mkt bättre på kundservice. Lite trögt att få svar på sina frågor på Speedparts oxå. Det är mitt tips!

Håller dessutom med Mechanimal, du kommer få svårt att sluta när du väl börjat trimma Saaben ;smile och MapTun är mkt bättre när du vill gå vidare och skaffa mer effekt. De har ju mkt fler steg och verkar mkt mer intresserade av att ta fram individuella grejor. Och ja Speedparts kör med BSR grejor

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

166 Inlägg
26 januari 2008
#22
Har erfarenhet av de båda coh skulle tagit maptun alla dar i veckan..
Vilket ja inte verkar vara ensam om cool
Senast redigerat av Juuka (26 januari 2008)


"Unloaded"
1 557 Inlägg
26 januari 2008
#23
-Blomman- skrev:
Mechanimal skrev:
MapTun är ju stället att gå till, mycket trevlig personal samt en oerhört massa potential för mer trim, för när du väl börjar är det svårt att sluta. Jag har också T7-motor, det hindrar inte mig big_smile Än iaf ;P

Jo men man ska ju inte trimma T7 motorn för mycket utan att byta kolvar osv.. för dom pallar ju inte det, så det blir nog max steg 2 för mig, blir nog bara steg 1chipp och sen sport filter köper jag separat kanske racekat också får se hur det blir.. Har ju trots allt bara haft bilen i 2 veckor..

Ja jo, kolvarna går väl mot 320-340 häst innan du absolut måste byta, om de är i bra skick osv. osv. 300 häst är väl ett "riktmärke", skaffa T-5-kolvar ifall ekonomin inte finns för sproilans smidda kolvar.

Snart kommer ju också MupTuns nya(Quaife) drevsatser, om du vill ha en låda som håller, ca 65 tusen monterat och klart inklusive diff big_smile

"When innovation meets passion!"

Inläggskritiker
990 Inlägg
26 januari 2008
#24
Mechanimal skrev:
-Blomman- skrev:
Mechanimal skrev:
MapTun är ju stället att gå till, mycket trevlig personal samt en oerhört massa potential för mer trim, för när du väl börjar är det svårt att sluta. Jag har också T7-motor, det hindrar inte mig big_smile Än iaf ;P

Jo men man ska ju inte trimma T7 motorn för mycket utan att byta kolvar osv.. för dom pallar ju inte det, så det blir nog max steg 2 för mig, blir nog bara steg 1chipp och sen sport filter köper jag separat kanske racekat också får se hur det blir.. Har ju trots allt bara haft bilen i 2 veckor..

Ja jo, kolvarna går väl mot 320-340 häst innan du absolut måste byta, om de är i bra skick osv. osv. 300 häst är väl ett "riktmärke", skaffa T-5-kolvar ifall ekonomin inte finns för sproilans smidda kolvar.

Snart kommer ju också MupTuns nya(Quaife) drevsatser, om du vill ha en låda som håller, ca 65 tusen monterat och klart inklusive diff big_smile

Så går det när man köper nytt "skrot" wink kolvarna håller dåligt i dom flesta nyare bilar tyvärr.
T5 kolvar is the shit, 500hk inga problem o det håller.
650hk pilla väl nordic ur en Tronic5 motor och det höll, jätte turbo och spridare på bara.

Vet en här som väntar på en quaifelåda med diff och priset är inte riktigt 65 lax ;-)


Ps. det är väl inga företag som kommer speciellt långt genom att vara otrevlig mot sina kunder ?
Senast redigerat av Hammarslag (26 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 januari 2008
#25
Hammarslag skrev:
/saxat/ och priset är inte riktigt 65 lax ;-)

Den där drevsatsen kostar väl några ören över 27,000kr om jag inte kommer ihåg helt galet ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

"Unloaded"
1 557 Inlägg
26 januari 2008
#26
Hammarslag skrev:
Mechanimal skrev:
-Blomman- skrev:

Jo men man ska ju inte trimma T7 motorn för mycket utan att byta kolvar osv.. för dom pallar ju inte det, så det blir nog max steg 2 för mig, blir nog bara steg 1chipp och sen sport filter köper jag separat kanske racekat också får se hur det blir.. Har ju trots allt bara haft bilen i 2 veckor..

Ja jo, kolvarna går väl mot 320-340 häst innan du absolut måste byta, om de är i bra skick osv. osv. 300 häst är väl ett "riktmärke", skaffa T-5-kolvar ifall ekonomin inte finns för sproilans smidda kolvar.

Snart kommer ju också MupTuns nya(Quaife) drevsatser, om du vill ha en låda som håller, ca 65 tusen monterat och klart inklusive diff big_smile

Så går det när man köper nytt "skrot" wink kolvarna håller dåligt i dom flesta nyare bilar tyvärr.
T5 kolvar is the shit, 500hk inga problem o det håller.
650hk pilla väl nordic ur en Tronic5 motor och det höll, jätte turbo och spridare på bara.

Vet en här som väntar på en quaifelåda med diff och priset är inte riktigt 65 lax ;-)


Ps. det är väl inga företag som kommer speciellt långt genom att vara otrevlig mot sina kunder ?

Efter samtal med en ur personalen på just MapTun så, priset MONTERAT och KLART: runt 60-65 laxar big_smile

Men han kan ju också ha menat en av de mer race-inspirerade satserna som kommer lite i efterhand?

Satsen kostar enligt deras hemsida 33 000? Ink. moms, men montering och lira allt, antar att en mappning etc(läs "etc." som mer grejer som jag ej vet, icke vet vad som måste göras mer i samband med operationen). ingår i det priset som han gav mig, därav "klart". Har inte påstått att MapTun är billiga, men de är duktiga.

Jag skulle mkt hellre ha T5-kolvar i min än T7, djävulens påfund ;( eller ja, Saabs.

"When innovation meets passion!"

Inläggskritiker
990 Inlägg
26 januari 2008
#27
Mechanimal skrev:
Hammarslag skrev:
Mechanimal skrev:

Ja jo, kolvarna går väl mot 320-340 häst innan du absolut måste byta, om de är i bra skick osv. osv. 300 häst är väl ett "riktmärke", skaffa T-5-kolvar ifall ekonomin inte finns för sproilans smidda kolvar.

Snart kommer ju också MupTuns nya(Quaife) drevsatser, om du vill ha en låda som håller, ca 65 tusen monterat och klart inklusive diff big_smile

Så går det när man köper nytt "skrot" wink kolvarna håller dåligt i dom flesta nyare bilar tyvärr.
T5 kolvar is the shit, 500hk inga problem o det håller.
650hk pilla väl nordic ur en Tronic5 motor och det höll, jätte turbo och spridare på bara.

Vet en här som väntar på en quaifelåda med diff och priset är inte riktigt 65 lax ;-)


Ps. det är väl inga företag som kommer speciellt långt genom att vara otrevlig mot sina kunder ?

Efter samtal med en ur personalen på just MapTun så, priset MONTERAT och KLART: runt 60-65 laxar big_smile

Men han kan ju också ha menat en av de mer race-inspirerade satserna som kommer lite i efterhand?

Satsen kostar enligt deras hemsida 33 000? Ink. moms, men montering och lira allt, antar att en mappning etc(läs "etc." som mer grejer som jag ej vet, icke vet vad som måste göras mer i samband med operationen). ingår i det priset som han gav mig, därav "klart". Har inte påstått att MapTun är billiga, men de är duktiga.

Jag skulle mkt hellre ha T5-kolvar i min än T7, djävulens påfund ;( eller ja, Saabs.

Man monterar givetvis själv, 65 monterat o klart ja det kan jag nästan förstå.
Hur kan man anta att en mappning ingår tongue isf är det ett okej pris.
Min quaife låda med diff kommer gå på runt 57-58 men då är den maxad med, men ännu mer tåligare lager osv än som erbjuds som standard, känns som 1-2000kr kvittar när man ändå lägger mycket på en låda.
Jag menar den sne skurna satsen maptun säljer, rakskuret som varvar 3300rpm i 100km/h orkar ja inte med, smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

"Unloaded"
1 557 Inlägg
26 januari 2008
#28
Hammarslag skrev:
Mechanimal skrev:
Hammarslag skrev:

Så går det när man köper nytt "skrot" wink kolvarna håller dåligt i dom flesta nyare bilar tyvärr.
T5 kolvar is the shit, 500hk inga problem o det håller.
650hk pilla väl nordic ur en Tronic5 motor och det höll, jätte turbo och spridare på bara.

Vet en här som väntar på en quaifelåda med diff och priset är inte riktigt 65 lax ;-)


Ps. det är väl inga företag som kommer speciellt långt genom att vara otrevlig mot sina kunder ?

Efter samtal med en ur personalen på just MapTun så, priset MONTERAT och KLART: runt 60-65 laxar big_smile

Men han kan ju också ha menat en av de mer race-inspirerade satserna som kommer lite i efterhand?

Satsen kostar enligt deras hemsida 33 000? Ink. moms, men montering och lira allt, antar att en mappning etc(läs "etc." som mer grejer som jag ej vet, icke vet vad som måste göras mer i samband med operationen). ingår i det priset som han gav mig, därav "klart". Har inte påstått att MapTun är billiga, men de är duktiga.

Jag skulle mkt hellre ha T5-kolvar i min än T7, djävulens påfund ;( eller ja, Saabs.

Man monterar givetvis själv, 65 monterat o klart ja det kan jag nästan förstå.
Hur kan man anta att en mappning ingår tongue isf är det ett okej pris.
Min quaife låda med diff kommer gå på runt 57-58 men då är den maxad med, men ännu mer tåligare lager osv än som erbjuds som standard, känns som 1-2000kr kvittar när man ändå lägger mycket på en låda.
Jag menar den sne skurna satsen maptun säljer, rakskuret som varvar 3300rpm i 100km/h orkar ja inte med, smile

Vad som "ingår" beror mycket på vad man tidigare gjort hos MapTun(och förmodligen andra firmor as well) big_smile En god vän fick en mappning free-of-charge pga att det var väldigt mycket gjort tidigare av de =P Och skaffar man en sådan drevsats, så lär man ha gjort lite med motor etc. wink (detta börjar låta lite som en fight, jag menar inget sådant alls, är rätt beginner på ämnet trimning. I'm just here to learn, so teach me!)

Ja nej rakskuret får man väl kanske köra på bilen som ska gå som en raket väldigt väldigt ofta, och ett par bra hörselskydd(rakskuret ska låta rätt mycket?)

Får vinna på lotto så att jag kan få 400+ välfungerande ponnys i 9-5an big_smile

"When innovation meets passion!"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 januari 2008
#29
Hammarslag skrev:
/här blev det saxen/
Jag menar den sne skurna satsen maptun säljer, rakskuret som varvar 3300rpm i 100km/h orkar ja inte med, smile

OT men vad e egentligen skillnaden mellan rakskuret och snedskuret ??

Antar att det syftar på själva kuggdreven men vad är den praktiska skillnaden ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Inläggskritiker
990 Inlägg
26 januari 2008
#30
TBOC_Razor skrev:
Hammarslag skrev:
/här blev det saxen/
Jag menar den sne skurna satsen maptun säljer, rakskuret som varvar 3300rpm i 100km/h orkar ja inte med, smile

OT men vad e egentligen skillnaden mellan rakskuret och snedskuret ??

Antar att det syftar på själva kuggdreven men vad är den praktiska skillnaden ??

Axiala krafter, låter mycket mindre när kugarna liksom smeker varandra (sneskuret) ist för "hoppar" på varandra. (rakskuret)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 januari 2008
#31
Hammarslag skrev:
TBOC_Razor skrev:
Hammarslag skrev:
/här blev det saxen/
Jag menar den sne skurna satsen maptun säljer, rakskuret som varvar 3300rpm i 100km/h orkar ja inte med, smile

OT men vad e egentligen skillnaden mellan rakskuret och snedskuret ??

Antar att det syftar på själva kuggdreven men vad är den praktiska skillnaden ??

Axiala krafter, låter mycket mindre när kugarna liksom smeker varandra (sneskuret) ist för "hoppar" på varandra. (rakskuret)

Ok så snedskuret är helt enkelt för komforten då men ger rakt mer stryktålighet eller något ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Inläggskritiker
990 Inlägg
26 januari 2008
#32
Mechanimal skrev:
Hammarslag skrev:
Mechanimal skrev:

Efter samtal med en ur personalen på just MapTun så, priset MONTERAT och KLART: runt 60-65 laxar big_smile

Men han kan ju också ha menat en av de mer race-inspirerade satserna som kommer lite i efterhand?

Satsen kostar enligt deras hemsida 33 000? Ink. moms, men montering och lira allt, antar att en mappning etc(läs "etc." som mer grejer som jag ej vet, icke vet vad som måste göras mer i samband med operationen). ingår i det priset som han gav mig, därav "klart". Har inte påstått att MapTun är billiga, men de är duktiga.

Jag skulle mkt hellre ha T5-kolvar i min än T7, djävulens påfund ;( eller ja, Saabs.

Man monterar givetvis själv, 65 monterat o klart ja det kan jag nästan förstå.
Hur kan man anta att en mappning ingår tongue isf är det ett okej pris.
Min quaife låda med diff kommer gå på runt 57-58 men då är den maxad med, men ännu mer tåligare lager osv än som erbjuds som standard, känns som 1-2000kr kvittar när man ändå lägger mycket på en låda.
Jag menar den sne skurna satsen maptun säljer, rakskuret som varvar 3300rpm i 100km/h orkar ja inte med, smile

Vad som "ingår" beror mycket på vad man tidigare gjort hos MapTun(och förmodligen andra firmor as well) big_smile En god vän fick en mappning free-of-charge pga att det var väldigt mycket gjort tidigare av de =P Och skaffar man en sådan drevsats, så lär man ha gjort lite med motor etc. wink (detta börjar låta lite som en fight, jag menar inget sådant alls, är rätt beginner på ämnet trimning. I'm just here to learn, so teach me!)

Ja nej rakskuret får man väl kanske köra på bilen som ska gå som en raket väldigt väldigt ofta, och ett par bra hörselskydd(rakskuret ska låta rätt mycket?)

Får vinna på lotto så att jag kan få 400+ välfungerande ponnys i 9-5an big_smile

Jo är man en hang around där så får man säkert mappning gratis, kostar ju inte maptun något förutom lite tid.
Motorn jag köpte löst till min lilla aero ingick mappning i priset smile
Rakskuret tjuter mycket mer, det låter faktiskt coolt och skriker racing. Men det är ju det att det kommer bli jobbigt och behöva ha stereon på hög volym hela tiden så fort man ska åka längre sträckor.

Aldrig fattat varför det vart så segt att komma upp i många hk på 95 / 93 okej att kolvarna är av sämre kvalité men om man bortser ifrån det.
På en Tronic 5 motor så når man 400hk lätt genom att byta turbo spridare soppa pump o programvara så är man där.
Kollar man på många nyare saabar så är sällan nån över 400, vad beror det på ?
Jag har inte en aning, stakarna däremot håller bra i Tronic 7

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

658 Inlägg
26 januari 2008
#33
Tycker också att speedparts haft ett lite trist bemötande vissa gånger, men det verkar variera, varit mycket trevliga ibland med. Men som någon sa så kör de väl inte med egna chip? Och det där med fasta steg-chip som erbjuds så är det bara slänga över programvaran. Inga speciella justeringar från bil till bil.
Men går man utanför härdvaran som specificeras så måste man modda programvaran.

När jag slängde i mitt trim på Maptun så var det färdig programvara, dock justerade de en aning under provturen vilket jag tror de gör varje gång. De känns riktigt seriösa.
Var jag du skulle jag valt maptun av de två. Men du kan ju kolla de andra alternativen med. Personligen skulle jag dock inte välja något annat än maptun.

Sen det där med att åka långt. För steg 1 behövs det inte göras några ändringar i programvaran om du inte ändrat hårdvara och maptun har bra sammarbete med de flesta saab-verkstäder så de kan slänga i programvaran åt en så man slipper åka.

Lite trött så det jag skrivit kan verka rörigt, ber om ursäkt för detta.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
26 januari 2008
#34
Hammarslag skrev:
Mechanimal skrev:
Hammarslag skrev:

Man monterar givetvis själv, 65 monterat o klart ja det kan jag nästan förstå.
Hur kan man anta att en mappning ingår tongue isf är det ett okej pris.
Min quaife låda med diff kommer gå på runt 57-58 men då är den maxad med, men ännu mer tåligare lager osv än som erbjuds som standard, känns som 1-2000kr kvittar när man ändå lägger mycket på en låda.
Jag menar den sne skurna satsen maptun säljer, rakskuret som varvar 3300rpm i 100km/h orkar ja inte med, smile

Vad som "ingår" beror mycket på vad man tidigare gjort hos MapTun(och förmodligen andra firmor as well) big_smile En god vän fick en mappning free-of-charge pga att det var väldigt mycket gjort tidigare av de =P Och skaffar man en sådan drevsats, så lär man ha gjort lite med motor etc. wink (detta börjar låta lite som en fight, jag menar inget sådant alls, är rätt beginner på ämnet trimning. I'm just here to learn, so teach me!)

Ja nej rakskuret får man väl kanske köra på bilen som ska gå som en raket väldigt väldigt ofta, och ett par bra hörselskydd(rakskuret ska låta rätt mycket?)

Får vinna på lotto så att jag kan få 400+ välfungerande ponnys i 9-5an big_smile

Jo är man en hang around där så får man säkert mappning gratis, kostar ju inte maptun något förutom lite tid.
Motorn jag köpte löst till min lilla aero ingick mappning i priset smile
Rakskuret tjuter mycket mer, det låter faktiskt coolt och skriker racing. Men det är ju det att det kommer bli jobbigt och behöva ha stereon på hög volym hela tiden så fort man ska åka längre sträckor.

Aldrig fattat varför det vart så segt att komma upp i många hk på 95 / 93 okej att kolvarna är av sämre kvalité men om man bortser ifrån det.
På en Tronic 5 motor så når man 400hk lätt genom att byta turbo spridare soppa pump o programvara så är man där.
Kollar man på många nyare saabar så är sällan nån över 400, vad beror det på ?
Jag har inte en aning, stakarna däremot håller bra i Tronic 7

Bra fråga, folk skaffar väl 9000 istället big_smile hehe, nej men 9000 har ju "rätt" kolvar från början, och inte lika känslig? Luftmassemätare är väl t.ex. mer "advanced" på T7-orna, med advanced så menar jag lättkänsligt för pill =P Men det är faktiskt lite skumt att det inte finns så många T7-or med 400+ ponnys..
Jag skulle gärna bli en av få som stepped up to the plate med med min 9-5a, men ekonomin tryter som det är så =/ Man kan ju få billiga turbo-aggregat från det stora landet bortom havet, priserna är ju mindre än hälften av vad de är här.

"When innovation meets passion!"

Inläggskritiker
990 Inlägg
26 januari 2008
#35
Mechanimal skrev:
Hammarslag skrev:
Mechanimal skrev:

Vad som "ingår" beror mycket på vad man tidigare gjort hos MapTun(och förmodligen andra firmor as well) big_smile En god vän fick en mappning free-of-charge pga att det var väldigt mycket gjort tidigare av de =P Och skaffar man en sådan drevsats, så lär man ha gjort lite med motor etc. wink (detta börjar låta lite som en fight, jag menar inget sådant alls, är rätt beginner på ämnet trimning. I'm just here to learn, so teach me!)

Ja nej rakskuret får man väl kanske köra på bilen som ska gå som en raket väldigt väldigt ofta, och ett par bra hörselskydd(rakskuret ska låta rätt mycket?)

Får vinna på lotto så att jag kan få 400+ välfungerande ponnys i 9-5an big_smile

Jo är man en hang around där så får man säkert mappning gratis, kostar ju inte maptun något förutom lite tid.
Motorn jag köpte löst till min lilla aero ingick mappning i priset smile
Rakskuret tjuter mycket mer, det låter faktiskt coolt och skriker racing. Men det är ju det att det kommer bli jobbigt och behöva ha stereon på hög volym hela tiden så fort man ska åka längre sträckor.

Aldrig fattat varför det vart så segt att komma upp i många hk på 95 / 93 okej att kolvarna är av sämre kvalité men om man bortser ifrån det.
På en Tronic 5 motor så når man 400hk lätt genom att byta turbo spridare soppa pump o programvara så är man där.
Kollar man på många nyare saabar så är sällan nån över 400, vad beror det på ?
Jag har inte en aning, stakarna däremot håller bra i Tronic 7

Bra fråga, folk skaffar väl 9000 istället big_smile hehe, nej men 9000 har ju "rätt" kolvar från början, och inte lika känslig? Luftmassemätare är väl t.ex. mer "advanced" på T7-orna, med advanced så menar jag lättkänsligt för pill =P Men det är faktiskt lite skumt att det inte finns så många T7-or med 400+ ponnys..
Jag skulle gärna bli en av få som stepped up to the plate med med min 9-5a, men ekonomin tryter som det är så =/ Man kan ju få billiga turbo-aggregat från det stora landet bortom havet, priserna är ju mindre än hälften av vad de är här.

Hehe, synd att det är i princip omöjligt att hitta 9000 med under 20k på mätaren, framförallt aero.
T5 är väldigt trimvänligt det vet vi ju redan, ja det måste vara luftmassemätaren o sånt som krånglar till det mycket.
Det är dyrt o ligga på topp, vad tror du jag fick ge för den kompletta race motorn big_smile ? hehe räckte inte och rota fram pant under diskbänken iaf, och ska beställa quaife lådan ev redan nästa vecka, så jag måste sälja min kropp till feta medelålders kvinnor i ett par år framöver.
Usa order vore nåt, billigt där borta nu.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

2 164 Inlägg
26 januari 2008
#36
Tur man redan har en 9000 med en turbo som man kan pressa ur en ca 100 hk till ur. Då på E85
Men som sagt de har ju med att göra med kolvarna och svänghjulet som är lite jobbigt då de är tyngre än på 9000 och sen är de ju lite med motorstyrningen med som är lite jobbig.
Men de är sånt som maptun löser om man vill de.
Kostar ju bara att få upp en T7 i dom effekterna som över 400hk.
Men dom har ju en som kommit upp över 500hk så visst går de men de kostar där efter också.

MVH

F


Inläggskritiker
990 Inlägg
27 januari 2008
#37
Fredrik-79 skrev:
Tur man redan har en 9000 med en turbo som man kan pressa ur en ca 100 hk till ur. Då på E85
Men som sagt de har ju med att göra med kolvarna och svänghjulet som är lite jobbigt då de är tyngre än på 9000 och sen är de ju lite med motorstyrningen med som är lite jobbig.
Men de är sånt som maptun löser om man vill de.
Kostar ju bara att få upp en T7 i dom effekterna som över 400hk.
Men dom har ju en som kommit upp över 500hk så visst går de men de kostar där efter också.

MVH

F

Tur att man har en 9000aero heter det wink
Tronic5 är ju som sagt väldigt trimvänligt och det ser man ju på tex roberts på nordic, de saabar han kör med äldre saab 900 har tronic5
Jo det är dyrt att få upp T7 i högre effekt, tyvärr.
Nåja är ivrig som fan på att få i min nya motor och låda iaf.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

1 174 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#38
Byter ämne lite och passar på att fråga till er som har erfarenhet.. Hur funkar det med en öppen dump och sportfilter på en T7 motor då?? Pallar lmm med det eller? någon som vet?
Senast redigerat av -Blomman- (31 januari 2008)

"If you're in control, you're not going fast enough"

115 Inlägg
31 januari 2008
#39
ingen öppen dump på 9-3 med T7.. men öppet filter går bra.. se bara till att det inte suger in varmluft och att du inte oljar in det för mkt

Smålänning
7 883 Inlägg
31 januari 2008
#40
Har ingen erfarenhet av SP, men jag hade tagot MapTun, mest för att dom har återförsäljare i kalmar smile

Att T7 håller sämre än T5 beror främst på några småsaker:

Alublock, inte lika stabilt som gjutjärn, dock inte största problemet.

Klena stakar
Klena kolvar
klenare komponenter till topparna.

T5 bygger ju i grunden på långmotorn i gamla 9000 och OG900, som i in tur bygger på H-motorn, som är efterträdare till B-motorn från 70-talet. På den tiden så brudde dom dig inte lika mycket om kostnader, och det skiljer inte så mycket i komponenter smile

stakar, kolvar, tryckare, ventilfjädrar, kammar, samtliga lager m.m passar i stort rakt mellan B204 från -98 och B202 från 1984. Vissa mods på kolvarna är dock nödvändiga.

Därför håller T5 bättre. Den innehåller beprövade komponenter från den tiden då det skulle hålla.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök