3456
Sök

Maptun vs. Speedparts

2 164 Inlägg
31 januari 2008
twin_cam skrev:
Har ingen erfarenhet av SP, men jag hade tagot MapTun, mest för att dom har återförsäljare i kalmar smile

Att T7 håller sämre än T5 beror främst på några småsaker:

Alublock, inte lika stabilt som gjutjärn, dock inte största problemet.

Klena stakar
Klena kolvar
klenare komponenter till topparna.

T5 bygger ju i grunden på långmotorn i gamla 9000 och OG900, som i in tur bygger på H-motorn, som är efterträdare till B-motorn från 70-talet. På den tiden så brudde dom dig inte lika mycket om kostnader, och det skiljer inte så mycket i komponenter smile

stakar, kolvar, tryckare, ventilfjädrar, kammar, samtliga lager m.m passar i stort rakt mellan B204 från -98 och B202 från 1984. Vissa mods på kolvarna är dock nödvändiga.

Därför håller T5 bättre. Den innehåller beprövade komponenter från den tiden då det skulle hålla.

Nu blandar du nog ihop de.
de är gjutjärns block i T7 motoerna med.
De är bara stakarna och kolvarna som skiljer och motorstyrningen.
I T8 är de aluminium block där emot.

Men jag rekomenderar INTE öppen dump på T7 för de kan bli allvarliga motorskador som följd.
Öppet filmter funkar så länge man sätter filtret på rätt ställe och de är i skärmen!

MVH

F

286 Inlägg
31 januari 2008
Nu har inte jag någon som helst erfarenhet av varken speedparts eller maptuns trim, men jag hade nog valt maptun av allt man har läst om dom.
Låter trist att många här i tråden har blivit dåligt bemött av speedparts, själv har jag bara bra erfarenheter av dom, känns trevligt när man beställer grejer och dom frågar lite mer om bilen osv och svarar på mail kl 11 på kvällen osv, suveränt jobbat av Claes enligt mig och jag kommer fortsätta handla alla delar jag behöver till saaben av dom smile

Sorry för ot.
Senast redigerat av Mokko (31 januari 2008)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
31 januari 2008
-Blomman- skrev:
Byter ämne lite och passar på att fråga till er som har erfarenhet.. Hur funkar det med en öppen dump och sportfilter på en T7 motor då?? Pallar lmm med det eller? någon som vet?

Det satt en öppen dump(inte hybrid eller så) på min när jag köpte henne, något litet blå-eloxerat fanskap, men bilen gick att hålla i liv utan att "counter-throttle" konstant(däremot ibland, så dog hon på tomgång, torrgasa är inget du kan göra med en öppen/hybrid), som jag kallar det =P bytte till en återcirkulerande Forge och vips så vart tomgången helt stabil, från att ha varit hyffsat labil. Prövade med en hybrid-dump, det vart ungefär samma sak som med den öppna som satt på, mycket ostabil tomgång osv, men det funkade fast med en tomgång som man fick hålla ögat på.

Så du kan ju köra med iaf en hybrid, om du hittar någon bra som folk kör med på just T7-orna, finns några stycken. Men kör helst med återcirkulerande. Ljudeffekten från det öppna filtret räcker gott och väl. Ifall du har ett skönt avgasljud också big_smile

Ursäkta för mitt rumlande i ämnet, lycka till! big_smile

"When innovation meets passion!"

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 mars 2008
Det finns öppna dumpventiler som är anpassade till T7 (inte Aero!) på speedparts. Annars är ett öppet filter ett mycket bra sätt att få lite skönare ljud under huven.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 mars 2008
Fredrik-79 skrev:
.

de är väl tyvärr bara maptun och trollspeed kvar som är duktiga på saab!

MVH

F

Nej, det där var inte riktigt sant iofs. Nordic & Speedparts/BSR är minst lika kompetenta. smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

272 Inlägg
8 mars 2008
Nordic är väldigt kompetenta och trevliga, och minst lika bra som Maptun, dock så ligger ju trollspeed lite på topp i mina ögon

Sierra-döbel

61 Inlägg
8 mars 2008
Du har ju bsr som ett alternativ med stora dom med... ska själv trimma min nån gång framöver.. så jag går i samma tankar

86 Inlägg
8 mars 2008
Vilka (förutom Speedparts) ligger närmast där du bor ?
Kanske smart att ta dom om det skulle dyka upp nått strul så är det nära till "support".

Själv har jag 18,8 mil till Maptun och 18,4 mil till Nordic så spelar inte så stor roll. tongue
Jag valde Nordic för att det satt i min tidigare bil när jag köpte den och fick skitbra hjälp när det strulade !!

23 Inlägg
19 mars 2008
Skall själv lämna in bilen i veckan nu för chippning hos Trollspeed!
Med mina Hirsch ljuddämpare kanske man kan få ut 260 Hk 400Nm och det räcker gott för mig.. hoppas jag

Rekommenderar ni att man byter luftfilter också ? 
Läser här att det kan havvera hela motorn om man väljer fel..   vad är bäst för min 93 SS 05:a tror ni ?

Medlem 34530
908 Inlägg
19 mars 2008
Att välja trimfirma är inte lätt, tyvärr kan det bli lite pajkastning om man ställer den fråga du ställt. gå in på STCS forumet och ställ samma fråga så får du se big_smile

Av de 2 alternativ du skrev så skulle jag valt Maptun, utan tvekan. Speedparts kör med BSR chip, om de inte bytt leverantör den senaste månaden.

Såg att du pratat med Speedparts och inte fått det bemötande du förväntat dig, är tyvärr inte första gången jag hört det. Har själv varit i kontakt med Speedpart gällande andra saker och är väl inte heller imponerad av dem. Men ring o prata med Maptun, så kommer du märka skillnad i kundbemötande wink

Har ju själv Nordictrim i min bil, så jag tycker att du skulle välja Nordic framför de 2 förslag du angav cool

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

preem pump
836 Inlägg
19 mars 2008
-Blomman- skrev:
Ska chippa saaben till sommarn och tänkt välja mellan Maptun eller Speedpart. Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av någon utav dom. För och nackedelar. Chippet jag ska välja är till att börja med steg 1.

Speedparts steg 1 ger - 248hk och 369nm
Maptun steg 1ger        - 260hk och 350nm

Vad skulle ni valt och varför??
Jag är lite inne på speedparts, pga nm. Men den har dom varit lite otrevliga på tidigare beställningar som jag gjort av dom så därför tvekar jag lite..

Edit: Det skilljer typ 400kr i pris så dom ligger rätt lika när det gäller det..

nu har jag iofs inte läst hela tråden än... men maptuns priser är utan moms på hemsidan om man inte klickar i dessa.
alltså så kostar deras 7 995.00 SEK (inkl. moms) Steg 1 exkl. montering
speeparts tar 6,800 kr

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

49 Inlägg
4 juli 2008
Jag är mer för Maptun än speedparts. Men själv har jag bara haft positiva erfarenheter av speedparts! Inget fel på det företaget dom kan sitt shit precis som Maptun.
Plus till båda firmorna!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 juli 2008
Jag är ännu en som hade chippat hos MapTun istället för Speedparts.

Jag har alltid fått bra hjälp av killarna på MapTun.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök