3013
Sök

Sänka E30 fram och bak

328 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Ska sänka min E30, och det är första gången jag gör det.
Skulle nån kunna beskriva hur man går tillväga steg för steg? smile Skulle vara skitschysst och till stor hjälp smile

mvh
Jocke

M3
40 Inlägg
28 januari 2008
#2
joockee skrev:
Tjena!

Ska sänka min E30, och det är första gången jag gör det.
Skulle nån kunna beskriva hur man går tillväga steg för steg? smile Skulle vara skitschysst och till stor hjälp smile

mvh
Jocke

Hur ska du gå tillväga? Kapa fjädrar eller köpa nya sänkningsfjädrar? Mvh Jonas


328 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#3
Ska montera sänkningsfjädrar smile

328 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
#4
När vi ändå är inne på sänkning... passar fjädrar från en e30 M3 till 316i e30?

M3
40 Inlägg
29 januari 2008
#5
joockee skrev:
När vi ändå är inne på sänkning... passar fjädrar från en e30 M3 till 316i e30?

Tyvärr har jag ingen aning om de. Men de är högst otroligt. Iaf så lyfter du upp bilen, tar av fälgar, tar av dämparna, monterar av fjädrarna från dämparna och monterar de nya. Sätt på allt igen och ut o testa möget:) Mvh Jonas


328 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
#6
Hur gör man bak då?

M3
40 Inlägg
30 januari 2008
#7
joockee skrev:
Hur gör man bak då?

Samma ?


328 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#8
Behöver man något specialverktyg, eller går det med vanliga?

mvh

ElectroRaggare
885 Inlägg
2 februari 2008
#9
Du behöver en slags  klämma (kommer inte ihåg vad den heter) som klämmer ihop fjädrarna så du får ut dom. 
Bra att du inte kapar fjädrarna, det är bara idioter som gör sådant, det är lixom inte värt att riskera livet för att tjäna nån tusenlapp.

E30 M3 fjädrar kommer nog inte passa, jag vill ha för mig att det är olika inpassningar på dom.
Sen är det olika fjädrar till 318, än vad det tillexempel är till 325 osv.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

ElectroRaggare
885 Inlägg
2 februari 2008
#10
NxV skrev:
Du behöver en slags  klämma (kommer inte ihåg vad den heter) som klämmer ihop fjädrarna så du får ut dom. 
Bra att du inte kapar fjädrarna, det är bara idioter som gör sådant, det är lixom inte värt att riskera livet för att tjäna nån tusenlapp.

E30 M3 fjädrar kommer nog inte passa, jag vill ha för mig att det är olika inpassningar på dom.
Sen är det olika fjädrar till 318, än vad det tillexempel är till 325 osv.

Det kanske var stötdämparna som var olika, nu blev jag osäker, minnet är som en guldfisks...

Fråga på www.autopower.se , de vet definitivt.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

100 Inlägg
2 februari 2008
#11
Åk till Biltema
Köp deras fjäderspännare och långhylsa och mothåll så du får loss framstötdämparna i tornet.
Lycka till


328 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#12
Nathi skrev:
Åk till Biltema
Köp deras fjäderspännare och långhylsa och mothåll så du får loss framstötdämparna i tornet.
Lycka till

vad är det för storlek?
länka gärna smile, hittar inte

.......
2 655 Inlägg
2 februari 2008
#13
jag klarade mej utan speciella vertyg på min, du behöver bara en 17mm nyckel bak för att få lös dämparn i nerkant bak sen sliter du bort den gamla fjädern och dit me den nya, sen pressar du upp de igen så att du får till att skruva fast dämparn, samma sak bägge sider, ibland får man använda en domkraft som hjälp att lyfta upp me.

fram måste du ha en såndär fjäderspännare och du börjar me att lossa muttrarna på dämparn som sitter inne i motorutrymmet, på fjädertornen, 3 muttrar på varje. sen minns ja inte exakt hur ja gjorde för de va så länge sen ja gjorde de  sist men så långt ja har beskrivit så borde du klara resten själv wink...

100 Inlägg
2 februari 2008
#14
Stötdämparverktyg
19-285

Fjäderspännare
19-256

Där har du dom

så behöver du lite fasta nycklar och ett gått humör big_smile


328 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#15
beemern skrev:
jag klarade mej utan speciella vertyg på min, du behöver bara en 17mm nyckel bak för att få lös dämparn i nerkant bak sen sliter du bort den gamla fjädern och dit me den nya, sen pressar du upp de igen så att du får till att skruva fast dämparn, samma sak bägge sider, ibland får man använda en domkraft som hjälp att lyfta upp me.

fram måste du ha en såndär fjäderspännare och du börjar me att lossa muttrarna på dämparn som sitter inne i motorutrymmet, på fjädertornen, 3 muttrar på varje. sen minns ja inte exakt hur ja gjorde för de va så länge sen ja gjorde de  sist men så långt ja har beskrivit så borde du klara resten själv wink...

Så man behöver inge fjäderspännare när man tar bort fjädrarna bak??
Sticker inte fjädern iväg då? tongue

.......
2 655 Inlägg
2 februari 2008
#16
joockee skrev:
beemern skrev:
jag klarade mej utan speciella vertyg på min, du behöver bara en 17mm nyckel bak för att få lös dämparn i nerkant bak sen sliter du bort den gamla fjädern och dit me den nya, sen pressar du upp de igen så att du får till att skruva fast dämparn, samma sak bägge sider, ibland får man använda en domkraft som hjälp att lyfta upp me.

fram måste du ha en såndär fjäderspännare och du börjar me att lossa muttrarna på dämparn som sitter inne i motorutrymmet, på fjädertornen, 3 muttrar på varje. sen minns ja inte exakt hur ja gjorde för de va så länge sen ja gjorde de  sist men så långt ja har beskrivit så borde du klara resten själv wink...

Så man behöver inge fjäderspännare när man tar bort fjädrarna bak??
Sticker inte fjädern iväg då? tongue

nix, ingen fara bara att skruva lös dämparn, fjädern sitter ju brevid dämparn på bärarmenoch är inte sånt spänn i den att den far iväg men hissa upp bilen bäk och palla upp den på nånting åså använder du domkraften att lyfta ytterst lite under bärarmen så du kan skruva lös dämparn utan att förstöra gängerna på slutet då de e lite tryck där åså är de lättare att få dit de igen då du satt dit den andra fjädern om du kan hissa upp de då du ska skruva fast dämparn igen, annars får du ligga under och både hålla upp och skruva på samma gång, de kan bli lite jobbigt tongue....

328 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#17
beemern skrev:
joockee skrev:
beemern skrev:
jag klarade mej utan speciella vertyg på min, du behöver bara en 17mm nyckel bak för att få lös dämparn i nerkant bak sen sliter du bort den gamla fjädern och dit me den nya, sen pressar du upp de igen så att du får till att skruva fast dämparn, samma sak bägge sider, ibland får man använda en domkraft som hjälp att lyfta upp me.

fram måste du ha en såndär fjäderspännare och du börjar me att lossa muttrarna på dämparn som sitter inne i motorutrymmet, på fjädertornen, 3 muttrar på varje. sen minns ja inte exakt hur ja gjorde för de va så länge sen ja gjorde de  sist men så långt ja har beskrivit så borde du klara resten själv wink...

Så man behöver inge fjäderspännare när man tar bort fjädrarna bak??
Sticker inte fjädern iväg då? tongue

nix, ingen fara bara att skruva lös dämparn, fjädern sitter ju brevid dämparn på bärarmenoch är inte sånt spänn i den att den far iväg men hissa upp bilen bäk och palla upp den på nånting åså använder du domkraften att lyfta ytterst lite under bärarmen så du kan skruva lös dämparn utan att förstöra gängerna på slutet då de e lite tryck där åså är de lättare att få dit de igen då du satt dit den andra fjädern om du kan hissa upp de då du ska skruva fast dämparn igen, annars får du ligga under och både hålla upp och skruva på samma gång, de kan bli lite jobbigt tongue....

Aah okok, så alltså när man hissat upp bilen och lossat dämparn är de bara att plocka ut fjädern med händerna utan problem? Har jag fattat rätt? tongue

.......
2 655 Inlägg
2 februari 2008
#18
joockee skrev:
beemern skrev:
joockee skrev:

Så man behöver inge fjäderspännare när man tar bort fjädrarna bak??
Sticker inte fjädern iväg då? tongue

nix, ingen fara bara att skruva lös dämparn, fjädern sitter ju brevid dämparn på bärarmenoch är inte sånt spänn i den att den far iväg men hissa upp bilen bäk och palla upp den på nånting åså använder du domkraften att lyfta ytterst lite under bärarmen så du kan skruva lös dämparn utan att förstöra gängerna på slutet då de e lite tryck där åså är de lättare att få dit de igen då du satt dit den andra fjädern om du kan hissa upp de då du ska skruva fast dämparn igen, annars får du ligga under och både hålla upp och skruva på samma gång, de kan bli lite jobbigt tongue....

Aah okok, så alltså när man hissat upp bilen och lossat dämparn är de bara att plocka ut fjädern med händerna utan problem? Har jag fattat rätt? tongue

du har fattat helt rätt wink...

1 353 Inlägg
2 februari 2008
#19
316 och 318 fjädrar passar, 318iS har grövre fjäderben, och 320/323/325 har ännu grövre fjäderben, så dom passar inte heller
och jag antar att M3'an har för grovt fjäderben också, men jag vet inte ^^

There's no replacement for displacement

328 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#20
När man ska sänka fram, då tar man loss hela fjäderbenet och sen spänner ihop fjädern? Så man behöver inte spänna ihop fjädern innan man tar loss fjäderbenet?


Sök