3487
Sök

Dieselkonvertering??

Fattig student
1 282 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Är på g att köpa en opel manta a som var planerat att ha som bruks samt lekbil..
Men har börjat fundera på det här med att dieselkonvertera då bilen är skattebefriad.. Kan det vara lönt då jag ändå vill kunna plocka ut 250 till 300 hästar? Om ja.. vad bör man leta efter för sorts maskin? (lätt trimmat + hållbarhet?)
P.s. alternativet är en b230fk motor d.s..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 februari 2008
Vad är det som gör att du funderar på diesel?? Ska du ha ut 200-300hk ur en diesel så får man börja med en ganska stor pjäs om man skall ha hållbarhet, blir en rak sexa i sådant fall... Har du plats för det?

Sedan i alla sådana här projekt så spelar väl ändå pengar lite roll, annars skulle jag välja en 2,0TDI från t.ex. BMWs 1 serie, fyrcylindrig och nästan 200hk orginal.

Det intressanta är att veta vilken budget du tänkt dig.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

235 Inlägg
1 februari 2008
annars är 2,5 tdi motorn från nyare omega ett bra alternativ... har för mig det är samma motor som sitter bmw 525 tds i grunden.. om det går att få 250-300hk ur dom vete fan men det går att få dom att gå gott iaf..  smile

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
1 februari 2008
Frågan är hur mkt du tänkt dig att modifiera motorn för att då dessa 250-300hk. Men ett hett tips för rimliga pengar är som tidigare nämnt 525tds motorn från bmw (samma motor fanns även i opel omega).

1 196 Inlägg
1 februari 2008
Satsa på en SiZU diesel 6a på 300 hk, där har du vrid så det räcker och blir över..

Byfåne
368 Inlägg
1 februari 2008
Med en nyare BMW 6a TDI har du ca 340 hästar och 660 nm efter bara ett chip.

Fattig student
1 282 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
Budgeten har jag inte funderat mycke på än.. kollar lite alternativ för tillfället.. får inte tillbaka mitt kort på ett tag så dom pengarna som jag hade kört upp vanligtvis + alla andra kostnader kommer att gå till detta projekt.. Har nästan en komplett drivlina från en 325 (e30) så den ska väl upp isåfall..
Är inte så kunnig med det här med diesel men det verkar kunna vara ett prisvärt alternativ..
Bilen i sig verkade väldigt bra plåtmässigt iallafall så de pengar som rullar in kommer kunna gå till maskin o drivlina..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

1 Inlägg
13 oktober 2008
Tjo

En aning sen kanske, men va blev det för motor?

//Chippen

Sök