Förstår att du har det fördjävligt!
Separerade i höstas, efter drygt åtta år i en relation. Sambon sa att han inte orkade mer och bad mig flytta omgående. Det kom som en chock, och dessutom ville han behålla vår dotter hos sig, och tyckte jag kunde ha henne ibland på helgerna.
Plötsligt var jag alltså utkastad ur mitt eget liv och skulle lämna huset där jag lagt åtta år av mitt liv, massor av arbete och en hel del pengar... Exet och hans mamma skulle ta över min dotter, jag skulle liksom bara raderas ut ur min egen tillvaro.
DET var en jävla smäll (bloggade flitigt om det för att det är min ventil)
Vad hände då? Jag lyckades hitta en lägenhet på den ort som dottern går i skolan, och flyttade tre veckor efter att han bett mig försvinna ur hans liv. Bodelningen lämnade MYCKET övrigt att önska och jag känner mig fortfarande blåst ekonomiskt. Även kroppsligt blev det haveri vid separationen. Att jag var känslomässigt knäckt behöver jag knappast säga...
Detta är drygt fyra månader sedan. Idag har livet landat lite. Dottern bor varannan vecka, det funkar fint, jag har fått hyffad ordning i lägenheten, har funnit nya vänner (mest via garget faktiskt) eftersom de gamla stannade med exet...
Jag har upptäckt hur mycket av mig själv jag tydligen släppte när jag gick in i relationen med mitt ex. Jag har idag utrymme för MINA intressen igen, behöver inte förklara och försvara när jag vill göra något, känner inte att någon anklagar mig för att försumma hem och familj om jag åker iväg på något eller prioriterar något annat.
Faktum är att jag med lite distans undrar hur jag kunde vara så blind, och lägga så många år i en relation som begränsade mig så mycket?!
Sedan detta hände har jag också varit extremt ENSAM. Grät mig genom helgerna och mådde så dåligt att jag inte orkade med mig själv, än mindre de vänner som faktiskt fanns att tillgå.
Vissa dagar har jag känt mig väldigt stark och självständig.
Emellanåt har jag bara varit hopplös, värdelös, meningslös.
Ibland är jag extremt värdefull och tänker att jag ALDRIG kommer hitta någon som är tillräckligt bra för mig...
Förälskad har jag varit flera gånger efter separationen också.
Hittar ständigt människor där energin fullkomligt vibrerar. Ser likheter, möjligheter och blir helt till mig. Då är det bra med vänner som påminner mig "Ifrågasätt dina känslor och ge dig själv tid"...
Varför blir jag förälskad? För att jag känner mig ensam och saknar en vuxen att dela saker med. För att det är extremt tomt i dubbelsängen. För att jag kvider efter närhet, bara att få höra någon andas intill... Vem saknar mig om jag inte kommer hem?
Står jag emot den där första impulsen och avvaktar några veckor brukar det ebba ut, vissa försvinner, andra tonar över i härlig vänskap...
Och någonstans DÄR tror jag att jag hittar en kärna...
Jag vill ha bekräftelse. Jag vill känna att jag går vidare. Jag vill känna tillit och fjärlilar i magen. Jag vill känna tryggheten. Jag vill planera framtiden.
MEN... VEM är då jag?! Och vilka behov har jag egentligen? Efter åtta år i en relation är det inte så lätt att veta... Min strategi har blivit att jag ska försöka ge mig själv ett år att landa. Sortera ut vem JAG är utan exets påverkan. Vilka intressen har jag, vad roar mig. Vad vill jag ha ut av en ny relation? Hur bra klarar jag mig på egen hand?
Och nu, efter drygt fyra månader känns det riktigt bra. Jag klarar mig själv. Jag har hittat vänner jag trivs med. Det fungerar med min dotter. Visst svänger det som fan än, men överlag känner jag mig mycket väl till mods nu...
Du behöver inte bita ihop, bara hålla ut, som en av mina kloka vänner ofta sagt till mig. Och han har så rätt... Som vanligt...
Jag är SÄKER på att du kommer ta dig igenom detta, och jag är säker på att du kommer hitta bra stöd på din väg. Låt allt ta sin tid och se till att landa med dig själv och sedan kommer resten falla på plats.
Vi är många som delar dina erfarenheter av att separera och vet hur jobbigt det kan vara.
Du är stark, glöm aldrig det, och du är också värdefull.
Ta hand om dig!
Kramar // Ellen