3506
Sök

böter för stora fälgar

6 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
någon som kört runt med större tum än godkännt för bilen och fått böter? får tex max ha 215/45 18" på v50,   någon som vet va böterna är om man glider runt me större

Proffa
282 Inlägg
2 februari 2008
Fick böter för det på 99an, hade 215/40 17. Hade ändringsbesiktning dagen efter, då bla fälgarna. Kolla gärna bilden i mitt galleri big_smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 februari 2008
Det blir väl inte böter på det ??

Det blir väl typ att snuten ger dig en varning eller i värsta fall skickar in dig på ombesiktning eller nått.

Skulle aldrig kunna tänka mig att dom ger böter för att man har större fälgar än original tongue

Fast iofs så finns det ju inga gränser för politikernas idioti......  roll

EDIT:

thePaavo skrev:
Fick böter för det på 99an, hade 215/40 17. Hade ändringsbesiktning dagen efter, då bla fälgarna. Kolla gärna bilden i mitt galleri big_smile

Verkligen ??  ja som sagt, idioti finns det gott om bland lagstiftarna...
Senast redigerat av TBOC_Razor (2 februari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

169 Inlägg
2 februari 2008
böter för man har stora fälgar har ju 17tums på kadett när 13tums är orginal

88 Inlägg
2 februari 2008
lär väl ligga i riskzonen i sommar med 235/40 18 på goffen smile

"Remember, No Stairway"
Kolla in projekttråden på:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=80718

1 661 Inlägg
2 februari 2008
Jag körde 18tums på min förra bil där det skulle vara 14. Inga probs i bes eller polisstopp.

Miklen
2 februari 2008
D dom kan anmärka är väl isåfall rullomkretsen..om dom nu kan räkna ut den.. Sen om bilen är helbilsgodkänd eller va d heter så kan d strula.. Kan säkert strula om man har annat än som står i regbeviset me men inte hört om nån som åkt på d..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 februari 2008
Hardjim skrev:
Jag körde 18tums på min förra bil där det skulle vara 14. Inga probs i bes eller polisstopp.

Om det nu verkligen är något man egentligen ska få böter för beror det nog på snutarna i snutkontrollen att man råkar komma undan mer än att det är tillåtet. Typ som att ändra en typad bil och ändå komma igenom besiktningen, beror helt enkelt på vem man stöter på.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Svartrök
673 Inlägg
2 februari 2008
bilar från -98 och tidigare är inte helbilsgodkända och där spelar fälgstorleken någon roll så länge man inte ändrar rullomkretsen eller spårvidden.

Bilar från -99 och framåt är helbilsgodkända och får endast använda de fälg och däcksdimensioner som är inskrivna i regbeviset, har dock aldrig stött på någon som faktiskt fått böter eller anmärkning på detta.

Jag har fel ibland... men inte ofta

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 februari 2008
Hahah.. Det är så jävla löjligt med detta "helbilsgodkänd". Är väl bara Betongsverige som har sån skit. sad
Morsan kör runt med en Clio 1.2 med 215/40-17" Sitter väkl 175/60-14" orig.
Ser lite kul ut med en liten svart bil med mörka rutor och stora hjul kör runt och så kliver det ur en tant! tongue
Jag har inte direkt för stora hjul, men dom är för breda. 1 cm! hahaha... Måste dock ha 215/50-17 - 91V enligt papperen. Ska bli det till våren Nuvarande däck är gamla och slitna. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

12 086 Inlägg
2 februari 2008
Helbilsgodkännandet omfattar inte hjul längre, de vart dispans på det oktober 2006.
Vad jag förstår får du ändra hjulen på vilken bil du vill hur mkt du vill sålänge rullomkrets och spårvidd inte förändras mer än 5% och att hjulen går fritt ända till fullt rattutslag.

ElectroRaggare
885 Inlägg
2 februari 2008
^^ Precis! ^ ^

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

1 833 Inlägg
2 februari 2008
Jag kör med 18 på min s40 iaf, en del köpr ju 19

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

jobbar påre
751 Inlägg
27 december 2008
men själva tummen stora får man väl ha va man vill? är väl bredden som man inte får ändra för mkt? alltså dom får inte sticka utanför skärmarna ngt?.

150 Inlägg
27 december 2008
farsan berätta att när han va ung ca18år så var polisen på en mycket angående fälgar, han och hans kompisar hade alla för breda fälgar, och polisen var efter direkt man va ute. smile

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

Trätekniker
387 Inlägg
27 december 2008
har 20" på sommaren och orginal 16 på vintern.
Vet att hjulen inte får sticka ut utanför skärmarna och att rullomkrätsen får diffa på max 5%eller vad det är.

Har aldrig Hört / sett nått om att man kan få böter eller liknande. Skulle vilja se den "lagen"

PS. J-VM på svt2 nu

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

1 142 Inlägg
27 december 2008
har aldrig hört att polisen satt böter på för stora fälgar:P hehe tur att man med sin lilla ekonomi bara har råd med 15" plåtisar big_smile hehehehehehe

13 Inlägg
27 december 2008
JapMax skrev:
Helbilsgodkännandet omfattar inte hjul längre, de vart dispans på det oktober 2006.
Vad jag förstår får du ändra hjulen på vilken bil du vill hur mkt du vill sålänge rullomkrets och spårvidd inte förändras mer än 5% och att hjulen går fritt ända till fullt rattutslag.

Helt riktigt.. Blev stannad me hondan ja hade innan.. hade 17" då och i reg beviset stod de 15" men polisen gjorde så att ja va tvungen att gör en reg bes inom en månad men så läste ja på vv de som ja citerat så då ringde ja till polisen och dom bad om ursäkt..

C20LET
1 041 Inlägg
27 december 2008
nu börjar man bli orolig här, 20 tum på min calibra lär ju dra polisen till sig o va jag förstod så åker man på om bes då, men kan man regga bilen med 20 tum nú när det står 205/60/16 på regbeviset?

Vi tycker olika vet jag, that's it

8 156 Inlägg
27 december 2008
http://www.vagverket.se/templates/page3____8437.aspx

Vilka krav gäller vid utbyte av däck och fälg på personbil?
Typgodkända däck
När du köper nya däck ska du se till att de är typgodkända; E- eller e-märkta.

Däcken ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30, EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 108 (regummerade däck).

Andra regler gäller för däck till fordon som är av 1980 års modell eller äldre.

Belastningsförmåga
Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning.

På E- eller e-märkta däck anges en belastningskod (Load Capacity Index) på däckets sida, till exempel innebär ”belastningskod 86” att däcket klarar en belastning på 530 kg. 

Hastighetskapacitet
Sommardäck till EG-typgodkänd personbil samt till nationellt godkänd personbil, som har tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare, ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet.

På övriga personbilar behöver sommardäck inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim.

Vinterdäck till EG-typgodkänd personbil får dock vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim.

Nationellt godkänd personbil, som tagits i bruk före den 1 januari 2002, behöver dock inte ha vinterdäck som är dimensionerade för högre hastighet än 130 km/tim.

På E- eller e-märkta däck anges hastighetskapaciteten med en beteckning på däckets sida. Här följer exempel på några vanliga hastighetsbeteckningar (symboler):

Q   160 km/h       H   210 km/h
S   180 km/h       V   240 km/h
T   190 km/h       W  270 km/h

Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak som bilens högsta konstruktiva hastighet. Uppgift om bilens högsta hastighet kan finnas i registreringsbeviset, om inte kan du vända dig till en märkesrepresentant för besked.

Typ av däck
Däcken ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck).

Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbeviset del 1.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Uppdaterad 2006-10-09

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök