3339
Sök

Skrotas eller fixas ?

7 Inlägg
8 december 2005
Trådstartare
#1
Hej!

Jag kan ingenting om bilar så därför frågar jag Er här på forumet.

Jag har köpt en toyota starlet -86 för 1700 kr.
Var inne på besiktningen idag och fick följande nedslag:

1. Strålkastare halvljus, höger, inställning för hög.
2. Stötdämpare, fram vänster, dämpverkan otillräcklig.
3. Stötdämpare, bak båda sidor, dämpverkan otillräcklig.
4. Bromsrör, längsgående höger, rostskadat.
5. Avgassystem, läckage, utsläppskontroll inte utförd.

Bra att veta:
Stomme sidobalk, höger yttre, rostskadad.
Golv, rostskadat.
Drivaxelknut, höger yttre, skyddsbälg skaddad.

Bilen går annars super men jag undrar ju nu om det ens är värt att fixa den ? Eller är det bara att skrota? Jag kan inte ens tänka mig vad detta skulle kosta att fixa. Någon som kan uppskatta på en höft?

Vad skulle Du ha gjort ?`

Chammo

172 Inlägg
8 december 2005
#2
Tråkit att skrota sin bil, men jag villa ha skrotat den...
Men en del av dom grejorna kan man laga själv, viss man har orken nu på året =7

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

90 Inlägg
8 december 2005
#3
seriöst faktist....ijumed att du inte kan fixa det själv så är det abslut inte värt att lämna in de..det skulle kosta ett par tusenlappar iaf o laga..så det bästa är nog att du skrotar den eller lägger ut den på blocket som renovering objekt..m.v.h/weed

To Feel Or Not To Feel...cosworth

229 Inlägg
9 december 2005
#4
Kolla på biltema om dom har något till en bra peng. Sen kan du även kolla med bilskrotar. Där kan man hitta mycket använbart billigt.

1.Strålkastarn, det är ju bara att skruva ner ljusbilden.
2.Stötdämp, fram v.Kolla med skroten eller köp nya. Byt bägge.
3.Stötdämp, Bak. Kolla med skroten om dom har några fina, eller köp nya.
4.Bromsrör. Bara att byta. Kanske går att hitta fina bromsrör på skroten.
5.Avgas. Beroendr på vart det läcker. Men det går oftast att svetsa.

Bra att veta:
Bara att sätta igång att svetsa.
Skyddsbälgen till drivknuten är bra om du byter. Annars så kommer det in vattten och grus till drivknuten. Men den kostar inte många kronor.

Vet inte vad det här skulle kosta. Kan du fixa mycket själv? Känner du någon på en bilskrot? Det beror ju på hur mycket du fixar själv.
Men du köpte ju den inte för så mycket...
Sälj lite delar på den, som motorn, växellåda, rutor, dörrar, inredning, mm. Sen tar du och skrotar resten. Så tjänar du lite på den smile
Det är vad jag hade gjort. Efter jag kört skiten ur den nu under den månaden du får köra med den wink
Senast redigerat av Lusen (9 december 2005)

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

12 086 Inlägg
9 december 2005
#5
En sån där bil kostar väl inget o laga! Fixa o kör!

645 Inlägg
9 december 2005
#6
Det var ju just det, han kunde ju inte mycket om bilar... Så fixa det själv blir de väl inge tal om, eller hur chammo? wink


692 Inlägg
9 december 2005
#7
Jag hade fixat den och kört i vinter, och sålt den för en mindre summa pengar till sommarn om du har en till bil också, eller kört tills det rasar. Billigt inköp,

342 Inlägg
9 december 2005
#8
chammo skrev:
1. Strålkastare halvljus, höger, inställning för hög.
2. Stötdämpare, fram vänster, dämpverkan otillräcklig.
3. Stötdämpare, bak båda sidor, dämpverkan otillräcklig.
4. Bromsrör, längsgående höger, rostskadat.
5. Avgassystem, läckage, utsläppskontroll inte utförd.

1. Det är ju det billigaste.. om inte justeringsmekanismen rostat ihop alltså..
2 och 3. Nya dämpare kostar väl en 5-800 spänn styck plus arbete. Eller hela fjäderben från en skrot. Jobbet är ju ändå kvar att göra..
4. Bromsrör är verkligen förjävligt att hålla på med. Lätt bland det värsta som finns! Matrealet är billigt, men jobbet dyrt!
5. Ej utförd? Har du tappat ljuddämparen eller saknas det ett slutrör? Kolla på skroten.

De som säger att det går att laga bilen under 1700:- utan att göra det själv är rätt långt borta och cyklar.. på en rostig kärringcykel utan sadel. wink

Så jag skulle skrotat den eller om jag hade plats för det, sålt den i delar.

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

21 761 Inlägg
9 december 2005
#9
Ja, punkt 1-5 går ju lätt att fixa men jag undrar lite det där med rosten. Hur mycket mer rost dyker upp inom en snar framtid. Jag skulle inte lägga ner så mycket pengar på den om jag inte kunde laga själv.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 december 2005
#10
det e ju en perfekt bil å prova sig fram på å lära sig... jag hade fixat den, inte för bilens skull men för lärdomen, går det åt pipan slakta den som sagt...


301 Inlägg
9 december 2005
#11
Sälj den som gör det själv bil på blocket. Eller som en vis man sa några rader upp kör skiten ur den !

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!

Type R
368 Inlägg
9 december 2005
#12
måste ju va billigare att skrota den o köpa en likadan i bättre skick?

Honda is the shit!

692 Inlägg
10 december 2005
#13
bjoetty skrev:
måste ju va billigare att skrota den o köpa en likadan i bättre skick?

Visst det kan vara billigare, men som ovan har man en slant över och vill ha lite kundskap så är det ett bra tillfälle att lära sig saker.

Mr,
219 Inlägg
10 december 2005
#14
Kör bilen tills det blir körförbud ställ av den och skrota den så har du fått tillbaka va den kosta vid inköp. skatt+skrot=ca:1700:-


1 854 Inlägg
11 december 2005
#15
Ingen tvekan skrota den lr sälj den som den står och köp en annan bil, det kommer att bli dyrare o laga den bilen än o köpa en annan..

Köp en Besiktigad bil och kolla besiktningspappren på den.

12 086 Inlägg
11 december 2005
#16
Det ända som igentligen behöver kosta något är ju dämparna, och så några kronor för lite bromsrör. Ljuset kan man fixa gratis, avgassystemet kan man svetsa, bromsrören byter man utan några större specialverktyg. Jag hade inte skrotat den, utan försökt fåtag på dämpare från skroten. Det behöver ju inte göras pedantiskt.. Jag antar att din ambition är att få den körduglig ett år till?

Ett annat alternativ är de som Svärd sa, men då har du ingen bil sen! Men det går ju att köpa en ny förståss

342 Inlägg
11 december 2005
#17
JapMax skrev:
bromsrören byter man utan några större specialverktyg

jo tjena.. hur mycket bromsrör har du bytt isf? skarvar du bromsrör under bilen utan verktyg? hur konar du rören? de flesta jappsar har inga färdiga skarvar under.. så då måste man göra.. tar TID = DYRT.

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

12 086 Inlägg
12 december 2005
#18
fr3drik skrev:
JapMax skrev:
bromsrören byter man utan några större specialverktyg

jo tjena.. hur mycket bromsrör har du bytt isf? skarvar du bromsrör under bilen utan verktyg? hur konar du rören? de flesta jappsar har inga färdiga skarvar under.. så då måste man göra.. tar TID = DYRT.

Jag har bytt bromsrör (delvis) på två olika bilar.. Man skarvar med vanliga kopplingar man kan köpa på mekonomen/biltema och kona gör du med ett verktyg som kostar några hundra och kan va en god investering om man inte redan har ett.

Hur man gör egna skarvar: Du skär av röret med en röravskärare och konar.. tar högst 5 minuter, jag skulle gjort de på 2.

Vill påstå mig vara ganska händig, där får man ju avgöra om man känner sig kompetent till arbetet.
Senast redigerat av JapMax (12 december 2005)

342 Inlägg
12 december 2005
#19
JapMax skrev:
fr3drik skrev:
JapMax skrev:
bromsrören byter man utan några större specialverktyg

jo tjena.. hur mycket bromsrör har du bytt isf? skarvar du bromsrör under bilen utan verktyg? hur konar du rören? de flesta jappsar har inga färdiga skarvar under.. så då måste man göra.. tar TID = DYRT.

Jag har bytt bromsrör (delvis) på två olika bilar.. Man skarvar med vanliga kopplingar man kan köpa på mekonomen/biltema och kona gör du med ett verktyg som kostar några hundra och kan va en god investering om man inte redan har ett.

Hur man gör egna skarvar: Du skär av röret med en röravskärare och konar.. tar högst 5 minuter, jag skulle gjort de på 2.

Vill påstå mig vara ganska händig, där får man ju avgöra om man känner sig kompetent till arbetet.

mm, jag har tyvärr bytt min beskärda del av bromsrör och oftast är det skitsunkigt.. det där verktyger för "några hundra".. tänk på vad bilen är värd PLUS att det lät som att han INTE skulle göra det själv.. vem ska göra det gratis då? skulle man göra det själv skulle man ju komma undan billigt.. men inte annars..!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

12 086 Inlägg
12 december 2005
#20
Sant.. men det gäller det mesta!smile


Sök