4003
Sök

Sportluftfilter: vad ger mest effekt?

50 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#1
hejsan
ja funderar på att sätta i ett öppet sportluftfiler  / i orginalburk?

villket ger mest efekt och hur märker jag det?
ska man ha ett öppet sprotluftfiler eller ett sportluftfiler i orginalburken.

ger det nån skildnad mot orginalet och  i så fal hur mycket?
bilen är helt orginal för övrigt (bmw 328 -95:a
Senast redigerat av mjolan (7 februari 2008)

Livsnjutare
403 Inlägg
7 februari 2008
#2
mjolan skrev:
hejsan
ja funderar på att sätta i ett öppet sportluftfiler  / i orginalburk?

villket ger mest efekt och hur märker jag det?
ska man ha ett öppet sprotluftfiler eller ett sportluftfiler i orginalburken.

ger det nån skildnad mot orginalet och  i så fal hur mycket?

du kommer inte märka ngn effect, däremot kommer bilen låta lite brunstigare

Gta Iv 31april

1 497 Inlägg
7 februari 2008
#3
Testa att söka efter svar.

Eller använd den klistrade tråden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

50 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#4
så är det bäst att använda orginal filtret då? eller sportluftfiler i burk?

214 Inlägg
8 februari 2008
#5
Det filtret som ger mest effekt måste vara det som renar sämst..

Eller ja, inte alltid, men ungefär så är det ju.

Man ska alltid försöka ha så stort luftfilter som möjligt, sen ett vanligt bomullsfilter, typ från en lastbil eller liknande. Fast de får verkligen inte utsättas för vatten, men de renar bättre än de vanliga sportluftfiltren och så flödar de garanterat lika bra. Billigare är de med.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 februari 2008
#6
Ska det vara fränt eller ska det ge effekt.
Fränt, då sätter du ett konfilter i motorrummet. Gärna grönt, eller varför inte rosa?
Effekt, då köper du ett enormt pappersfilter och sätter det så kallt som möjligt, gärna utanför motorrummet t ex bakom kofångaren. Allting kan man isolera med aluminiumplåt och isoleringsmatta med aluminiumfolie på.
Sedan kan man koppla bort vattenledningen till plenumet om man har en sån. Det sänker tempen ytterligare någon grad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Maskinförare
1 163 Inlägg
8 februari 2008
#7
Om du inte har en super trimmad bil, kommer du ALDRIG märka nån skillnad i hästkrafts antal med ett annat luftfilter.. och då kanske det ger nån enstaka i bästa fall... det ger bara ett skönare ljud

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 februari 2008
#8
_Spawned_ skrev:
Om du inte har en super trimmad bil, kommer du ALDRIG märka nån skillnad i hästkrafts antal med ett annat luftfilter.. och då kanske det ger nån enstaka i bästa fall... det ger bara ett skönare ljud

Det beror helt och hållet på hur originalfiltret är utformat. Med andra ord finns det ingen regel för hur mycket effekt det ena eller andra ger. Att bara byta filter tjoflöjt då är det som du säger, men om man lägger ner lite tid och kraft så kan man tjäna en hel del. T ex om man flyttar batteriet så kan man få en betydligt bättre placering av filtret. I en turbobil kan man sänka insugstempen med 20grader bara genom att flytta filtret från en dålig originalplacering.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Thorssa
8 februari 2008
#9
Det kommer iaf låta ordentligt. På min E36 hade jag ett 2,5"-avgassystem och provade att köra med öppet filter en vecka. Om jag låg i 40 och gasade på trean så vände sig folk om 150 meter framför mig....nån effektskillnad märkte jag dock inte!

Livsnjutare
403 Inlägg
8 februari 2008
#10
Thorssa skrev:
Det kommer iaf låta ordentligt. På min E36 hade jag ett 2,5"-avgassystem och provade att köra med öppet filter en vecka. Om jag låg i 40 och gasade på trean så vände sig folk om 150 meter framför mig....nån effektskillnad märkte jag dock inte!

hade det låtit värre med 3" avgassystem ?smile

Gta Iv 31april

719 Inlägg
9 februari 2008
#11
Öppetfilter ger inget i HK och inte originalburken är kasst utformad men den brukar ju vara bra gjord och klarar ofta upp mot 300hk utan problem. Bästa lösningen sen måste nog vara ett högflödes instats filter från tex K&N oftast större insugsyta än alla öppnafilter.

Öppet kör man bara för att få lite ljud men går att få genom att modd original burk oxå tex öppna upp större insug vägar i burken (innan filtret) och ta bort alla eventuella koniska rör i burken (funkar som en konisk basport minksar missljud/blås/insugsljud)

Kör själv me öppetfilter ska idag modda min originalburk då ja är trött på effektförlusten ja får när motorrummet blirvarmt och den bara drar varmluft. Blir ljudet mkt tråkigare får man ja över väga arbete för bra avskärmning och rör för att förse me kall fin luft.

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2& … &id=55 bevisad effekt minskning med öppetfilter på rätt sätt!

live free, die young.

509 Inlägg
9 februari 2008
#12

2 751 Inlägg
9 februari 2008
#13
Hade jag varit du hade jag absolut inte köpt ett öppet filter... hellre CDA box.. Jag hade inte vilja skada den fina sexan smile
Senast redigerat av n0b0dy_ (9 februari 2008)

Who Djaa bless no man curse

Miklen
9 februari 2008
#14
Har haft öppet skitfilter i 3 år nu å motorn har inte tagit nån skada av d.. Men sen sitter det rätt skyddat oxå man behöver ju inte sätta hur jävligt som helst.. Ger ingen som helst effektvinst.. möjligen psykisk sådan men för övrigt så blir d ju ett sjuhelsikes sug ljud som bara är hur skönt som helst smile

Skiduthyrare
17 Inlägg
9 februari 2008
#15
Köpte ett öppet K&N sportfilter, du märker inget i hkr antalet, dock låter bilen mer när du drar på!
se till att ge filtret BRA med kyla!! det missa jag och bilen gick kass. sen montera jag en luftslang under bilen och vips så gick de fint.

1 723 Inlägg
9 februari 2008
#16
jag kommer då avsluta mitt medlemsskap i öppna filter-klubben. det ger inget, varken bättre ljud (V8n överröstar insugsljudet) eller hästar för den delen. På med original luftburk istället. Tvivlar på att det öppna filtret ger mer än det som teknikerna på GM kommit fram till.

Men det ser snyggt ut! Men med risken för att få sämre filtrering så lägger jag ner det hela. Vill du köpa ett BMC F1 filter? smile

8 Inlägg
14 april 2008
#17
Lånar tråden lite eftersom den verkar död ändå..

Funderar på sportluftfilter i min galant -99 för att få bort "dammsugarljudet"
Men börjar tänka i andra banor efter att ha läst den här tråden, har ingen lust att utsätta motorn för onödigt mkt stryk bara för att mitt öra ska få njuta lite.
Dom extra hästkrafterna som eventuellt blir skiter jag faktiskt i smile
Bara den inte går sämre.

Vad tror ni, bör jag modda orginal lådan, borra hål och behålla filtret som sitter där eller sätta öppet filter som på bilderna nedan.. Tycker Det verkar vara en bra lösning.

http://img230.imageshack.us/img230/5963/foto205ft2.jpg

http://img230.imageshack.us/img230/4718/foto206ew5.jpg
Senast redigerat av gambler3k (14 april 2008)


hej
291 Inlägg
14 april 2008
#18
det bästa som kan hända är att du får ett Twoom twoom ljud när du gasar, då tänkte jag mer på Bmw:n du har. sen att han ylar mer om du pressar på vägen oxå wink

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

654 Inlägg
15 april 2008
#19
allså om motorn drar i sig överdrivet mycket partiklar och annat så beror det oftast på att filtret man valt är skräp.
Många av dagens välrekomenderade kvalitets filter klarar sig rätt bra mot partiklar,tex: K&N,Pipercross,AEM,osv.
Så i mitt tycke ser ja inget hinder med att köra med ett sådant öppet filter.
Håller man där till ordning på det och tvättar det när det verkar skitigt osv så tvivlar ja på att du får in så pass mkt mer skit än mot ett vanligt panelfilter som sitter i org boxen.
Men givetvis ska nu inte filtret sitta i sprutet,utan uppe i motorrummet någorlunda skyddat från vatten och annat.Och som nämnt av andra är det svårt att få ut nån effekt av ett öppet filter om man inte har några direkta övriga mod på motorn.A-O när det gäller filter är iaf att ju mer och kallare luft man får igenom till motorn,desto bättre.Men som bekant är det inte minusgrader på luften under en motorhuv.

850turbo
15 april 2008
#20
öppet sportfilter! ger mer effekt och låter mer


Sök