3071
Sök

Ska häva i v8 i volvo 240

183 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#1
HeJ!!!! jag skulle vija ha lite råd på vad man behöver tänka på när man ska häva i en cheva 350 i 240:i ... skulle även vilja ha byggbilder på hur ni har gjort t.ex motorfästerna och sånt

volvoraggare
4 776 Inlägg
11 februari 2008
#2
snacka med razor på gatbilar.se men jag tror han finns här också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Meister
6 763 Inlägg
Forummoderator
26 351 Inlägg
11 februari 2008
#4
Prata med "Hexon" här på garaget. Riktigt rått bygge.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

183 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#5
camaro67 skrev:
tar en gaffeltruck och lyfter uppmotor och släpper den... De är inte bara att häva i den. Du måste bygga motorfästen, kardantunnel m.m

Men det e därför jag skriver i detta forum så jag vet vad jag ska göra vill ju ha byggbilder

183 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#7
camaro67 skrev:
Är de den som du har uppladdad här som du har tänkt att bygga på?

kanske det får se hur jag gör

Meister
6 763 Inlägg
11 februari 2008
#8
cadillac59 skrev:
camaro67 skrev:
Är de den som du har uppladdad här som du har tänkt att bygga på?

kanske det får se hur jag gör

Okej. Då vet du att aldrig kan besikta bilen. De måste vara en 75:a eller äldre. Men jag tror att de finns gammla trådar om de här om du söker big_smile


Smålänning
7 883 Inlägg
11 februari 2008
#9
camaro67 skrev:
cadillac59 skrev:
camaro67 skrev:
Är de den som du har uppladdad här som du har tänkt att bygga på?

kanske det får se hur jag gör

Okej. Då vet du att aldrig kan besikta bilen. De måste vara en 75:a eller äldre. Men jag tror att de finns gammla trådar om de här om du söker big_smile

Med de nya reglerna för obyggnad så beror allt på hur ny motorn är.

En V8 med insprutning och kat kan byggas in i en 240 om alla utrustning för avgasrenig tas med, och man byter hela drivlinan och bromsarna. Sen går den besikta som ombyggt fordon.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

245 Inlägg
11 februari 2008
#10
går inte å regga en 240 med en 350, faller på effekt/vrid. Får ju inte ha mer än 220hk/275Nm(tror jag det är) med vent skivor å 1031-axel

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

124 Inlägg
11 februari 2008
#11
bakvagnen ska förstärkas, me endra bussningar osv. kardantunnel och motofästen är vell problemet också

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

Smålänning
7 883 Inlägg
11 februari 2008
#12
tias aka katten skrev:
går inte å regga en 240 med en 350, faller på effekt/vrid. Får ju inte ha mer än 220hk/275Nm(tror jag det är) med vent skivor å 1031-axel

Varför tror du jag sa byta drivlinan och bromsarna också så man får igenom den som ombyggt fordon?

Men som ändrat fordon så får det mycket riktigt inte.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

245 Inlägg
11 februari 2008
#13
finns en snubbe som sålt satser på blocket med motorfästen å sånt, kardantunneln opererar man med slägga, beroende på låda som ska dit

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

245 Inlägg
11 februari 2008
#14
twin_cam skrev:
tias aka katten skrev:
går inte å regga en 240 med en 350, faller på effekt/vrid. Får ju inte ha mer än 220hk/275Nm(tror jag det är) med vent skivor å 1031-axel

Varför tror du jag sa byta drivlinan och bromsarna också så man får igenom den som ombyggt fordon?

Men som ändrat fordon så får det mycket riktigt inte.

volvo har ju satt effektbegränsningar, vet en chev 262-motor(monza?) som är reggad i ett 20-volvos, för den faller inom begränsingarna, vet inte hur det är i åmed de senaste ändringarna som gjordes i reglementet för ombyggt fordon
Senast redigerat av tias aka katten (11 februari 2008)

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

116 Inlägg
11 februari 2008
#15
blir lite tajt mot torpeden så flytta in en bit några cm. gör nya motorfästen. lådan kommer att ta i tunneln. så man får ändra den lite (både torped och tunnel räcker med släggan) göra nytt växelreglage. korta kardan och skaffa ett knutkors som passar kardan i ena sidan och yoken på lådan i andra (finns att köpa) göra nytt växelådsfäste. kylaren kan man andvända samma. grenrör är lättas att andvända "block huggers" dom är jättekorta och smidiga.
tror inte jag gjorde så mycket mer men massa smågrejor mer blir det ju alltid.
lycka till

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

183 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#16
tias aka katten skrev:
twin_cam skrev:
tias aka katten skrev:
går inte å regga en 240 med en 350, faller på effekt/vrid. Får ju inte ha mer än 220hk/275Nm(tror jag det är) med vent skivor å 1031-axel

Varför tror du jag sa byta drivlinan och bromsarna också så man får igenom den som ombyggt fordon?

Men som ändrat fordon så får det mycket riktigt inte.

volvo har ju satt effektbegränsningar, vet en chev 262-motor(monza?) som är reggad i ett 20-volvos, för den faller inom begränsingarna, vet inte hur det är i åmed de senaste ändringarna som gjordes i reglementet för ombyggt fordon

Men annas köper man en 305 så går det igenom...har kollat med en som jobbar på besiktingen och dom kollar bara var det e för motor...men men kan ju ha ett 305 block som e uppborrat till 350

Meister
6 763 Inlägg
12 februari 2008
#17
cadillac59 skrev:
tias aka katten skrev:
twin_cam skrev:

Varför tror du jag sa byta drivlinan och bromsarna också så man får igenom den som ombyggt fordon?

Men som ändrat fordon så får det mycket riktigt inte.

volvo har ju satt effektbegränsningar, vet en chev 262-motor(monza?) som är reggad i ett 20-volvos, för den faller inom begränsingarna, vet inte hur det är i åmed de senaste ändringarna som gjordes i reglementet för ombyggt fordon

Men annas köper man en 305 så går det igenom...har kollat med en som jobbar på besiktingen och dom kollar bara var det e för motor...men men kan ju ha ett 305 block som e uppborrat till 350

Du kan fejka beteckningen på motorn istället så kan du åka med 350. 262 ska gå att använda, men jag tror inte att den satt i monzan men jag kan ha fel. Den använde de väll bara på 50-talet typ.


183 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
#18
jag får tack för svaren fick lite hjälp allafall;)

5 Inlägg
21 januari 2010
#19
Sitter en Cheva smbl under huven på min bil...INGA problem alls...Man behöver inte kanka....jsuetra torpedväggen eller nått sånt med en 350 låda...
Jag har för övrigt skit fina ritningar på ett motorfäste för detta endamål...Jag tror att Persåker säljer sånna fästen med enligt vad jag hört ryktas om....Jag läste om att det skulle vara så omöjligt att besikta med annat än 262....Skit snack säger jag om det...350 funkar med..Sen vill jag dementera det om att man bara kan besikta bilar upp till 75...Det stämmer inte heller,...:Det går bra med 740 & 900 serien med...MEN kraven är hårdare & man måste tydligen ta hela paketet med avgasrening & cat & allt runt omkring...Finns bla en kille som heter typ Tholander som har en..DEN är besiktad....
OM ni som är tveksamma & får många dumma svar....Googla på SFRO & kontakta dom..Säger dom JA...då är det ja & inget annat som gäller...
Jag byggde en Rod av en Duettram & en Ford T27 kaross i glasfiber..DEN besiktade jag med en Cheva 305...OMÖJLIGT enligt "förståsigpåare"....OKEJ enligt SFRO & besiktningen....

5 Inlägg
21 januari 2010
#20
Växel reglaget är Volvos orginal i min bil..Kardanen behövs INTE kortas OM man har lådan med kort stryt...Bara att köpa ett "BLANDKORS" från Chevas yoke till Volvos....


Sök