ironhead skrev:
Autism utmärks av begränsningar i förmågan till
ömsesidigt socialt samspel och verbal och icke-verbal kommunikation samt en
kraftig begränsning av fantasi, lek, beteenden och intressen. Förutom symptomen som dessa begränsningar medför, finns ofta ett antal medföljande symptom som bland annat
perceptionsstörningar (störningar av uppfattningsförmågan), hyperaktivitet, hypoaktivitet och
sömnproblem. Dessa kan dock vara olika från individ till individ och är ej nödvändiga för en diagnos.
Vet inte om jag har något av det som diskuteras här men allt som jag gjort "fett" stämmer in på mig iaf, det där med perception vet jag inte, det beror på hur dom menar men jag har iaf jävligt kasst minne. Väldigt mycket av det jag ser, hör och läser fastnar helt enkelt inte utan bara försvinner ur skallen.
Om jag e hyperaktiv vet jag inte direkt men jag brukar lätt bli rastlös om jag inte har något att göra och tex när jag sitter vid datorn (vilket är alltid
) har jag typ alltid *minst* fyra-fem grejor uppe som jag håller på med samtidigt, kan inte ens dra igång en film på datorn och kolla på utan att hålla på med annat samtidigt, ska det ses på film måste jag typ glo på den på TVn så att jag inte kan hålla på med annat.
bollen1986 skrev:
kände igen mig i massa saker som nämts
intressen, sociala biten
undra om nån känner igen sig i detta:
på sommaren när alla var ute å lekte med alla andra så satt jag inne å pilla med lego eller spelade tv-spel.
Och kompisar osv har ju inte varit starka sidan precis, jag var och är en ensamvarg fast umgås nu med mer kompisar fast inte många.
skolan var jobbig tid, tur att man gått ut
intressen brukar va tydligt för nån med autism/asberger sk specialintressen som te.x bilar, dator
ljudkänsliga kan vissa vara.
Stämmer äckligt bra på mig, hatar att vara bland folk. På Haki käkar vi middag på restaurang runt jul och käkar julmat osv allihop och det enda jag vill är att komma därifrån och inte för att jag har tråkigt eller så utan mer att jag blir svettig, nervös, rastlös och känner mig helt enkelt illa till mods.
Är datornörd och totalt asocial, sitter tex hellre inne vid datorn på jobbet på sommrarna och surfar runt än sitta ute med gubbarna i presshallen. Har alltid varit och kommer alltid att vara en ensamvarg även om det hade varit kul att vara mer "normal" och haft lite kompisar att vara med ibland.
Så även om jag inte skulle vara autistisk eller ha aspergers så verkar ju väldigt mycket stämma bra på mig.