Det är nog fler än jag som varit förbannade på att de enda som får köra på E85 är Ford Focus, Volvo barnvagnar, SAAB med mera...
"Varför kan inte jag få konvertera min bil, den är ju i fullgott skick o de finns konverteringssatser."Lagen har ju sagt att detta får vi absolut INTE göra för det skadar ditt o datt och det finns inget regelverk för detta.
Men jag tog kontakt med miljöminister Andreas Carlgren och Miljöpartiets språkrör.
Miljöpartiet sade att de hade tänkt lägga fram en proposition för detta, men förlorade ju valet som bekant och fick lägga det på is, de påstod att de hade ett förslag som var i princip klart. Synd att de inte gick vidare med det...
Men av miljöministern fick jag
positivt svar.
"Regeringen har tagit fram ett lagförslag om efterkonvertering till alternativa bränslen. Propositionen Efterkonvertering av personbilar för alternativbränslen, m.m. överlämnades till Riksdagen i december 2007. Den nya lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2008. Propositionen kan laddas ner från vår webbplats, www.regeringen.se/sb/d/108/a/95364.
Så som reglerna ser ut i dag kommer du inte att kunna ta del av miljöbilspremien vid en efterkonvertering, eftersom miljöbilspremien vänder sig till de privatpersoner som köper en helt ny bil dvs. den får inte ha varit i trafik innan. Läs mer på Vägverkets webbplats www.vv.se.
I övrigt subventionerar regeringen miljöfordon genom olika typer av skattereduktion, till exempel genom att inte ta ut skatt på etanol och biobränsle, och genom bidrag till distributörer av biobränsle."På länken ovan kan ni läsa hela propositionen, men den går i princip ut på:
Inga förmåner som miljöbilspremie på 10 000kr.
Vägverket skall certifiera produkter och verkstäder som skall vara tillåtna i/till E85 konvertering.
Skall vara möjligt 1a juli 2008Dock vet jag inte om E85 bilarna kommer klara sig från trängselskatten, men det skulle jag tro eftersom det nu räknas som en miljöbil.
Så nu kan ni som är intresserade av detta antingen trycka på politikerna, media, whatever ni kan om ni har möjlighet och vara nöjda. Tänkte det kunde vara en kul nyhet för jag tror inte de gått public med detta i så stor omfattning