3753
Sök

Front och hathylla uppgradering i Volvo s70

3 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Tja!

Har lite funderingar på att uppgradera standardljudet i min s70. Kör med en 1 DIN icke volvo huvudenhet idag med Volvos högtalare.

Idag tror jag det är 6.5" i hatthyllan, fram och bakdörrarna.
Min tanke är att skippa bakdörrarna helt och satsa på ett fint frontsystem och ett par koaxial i hyllan.

De jag funderar på är följande utrustning.

DLS Reference RA40 Slutsteg 4295 kr
DLS UP6i Ultimate Högtalarsats 3295 kr
DLS UX26 Ultimate Högtalare  2995 kr

Totalt: c:a 10500:-

Eller

Infinity Ref-475A Slutsteg  2485 kr
Infinity Kappa-65.7cs Högt.sts 2185 kr
Infinity Kappa 653.7i  1995 kr

Totalt: c:a 6700:-

Är det värt de extra 4000 för DLS systemet?
Är jag helt fel ute om jag satsar på att köra Koaxialer i hatthyllan? Fungerar kitthögtalarna i en s70?(diskanten i instrumentbrädan)
Jag har inte plats för en sub för tillfället så ni vet. Vem vet om det kommer en i framtiden kanske.

Jag är nybörjare vad gäller billjud men uppskattar fint ljud så kom med synpunkter och rättelser vad gäller valen.

3 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Eftersom ingen svara så skriver jag lite nya funderingar smile

Tror jag skall skippa hathylleljudet helt enkelt, behålla original och driva de på stereon.
Blir till att "fada" bort bakljudet och bara köra lite där ifall nån i baksätet klagar på att det bara kommer bas smile

Blir det inte bättre att köpa en fin 12" med baslåda i bagaget istället?
Tex Kappa 122.7? Är den nåt å ha? Tänkte jag skulle hålla mig till ett märke.

Så Tex Kappa 6.5 system fram och 12" i bagaget.
Driva detta med tex DLS RA30 slutsteg. frågan är bara var man får tag i någon som bygger den perfekta lådan för ens bil.

/Peter

schtek
478 Inlägg
26 februari 2008
I min V40 har jag orginalljudet (stora stereon) stoppar i slutsteg och 2x10'' baslåda i skuffen bara.
Låterklockrent!

542 Inlägg
26 februari 2008
Jag kör på framsystem och och baksystem, allt i dörrarna och skippa hatthyllan helt. Sen en 12" bas i skuffen. Skulle göra likadant om jag vore dig. Har man högtalare i hatthyllan och bas i skuffen kan dom bli slavar till basen om man inte bygger in dom i en låda.

Sök