3404
Sök

Mega handbromsproblem!

34 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Tjena alla där!

Har ett jätteproblem med min handbroms, förra veckan så råkade jag slita av ena vajern till handbromsen (Den högra, så jag åkte till biltema och införskaffade mig en ny, och monterade den, sedan när det var till och spännas så gick den andra av, eller rättare sagt, mekanismen som håller den långa vajern som går till vänsterhjulet, så det var bara att dra iväg igen för den långa, köpte även den på Biltema, eller är det fel..?

Biltema kanske inte har så bra saker till Volvo, jag vet inte, men iallafall.

Tog bort den gamla vajern, den långa alltså, eftersom den högra redan fanns. Gjorde som så att jag satt fast den först ifram, sedan i vänster bakhjul, sen kopplade jag ihop den högra med den vänstra på bakaxeln, och skall sätta den på det högra däcket, men det går inte. Får fram den ett par centimeter, men det räcker inte, Alltså det går att montera den på mekanisken som styr bromsbackarna, det är inga problem, men sedan när bromsskivan ska på, så går det inte, vajern är s¨pass spänd att det har (Handbromsat) Och jag har hållit på att böka med det här i tre dagar nu, och jag får ingen ordning på det.

Vad ska jag göra. Släng en massa tips och råd, hur man gör, eller vafan som helst. Jag kanske gör något galet, arbetar från fel håll, inte vet jag.

Snälla hoppas ni kan hjälpa mig, för det uppskattas verkligen.

Hade så jävla bra nu!

Tjingeling

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 februari 2008
El-Carlot skrev:
Tjena alla där!

Har ett jätteproblem med min handbroms, förra veckan så råkade jag slita av ena vajern till handbromsen (Den högra, så jag åkte till biltema och införskaffade mig en ny, och monterade den, sedan när det var till och spännas så gick den andra av, eller rättare sagt, mekanismen som håller den långa vajern som går till vänsterhjulet, så det var bara att dra iväg igen för den långa, köpte även den på Biltema, eller är det fel..?

Biltema kanske inte har så bra saker till Volvo, jag vet inte, men iallafall.

Tog bort den gamla vajern, den långa alltså, eftersom den högra redan fanns. Gjorde som så att jag satt fast den först ifram, sedan i vänster bakhjul, sen kopplade jag ihop den högra med den vänstra på bakaxeln, och skall sätta den på det högra däcket, men det går inte. Får fram den ett par centimeter, men det räcker inte, Alltså det går att montera den på mekanisken som styr bromsbackarna, det är inga problem, men sedan när bromsskivan ska på, så går det inte, vajern är s¨pass spänd att det har (Handbromsat) Och jag har hållit på att böka med det här i tre dagar nu, och jag får ingen ordning på det.

Vad ska jag göra. Släng en massa tips och råd, hur man gör, eller vafan som helst. Jag kanske gör något galet, arbetar från fel håll, inte vet jag.

Snälla hoppas ni kan hjälpa mig, för det uppskattas verkligen.

Hade så jävla bra nu!

Tjingeling

Eee, provat att släppa på justeringarna?

34 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
Ja det är klart.. Annars är man ju dum i huvudet, men det känns som sagt att wiren är för kort, visst så är den nya vajern styvare än den gamla, men iallafall..

Det känns som att den är fort kort, men kanske det kan bero på att manövermekanismen som sitter på bakaxeln, kan vara sliten, man kanske kan byta ut den och se vad som händer..

1 353 Inlägg
1 mars 2008
pröva lägg den gamla bredvid den nya och titta så dom verkligen är lika långa då?

There's no replacement for displacement

34 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Jo det kan man ju göra, det har jag inte tänkt på, men det blir nog ingen skillnad, eftersom den gamla är uttänjd, så den är nog längre.. Men mekanismen som sitter på bakaxeln är väldigt dålig, och ska byta den imorgon och får se vad som händer...

Filkörning?
852 Inlägg
2 mars 2008
för att säga min mening. biltema suger tongue

34 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Biltema ska heta Feltema..
Man kan köpa ev verktyg där, men ej bromsdetaljer, Var så säker, och även annat på Biltema..

Var på Bilia med volvon och beställde rätt vajjer. Så nu är den dit satt och den fungerar som den ska. Lite taskiga backar bara, Lite utslitna.. Ska bytas, men efter besiktningen.. och även bromsklossar och Skivor...

Hade!

Sök