3034
Sök

Motorproblem (tickar) Volvo 855 Turbo 96

Japs :)
775 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
BIlen har stått i garage länge när ja grejat med den o inte startat den på ca 2 mån o när ja starta den i dag så började den ticka, fyllde på med lite olja men fortsatte ticka. hade den igång i ngn minut,
Tror det är en ventil som tickar.
El va kan det vara?

Mvh

252 Inlägg
2 mars 2008
Låt bilen stå på tomgång i ca 10min, min ticka oxå ibörjan efter att varit avställd en längre tid.
Beror på oljetrycket.

8 250 Inlägg
2 mars 2008
Se till att låta den bli genomvarm så ska det försvinna om det inte tickade innan. Oljan lär bli riktigt varm så den kommer igenom överallt. Har den inte gått på länge så kan den ticka en bra stund innan det slutar.

775 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
okej tack så mkt för svaren.
FÅr hoppas att det slutar så det inte är ngt annat som kan komma kosta väldigt mkt
Mvh

22 Inlägg
2 mars 2008
kan även säga att om du håller ca 3000-4000 v/min i ca en minut så skall du se att tickandet försvinner..i bland så finns det inte tillräckligt med olja i lyftarna.

Fortare än kvickt
241 Inlägg
2 mars 2008
äh oroa dig inte så förbenat. jag hade en m5 innan som jag körde 2500 hårda mil med utan att serva den ett smack. hällde på en skvätt halvsyntet då och då när den druckit upp. lät som en symaskin i motorn ibland men det är bara att tuta o köra! vad det kan vara har folket här redan svarat på, brukar inte vara annat än lyftare som tickar.

Akta lacken pappskalle!

1 079 Inlägg
2 mars 2008
Ganska vanligt med tickande lyftare står to m i manualen att det är normalt med tickande upp till 15min efter start, och har bilen stått så kommer det ticka ett tag innan det tystnar.
Senast redigerat av Madhouse (2 mars 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

775 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
hade igång bilen i garaget i ca 10min o så den blev halvvarm men det slutade inte ticka, lät som om det tickade mindre men vet inte om det va i mitt huvud.hmm bara o låta den stå längre på sen o se om det slutar ticka el? förbannat konstigt för när ja ställde ner den så tickade den inget..
Ska ja fylla på så den är full med olja också el?
Mvh

1 079 Inlägg
3 mars 2008
Ska ju vara rätt oljemängd i förstås, men kör en vända när du stått nån minut på tomgång brukat tystna snabbare då iaf inbillar jag mig det, står i manualen någonting att det kan ticka upp till 15min och man ska hålla sig under 3000varv eller nåt sånt.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

775 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Madhouse skrev:
Ska ju vara rätt oljemängd i förstås, men kör en vända när du stått nån minut på tomgång brukat tystna snabbare då iaf inbillar jag mig det, står i manualen någonting att det kan ticka upp till 15min och man ska hålla sig under 3000varv eller nåt sånt.

det är lite dåligt i den nu.. iaf inte full upp till strecket..
får göra det senare då o hålla tummarna att det slutar..

Bamse940Ltt
3 mars 2008
kör bilen o på lite lägre växel så varvtalet ligger mellan 3000-4000 varv. o så åker du en liten bit så är det borta sen

775 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Nu är det löst. Tack så mkt för alla svaren. Slutade att ticka efter ca 20 minuter.

Sök