3376
Sök

Totalrenovera motorer som hobby/extraknäck?

100 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Hej, jag är en snubbe på 18 år som inte kan så väldigt mycket ingånde om bilmotorer (kan allmänt de mesta men inte exakt alla detaljer) men har funderar ett tag på om man skulle köpt en gammal motor som inte gått så långt, och sen bytt typ precis alla delar som går att byta och lacka detaljer snyggt m.m Hade det gått att sedan sälja bara motorn för sig, jag menar finns det någon som köper totalrenoverade motorer? Är det t.ex lönt att gå på en motor till en äldre 318 (E21) eller man ska köra på typ 325 (E30) för att sedan kunna sälja? Har hittar riktigt bra sprängskisser på BMW så därför är det kanske lämpligt att köra på dom. Tjänar jag på att köpa en upprostad bil men med bra motor och låda? Finns ju riktigt vrak men med motor som bara gått 15000 mil, för att då plocka av motor och låda, kanske även drivlinan och skrota resten alt. sälja som reservdelsbil? Hade jag kunnat tjäna några pengar på de, eller man kan inte sälja bara en totalrenoverad motor och låda för en bra slant? KOM MED MASSOR AV FÖRSLAG OCH TIPS TACK roll

355 Inlägg
4 mars 2008
de går att tjäna bra med pengar på bara du tänker ekonomiskt när du renoverar upp motorn,, prata runt o hitta biligaste priset osv

Olika
907 Inlägg
4 mars 2008
Personligen skulle jag aldrig köpa en "nyrenoverad" motor för högre summa än skrotvärdet av " En snubbe på 18 år som inte kan så väldigt mycket ingånde om bilmotorer (kan allmänt de mesta men inte exakt alla detaljer)"
Men jag kanske har för mycket fördommar...

Mvh
Fredrik

100 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
fredriq skrev:
Personligen skulle jag aldrig köpa en "nyrenoverad" motor för högre summa än skrotvärdet av " En snubbe på 18 år som inte kan så väldigt mycket ingånde om bilmotorer (kan allmänt de mesta men inte exakt alla detaljer)"
Men jag kanske har för mycket fördommar...

Jo de kan jag förstå, men lite det som är meningen också. Att faktiskt lära mig något, "ingen är bra på något första gången". Men om det hade varit en gammal gubbe då? Han kan ju kanske inte mer än mig bara för att han äldre? Så ja, du har kanske lite mycket fördommar, men det är säkert bra de....

945 Inlägg
4 mars 2008
jag skulle inte heller köpa en " ny renoverad motor" av en privatperson jag inte känner. I så fall för samma pris som man köper en på skroten.
Dessutom så antar jag att du inte har en maskinpark för att renovera blocket i sig, vilket i mina ögon inte innebär att motorn är totalrenoverad, utan bara att vissa delar är bytta.
Pratar man helrenovering så är det ju borrning/ brotschning av cyliderlopp,byta vev,kolvar, vevstakar,ramlager,kam, kamlager, listan bli både lång och dyr!
Tjacka en gammal motor och gör det för att du tycker det är skoj, men lägg ner tanken på att tjäna pengar på. Om det nu inte är så att du är ute efter att lura okunninga, vilket jag inte tror att du är.

blinka blått om du vill rejsa!

127 Inlägg
4 mars 2008
Köp en gammal sketen motor och renovera åt dig själv först, lär dig grundligt innan du börjar sälja åt andra smile

100 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
TTTTT skrev:
jag skulle inte heller köpa en " ny renoverad motor" av en privatperson jag inte känner. I så fall för samma pris som man köper en på skroten.
Dessutom så antar jag att du inte har en maskinpark för att renovera blocket i sig, vilket i mina ögon inte innebär att motorn är totalrenoverad, utan bara att vissa delar är bytta.
Pratar man helrenovering så är det ju borrning/ brotschning av cyliderlopp,byta vev,kolvar, vevstakar,ramlager,kam, kamlager, listan bli både lång och dyr!
Tjacka en gammal motor och gör det för att du tycker det är skoj, men lägg ner tanken på att tjäna pengar på. Om det nu inte är så att du är ute efter att lura okunninga, vilket jag inte tror att du är.

Jag är egentligen inte ute efter att tjäna så mycket pengar på det, tänkte mest så man inte går minus. Därför jag fråga om folk egentligen ens köper motorer, vilket verkar dåligt med tanke på svaren här. Ne jag har ingen "maskinpark" jag hade tänkt såfall att byta vev, kolvar, stakar, lager, kammar m.m.m men självklart fått lämna iväg tex plana toppen och sånna saker.

945 Inlägg
4 mars 2008
Fyb skrev:
TTTTT skrev:

Jag är egentligen inte ute efter att tjäna så mycket pengar på det, tänkte mest så man inte går minus. Därför jag fråga om folk egentligen ens köper motorer, vilket verkar dåligt med tanke på svaren här. Ne jag har ingen "maskinpark" jag hade tänkt såfall att byta vev, kolvar, stakar, lager, kammar m.m.m men självklart fått lämna iväg tex plana toppen och sånna saker.

som sagt gör en motor till dig själv.
Tror inte det är många som köper den även med ny vev m.m, speciellt inte om man inte vet att allt är ihopsatt på rätt sätt.

blinka blått om du vill rejsa!

100 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
TTTTT skrev:
Fyb skrev:
TTTTT skrev:

som sagt gör en motor till dig själv.
Tror inte det är många som köper den även med ny vev m.m, speciellt inte om man inte vet att allt är ihopsatt på rätt sätt.

Ne det har du rätt i, kanske inte är värt att ge sig på det då... Om jag inte kan sälja den är det inte lönt att renovera ju. Det är såfall om man hade gjort det på beställning, men svårt ändå att hitta någon som skulle vilja få den renoverad av en privatperson...

355 Inlägg
4 mars 2008
tror du tjänar mkt mer på att typ byta ringar lager o pakningar o sen målal upp o fräsha till alla sakerna .. o spara alla kviton på grejer du köpt o ta mkt bilder under arbetets gång ..

100 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Ja det är ju en sak man kan göra ju...

1 417 Inlägg
4 mars 2008
Jag tror du kommer få svårt att få betalt för allt jobb. Det är nog dyrt så det räcker att renovera en motor åt sig själv. Ska du tjäna några pengar ska du nog trimma den samtidigt, och kunna visa bromspapper på den. Men marknaden blir nog inte större för det.
Som sagt, prova renovera åt dig själv först, går det bra kan du ju sälja den sen.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 mars 2008
Det enda sättet du som privatperson skulle kunna tjäna på är en ordentlig blueprintning av motorn (Dvs mkt väldockumenterad renovering med mått, bilder osv.)

Och som TTTTT säger så är det inte en riktig renovering utan bearbetning av block osv. Och sånnt kostar sålars vilket du inte har att slösa om du skall gå med vinnst.

Hittar du rätt motor eller kanske tar en gammal utombordare som går knackigt eller inte alls och reparera så kanske du kan gå någon krona +
Lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll

100 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
TenZer skrev:
Det enda sättet du som privatperson skulle kunna tjäna på är en ordentlig blueprintning av motorn (Dvs mkt väldockumenterad renovering med mått, bilder osv.)

Och som TTTTT säger så är det inte en riktig renovering utan bearbetning av block osv. Och sånnt kostar sålars vilket du inte har att slösa om du skall gå med vinnst.

Hittar du rätt motor eller kanske tar en gammal utombordare som går knackigt eller inte alls och reparera så kanske du kan gå någon krona +
Lycka till!
//Johannes

Ja, jag skulle ju kunna köpa en billig motor som inte startar och fixa den, men det känns inte som det är värt det faktiskt...

Smålänning
7 883 Inlägg
4 mars 2008
Renovera en motor som inte gått så långt (inte är sliten) är inget kul tongue

Köp nån fin bil med skuren motor eller så, finns gott om det.. Gamla gubbar/tanter som tvättar bilen varje lördag men som aldrig bytt olja, sen plockar du ner och renoverar motorn och lär dig nånting, samtidigt som du kan sälja bilen sen och kanske tjäna en hacka smile

Säg att du köper en beemer med skuren motor och fin kaross för runt 1000-lappen, sen fixar du motorn för ~7000 hänger i den i bilen och säljer iväg den för 10, så har du tjänat 2000...

Dock måste du räkna med att det inte är lika lätt som det verkar. Renovera motorer är skoj, men det kostar pengar, tid och har man inte den kunskapen så ska man dessutom lära sig på vägen, så räkna med ett halvår om du inte har mycket fritid och god inkomst.
Senast redigerat av twin_cam (4 mars 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

127 Inlägg
4 mars 2008
twin_cam skrev:
Dock måste du räkna med att det inte är lika lätt som det verkar. Renovera motorer är skoj, men det kostar pengar, tid och har man inte den kunskapen så ska man dessutom lära sig på vägen, så räkna med ett halvår om du inte har mycket fritid och god inkomst.

Nu tycker jag du är lite vrång här va, motorer är ingen partikelfysisk forskning. Visst är det blod, svett och tårar - men ett halvår tar det då inte wink

100 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Renovera en motor som inte gått så långt (inte är sliten) är inget kul tongue

Köp nån fin bil med skuren motor eller så, finns gott om det.. Gamla gubbar/tanter som tvättar bilen varje lördag men som aldrig bytt olja, sen plockar du ner och renoverar motorn och lär dig nånting, samtidigt som du kan sälja bilen sen och kanske tjäna en hacka smile

Säg att du köper en beemer med skuren motor och fin kaross för runt 1000-lappen, sen fixar du motorn för ~7000 hänger i den i bilen och säljer iväg den för 10, så har du tjänat 2000...

Lycka till att hitta en beemer med skuren motor och fin kaross för runt 1000-lappen... Finns bara inte, även om bilen är skuren och rost i hela bilen så vill folk ha hur många tusen som helst.

Smålänning
7 883 Inlägg
4 mars 2008
beatone skrev:
twin_cam skrev:

Nu tycker jag du är lite vrång här va, motorer är ingen partikelfysisk forskning. Visst är det blod, svett och tårar - men ett halvår tar det då inte wink

Säg inte det smile kostar 7000 kanske, och säg att du har 1000 kr över per månad efter räkningar wink

Fast det är klart, räknar man bort tiden det tar att spara ihop pengar och har allt hemma så kanske en - två veckor om man aldrig gjort det innan smile
Senast redigerat av twin_cam (4 mars 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 883 Inlägg
4 mars 2008
Fyb skrev:
Lycka till att hitta en beemer med skuren motor och fin kaross för runt 1000-lappen... Finns bara inte, även om bilen är skuren och rost i hela bilen så vill folk ha hur många tusen som helst.

Vill ha ja, men sen vad dom får är en annan femma wink

100 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Fyb skrev:

Vill ha ja, men sen vad dom får är en annan femma wink

Haha ja det är sant, men dom flesta går ju inte ner alls, så lite svårt då wink

Sök