3363
Sök

Vilken är den perfekta banbilen?

1 072 Inlägg
13 mars 2008
#21
exiZ skrev:
Dunken skrev:
Jag vill inte lägga hur mycket pengar som helst, på en bil som jag ändå förmodligen kommer åka av med, ofta smile Utan det ska vara en rimlig bil, för en rimlig slant.

De jag kommit fram till, och som jag tror skulle vara bra på bana är följande bilar:
- Seat Leon Cupra (R)
- Porsche 944 Turbo
- Subaru Impreza
- Bmw E30 (typ 325:a)
- Bmw E34 M5

Hej Anna

Förstår inte riktigt vad du menar med rimlig bil för rimlig slant? För dom du räknat upp landar väl runt

100k klassen nästan allihop.

Mitt förslag är nog att kolla på typ en Renault Clio tidig modell kostar inget nästan och går bra,
eller i princip vad som helst som går att köra med.

Jag har ingen uppfattning hur du är som bilförare, men tanken är nog att börja sakta och öka vartefter.

Och glöm r-däck och framförallt slicks börja kör med vanliga däck för du kommer nog ha fullt upp att köra med dom först, viktigare är nog att lära sej grunderna först. (lära sej krypa först och gå sen)

Sen det där med fwd el bwd är en smaksak, det gäller och prova sej fram.

Mvh Dunken

Hej Dunken!

Tusen tack för ditt långa och utförliga svar... Hur jag är som förare... tjae... de du... svårt för mig själv att berätta, utan det låter jag nästan min sambo förklara (groze här på forumet) smile

Visst är det en del dyrare bilar med på listan, men både en Cupra R och en porsche 944 kan man få för omkring 70 - 80 000 kr. Sen är det absolut en pluspoäng om det finns roliga, bra, banbilar till billigare slant. Vad ligger en Clio på? Och vad menar du med äldre? 90-talare eller ännu äldre? Är inte heeelt insatt på Renault smile

Förresten vad har du kört med för bil på bana, Clio? Och föredrar du då fwd? Eller? smile

Med vänliga hälsningar Anna

Renault  Clio Rs williams, föregångaren till min sport. Du kan få en sån för en bra slant men jag har ingen erfarenhet i rost/beg delen av renault. Troligtvis en klockren motor..
Men ska du endå/kan lägga 80k så går mitt tips på en Clio 172/182. 172 är min modell och 182 är en senare årsmodell som kom -01.
Skrota inredningen, in med ett par sitt still stolar och sänk bilen på bästa möjliga sätt..
Fördelen med denna bil är att du endast behöver byta bromsolja (något bättre än standard), motorolja, belägg samt skivor. Orginalsakerna ska vara jätte bra och de flesta kör bana med clio med den enklaste setupen man kan tänka sig.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 mars 2008
#22
BMW M3 E30 eller E36 ?
om du undrar något över 200sx s13 så snacka med Terazzi här på garaget han kan det mesta om dom ^^
jag skulle kört på BMW iallafall wink


533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#23
Team-Adolfsson: En BMW E30 är oftast alldels för dyra för min första banbils budget. Dock ska jag försöka ragga sponsorer av bland annat jobbet samt från andra företag som jag tidigare haft lite kontakt med... Får se vad det blir... Beroende på om jag ska ha sponsorer eller ej, beror skicket på bilen. Om sponsorerna ska vara intresserade, behöver jag fräschare bil, om det inte är lika viktigt lutar det åt en E30 325! smile

I like money right where I can see it, standing in my front yard...

16 Inlägg
13 mars 2008
#24
Får nog slänga in en röst även jag på civic VT, Du får en bil för 30k som väger lite över 1000kg med 150hästar och med väghållning som en gocart orginal, på med lite godis och då kan åka riktigt fort.

Motorn är ju i grund och botten samma som civic vti 160hk och integra 190hk, dvs du kan plocka delar från dessa för upgradera. Man kan även förse bilen med integrans vxl låda och har då lsd samt roligare utväxling


Det är min 50öre iaf


Dunken
13 mars 2008
#25
Hej Anna

Jag kör med med min 9-3 på bana många fnyser kanske åt den, men har smiskat upp betydligare ädlare bilar med den på banor både i sverige och i tyskland.

Som sagt det finns många bra bilar och välja på, men det du ska titta på är vad det sitter för grejer orginal (typ bromsar o dyl) så du slipper lägga pengar på sånt i onödan i början.

Så då kommer typ crx clio o golf gti ligga dej i fatet vad gäller prisbilden för dom är inte dåliga.

Mvh Dunken

533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#26
Dunken: Jag tycker folk ska sluta trycka ner varandra och istället pusha varandra uppåt. Såg precis dina bilder på 9-3:an och den såg ut att göra sig rättvis på banan, även om den kanske är lite i tyngsta laget? Men samtidigt verkar du jue använda bilen som en vardagsbil/banbil och då kan man inte förvänta sig några lättare saker smile

8,48 på ringen låter som en tid du kan vara nöjd med!

Ska genast sätta mig och se över priserna på clio och civic/golf gti mfl. så får vi se vad jag hittar smile

I like money right where I can see it, standing in my front yard...

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 mars 2008
#27
exiZ skrev:
Dunken: Jag tycker folk ska sluta trycka ner varandra och istället pusha varandra uppåt. Såg precis dina bilder på 9-3:an och den såg ut att göra sig rättvis på banan, även om den kanske är lite i tyngsta laget? Men samtidigt verkar du jue använda bilen som en vardagsbil/banbil och då kan man inte förvänta sig några lättare saker smile

8,48 på ringen låter som en tid du kan vara nöjd med!

Ska genast sätta mig och se över priserna på clio och civic/golf gti mfl. så får vi se vad jag hittar smile

annars får du väl piffa upp motorn i 120in wink


533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#28
Team-Adolfsson: Sambon ska jue köra ringen med den i sommar... Försök övertala honom att JAG ska få köra bana med den... *fniss* Det skulle jag nästan betala för att få se, speciellt övertala honom att jag ska köra bana med hans ögonsten MED M6-fälgarna på big_smile

Får bli någon billig bil...

I like money right where I can see it, standing in my front yard...

Körv
3 535 Inlägg
13 mars 2008
#29
henkebenke skrev:
De givna valen är självklart Honda CRX VT samt Civic VT. Låg vikt, påkostad hjulupphängning, grym motor samt obegränsat utbud i form av väghållningspryttlar.

Håller med om detta. Den har låg vikt, aerodynamisk. Pigg i motorn, finns mycket delar till den.

BILLIG!

Truckdriving Man

509 Inlägg
13 mars 2008
#30
Tror med på crx/civic v-tec. Hyffsat billig bil med låg vikt å en bra motor. Släng ur all inredning å montera en diffspärr så har du en riktigt rolig banbil.

WestCoast!
86 Inlägg
13 mars 2008
#31
Clio, Golf GTI, Civic eller liknande bil är bra som "nybörjar"bil.
De väger lite, runt 120-150hk kommer man långt på samt att de med tämligen små medel för fruktansvärt bra väghållning!

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

Got VTEC?
1 593 Inlägg
13 mars 2008
#32
Honda CRX VT
Honda Civic Vti Hatchback

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

564 Inlägg
13 mars 2008
#33
Peugeot 205 gti kan också vara något. Sjukt låg vikt och man får hyffsad väghållning rätt enkelt. Annars är ju bmw 318is eller 325 e30 mycket kompetenta bilar. Elller kanske en M535 E28? smile

Men du får ju annars låna min E21a när den är klar. Ettan får du ju också köra med om du vill. Men det är ju alltid roligare med något eget.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 mars 2008
#34
Opel Astra GSi 16v. Snabb och pålitlig. Skön väghållning och dessutom snål på bensin. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

533 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#35
groze: En kille frågade hur jag är på vägen... vad anser du? Som ändå åker med mig nästan varje dag? Duger jag? Skulle jag klara av bankörning? smile

I like money right where I can see it, standing in my front yard...

Meister
6 763 Inlägg
13 mars 2008
#36
Jag säger 325 E30 av de där bilarna. Sen vad som är snabbast på bana beror mycket på vad de är för bana. Snabbana är de 2hjulsdrivet som gäller, på långsamma är de 4wd. De syntes ganska ordentligt när audi åkte med quattron i stcc för många år sen. Annars säger jag Camaro gen 4(93-frammåt). Du har effekten och väghållning och dessutom finns de massor att köpa om man vill åka fortare. Tyvärr så är ju camaro cup-bilarna lite för dyra annars hade en sån varit perfekt. big_smile


Naturally Aspiranted
543 Inlägg
13 mars 2008
#37
Takashi skrev:
Honda CRX VT
Honda Civic Vti Hatchback

Precis de 2 bilarna jag tänkte tipsa om.

Angående Seat Leon Cupra R så är detta en extremt dålig bil att banköra med.
Verkligen ovillig att svänga med, hört av en som vet vad han talar om.


Meister
6 763 Inlägg
13 mars 2008
#38
civic skrev:
Takashi skrev:
Honda CRX VT
Honda Civic Vti Hatchback

Precis de 2 bilarna jag tänkte tipsa om.

Angående Seat Leon Cupra R så är detta en extremt dålig bil att banköra med.
Verkligen ovillig att svänga med, hört av en som vet vad han talar om.

Men är de inte sånna de åker med i wtcc? Eller är de en annan modell? För de verkar gå riktigt bra där iaf. Speciellt dieslarna big_smile


Rörpulare
1 453 Inlägg
13 mars 2008
#39
henkebenke skrev:
De givna valen är självklart Honda CRX VT samt Civic VT. Låg vikt, påkostad hjulupphängning, grym motor samt obegränsat utbud i form av väghållningspryttlar.

Instämmer! polares me lite aem cool intake skunkracing kammar, öhlinare drog porschar i kurvorna osv bara på de längre rakorna dom km ifatt! grymt bra ban bilar! detta va en 91:ans civic v-tech Men en annans dröm skulle väl vara en e30 m3, sån grym balanserad bil...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

509 Inlägg
13 mars 2008
#40
camaro67 skrev:
civic skrev:
Takashi skrev:
Honda CRX VT
Honda Civic Vti Hatchback

Precis de 2 bilarna jag tänkte tipsa om.

Angående Seat Leon Cupra R så är detta en extremt dålig bil att banköra med.
Verkligen ovillig att svänga med, hört av en som vet vad han talar om.

Men är de inte sånna de åker med i wtcc? Eller är de en annan modell? För de verkar gå riktigt bra där iaf. Speciellt dieslarna big_smile

Dom har ju säkert lagt över hundratusen bara på väghållning..


Sök