2987
Sök

Olika Kammar på volvos B21 och B23

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjenna, skulle vilja veta vilka olika toppar som sitter på B21A och B23A samt vilka kammar och  vid vilka varvtal dom olika kammarna  drar smile

Mvh Wikström.
Senast redigerat av The_Mechanic (2 april 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 mars 2008
#2
alla toppar från b21,b23 å 230 passar å kammar står det mycket om om du söker=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#3
Joo men då de står så mycket annat oviktigt i flera sidor så startade jag en ny tråd som jag tänkte skulle bli ganska seriös inom just dessa toppar o kammar : )

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 mars 2008
#4
vad vill du veta om toppar då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#5
Vilka toppar som sitter på vilka årsmoddar och vad som skiljer dom åt, typ 405, 531...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Driifter;)
1 630 Inlägg
19 mars 2008
#6
Topplock

--------------------------------------------------------------------------------


1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.


BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.

Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler


Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor


Informationen kommer från: Turbo performance club

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 mars 2008
#7
m-kam=botten till 2500 max
vx = typ3500 till 5500
k = 3000 till varvstopp å drar bäst
a = typ 2000 till 4000
h = extrem

det är typ vad jag har känt å sett när jag har kört på dom kammarna

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#8
turboforssen skrev:
m-kam=botten till 2500 max
vx = typ3500 till 5500
k = 3000 till varvstopp å drar bäst
a = typ 2000 till 4000
h = extrem

det är typ vad jag har känt å sett när jag har kört på dom kammarna

okejokej, så altså med min b23a me 5petat som jag ska leka livet ur stort sett ska jag ha antingen K eller H för de kommer sitta extraktor och 2.5" hela vägen till slutdämparen.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#9
Amazon_123GT tack för ditt svar, mkt bra hjälp smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 mars 2008
#10
The_Mechanic skrev:
turboforssen skrev:
m-kam=botten till 2500 max
vx = typ3500 till 5500
k = 3000 till varvstopp å drar bäst
a = typ 2000 till 4000
h = extrem

det är typ vad jag har känt å sett när jag har kört på dom kammarna

okejokej, så altså med min b23a me 5petat som jag ska leka livet ur stort sett ska jag ha antingen K eller H för de kommer sitta extraktor och 2.5" hela vägen till slutdämparen.

k-kammen är bäst h-är lite för extrem om du inte ska trimma mycket

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#11
turboforssen skrev:
The_Mechanic skrev:
turboforssen skrev:
m-kam=botten till 2500 max
vx = typ3500 till 5500
k = 3000 till varvstopp å drar bäst
a = typ 2000 till 4000
h = extrem

det är typ vad jag har känt å sett när jag har kört på dom kammarna

okejokej, så altså med min b23a me 5petat som jag ska leka livet ur stort sett ska jag ha antingen K eller H för de kommer sitta extraktor och 2.5" hela vägen till slutdämparen.

k-kammen är bäst h-är lite för extrem om du inte ska trimma mycket

okejokej, men hur är effekt registret på H-kammen då? smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#12
toppen jag nyligt renoverade, hade en Y-kam, från vilka varvtal drar den och upp till vad?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 april 2008
#13
"Y" har aldrig hört talas om den säker på att det inte stog "v" ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

261 Inlägg
2 april 2008
#14
Y-kammen sitter i B200K enligt min lista.....

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 april 2008
#15
945TurboMS skrev:
Y-kammen sitter i B200K enligt min lista.....

skit då har jag fan missat en kam:( jaha man lär sig nå nytt hela tiden:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

261 Inlägg
2 april 2008
#16
http://hmbs_sida.booksgarage.com/kamaxlar.html
Försöte ladda upp .gif bilden men det misslyckades

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#17
Det stog Y de är jag säger kollade markeringen noga, de är en Y-kam och sitter i min 530 topp jag nyligen renoverade.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#18
någon som vet?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

261 Inlägg
2 april 2008
#19
och både topp och kam satt alltså på din B21/B23????  Som jag sa tidigare, sitter y kammen i b200k och 530 toppen sitter (vad jag vet, rättar mig om jag har fel) endast på B230/B200 maskinerna....
Med en B21 borde du enligt min erfarenhet ha en 160 topp och B23 398 topp!
Hur kammen beter sig kan jag inte svarar på, men jag tror ju inte att den är kul direkt. Skaffa en k kamm istället! Med 2mm planing och weber 45 blir det skitkul smile

345 Inlägg
2 april 2008
#20
Någon som vet vad det är för topp och kam på en B200F, motorn sitter i en 940. Enligt 300powerclub sitter det en a-kam i 360s b200f, men där stod också att det inte är samma motor som i 7-serien (och 9-serien?) Bla kompressionen skulle vara högre...



Sök